''Kluczowy moment na rynku?. Eksperci o sprzedaży TVN

- Sprzedaż TVN to kluczowy moment dla rynku mediów w Polsce. Zmiana właściciela będzie miała wpływ na to, jakie programy będą pokazywane w TVN, TVN24 i jakie treści internetowe będą umieszczane na Onet.pl - powiedział w programie ?Mediacje? Jerzy Kalinowski, doradca w sektorze Nowych Technologii Telekomunikacji Mediów.


Nie wiadomo w jakim kierunku pójdzie nowy właściciel, np. właściciel tabloidów może dopuścić do postępującej tabloidyzacji stacji. Jeśli będzie to wielokanałowa grupa medialna, może nastąpić wzmocnienie - podkreśla Kalinowski.

- Razem ze stacją sprzedaje się ludzi i styl programowy, idea TVN może zginąć - twierdzi prof. Wiesław Godzic, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. - Być może w wyniku przekształceń biznesowych, dojdzie do nadwyrężenia wspaniałego układu ludzi, którzy stworzyli nową jakość. To także wyzwanie dla telewizji publicznej, ponieważ każda zmiana na rynku tak dużego gracza, może wpłynąć na zmianę oczekiwań w stosunku do telewizji publicznej - dodaje.

Skąd decyzja o sprzedaży TVN-u?

- Wygląda to na fazę biznesu, w której, gdy zabrakło jednego z właścicieli, wyczerpuje się model współpracy - mówi Kalinowski. - Może tu dochodzić także do rozbieżności interesów, jeśli spadkobiercy mają inne wizje przyszłości - dodaje.

Możliwe scenariusze po sprzedaży

- Szansą dla grupy byłoby gdyby nie myślało się o niej wyłącznie jak o telewizji. Połączenie telewizji i potężnego portalu internetowego jest przyszłością tego medium - zauważa Godzic.

Obecnie wymienia się 4 firmy jako potencjalnych kupców TVN-u. Są to Vivendi, Bertelsmann, Time Warner i Murdoch. -Nie wykluczam jednak pojawienia się większej ilości kandydatów - mówi Kalinowski. Ma to związek z możliwością zwiększenia wartości transakcji w przypadku znalezienia większej grupy strategicznych inwestorów, tj. grup medialnych chcących zainwestować w Polsce.