Katastrofa smoleska. Stenogramy z pokadu tupolewa. Ekspert komisji Millera: To nic rewolucyjnego

Stenogramy dot. katastrofy smoleskiej, ujawnione dzi przez RMF FM, komentuje dla nas Edward ojek z Komisji Badania Wypadkw Lotniczych. Jak mwi, to tylko ?uszczegowienie? tego, co zawarto w raporcie Komisji. - To medialnie bardzo nony materia. Ale z punktu widzenia dziaania komisji to nie jest nic rewolucyjnego - mwi w rozmowie z Gazeta.pl.
POLUB NAS
- To, co zostao ujawnione w dzisiejszych newsach, to tylko uszczegowienie tego, co byo okrelone wczeniej, co byo zawarte w naszym raporcie. To nie zmienia adnych ustale dotyczcych przyczyn katastrofy - mwi nam Edward ojek z podkomisji lotniczej w Komisji Badania Wypadkw Lotniczych Lotnictwa Polskiego, ktra badaa katastrof prezydenckiego Tu-154 w Smolesku.

- To, co dzisiaj podano, nie wpywa na zalecenia profilaktyczne, ktre zostay przedstawione w raporcie. Sprawa zwizana z tzw. sterylnym kokpitem byy jednym z zalece dotyczcych bezpieczestwa. Dowiadujemy si jedynie o nowych szczegach. To nie zmienia obrazu sytuacji, ktra miaa miejsce podczas tej katastrofy - wyjania ekspert z komisji Millera.

- To medialnie bardzo nony materia. Ale z punktu widzenia dziaania komisji to nie jest nic rewolucyjnego - dodaje.

Stenogramy i nieznana opinia biegych ws. katastrofy smoleskiej

Radio RMF FM podao dzi, e dotaro do najnowszej, nieznanej jeszcze opinii biegych prokuratury ws. katastrofy smoleskiej oraz do stenogramw z kokpitu. Stacja ocenia, e ustalenia te s "szokujce" oraz znacznie odbiegaj od wczeniejszych wynikw prac zespow eksperckich. Wedug dziennikarzy stacji biegym, ktrzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmw w kokpicie, udao si rozpozna o jedn trzeci wicej sw ni w publikowanych dotd odczytach - RMF FM publikuje fragmenty tych stenogramw.

Katastrofa smoleska. Stenogramy: "K..., przestacie prosz", "bdziemy prbowali do skutku" - czytaj >>>

Dowdca Si Powietrznych w kokpicie

Jaki obraz wyania si z opublikowanych przez stacj stenogramw? "W kabinie pilotw, do samego koca, przebywaa osoba opisana przez biegych jako DSP, czyli Dowdca Si Powietrznych. DSP nie opuszcza kokpitu mimo wezwania stewardesy do zajcia swoich miejsc, wydaje take polecenia czonkom zaogi" " - czytamy.

RMF FM podaje take, e DSP po pierwszym komunikacie "TERRAIN AHEAD" mia oczekiwa od zaogi "po-my-sw", a na wysokoci 300 metrw zachca pilota, e "zmieci si miao".

Stenogramy zdenerwoway politykw PiS. Rzecznik PiS o nowych zapisach: Byy ju inne, ktre okazay si wierutn bzdur. Kto gra katastrof smolesk - czytaj>>>

Katastrofa smoleska - ustalenia

Za trzy dni pita rocznica katastrofy pod Smoleskiem, gdzie 10 kwietnia 2010 r. zgino 96 osb - wrd nich prezydent Lech Kaczyski z maonk Mari, parlamentarzyci, dowdcy wojskowi, duchowni i przedstawiciele rodzin polskich obywateli pomordowanych przed 70 laty w Katyniu.

Co wiemy o przyczynach? Efekt pracy polskich ekspertw to m.in. kilka caociowych eksperckich opracowa o przyczynach katastrofy smoleskiej, czterech podejrzanych w polskim ledztwie, dwa procesy.

Polska komisja ds. badania wypadkw lotniczych opublikowaa w lipcu 2011 r. raport ws. Smoleska. Wskazano w nim na liczne nieprawidowoci po polskiej stronie oraz na odpowiedzialno rosyjskich kontrolerw i ze wyposaenie lotniska. Komisja podkrelia, e przyczyn katastrofy by splot okolicznoci. Raport wskaza m.in., e zaoga chciaa wykona jedynie prbne podejcie do ldowania, nie wykonaa za automatycznego odejcia m.in. z powodu brakw w wyszkoleniu.



Jak katastrofa w Smolesku zmienia Polsk? Przeczytaj w wywiadach Teresy Toraskiej >>

Chcesz wiedzie wicej i szybciej? cignij nasz aplikacj Gazeta.pl LIVE!