Katastrofa smoleñska. Stenogramy z pok³adu tupolewa. Ekspert komisji Millera: To nic rewolucyjnego

Stenogramy dot. katastrofy smoleñskiej, ujawnione dzi¶ przez RMF FM, komentuje dla nas Edward £ojek z Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Jak mówi, to tylko ?uszczegó³owienie? tego, co zawarto w raporcie Komisji. - To medialnie bardzo no¶ny materia³. Ale z punktu widzenia dzia³ania komisji to nie jest nic rewolucyjnego - mówi w rozmowie z Gazeta.pl.
POLUB NAS
- To, co zosta³o ujawnione w dzisiejszych newsach, to tylko uszczegó³owienie tego, co by³o okre¶lone wcze¶niej, co by³o zawarte w naszym raporcie. To nie zmienia ¿adnych ustaleñ dotycz±cych przyczyn katastrofy - mówi nam Edward £ojek z podkomisji lotniczej w Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Polskiego, która bada³a katastrofê prezydenckiego Tu-154 w Smoleñsku.

- To, co dzisiaj podano, nie wp³ywa na zalecenia profilaktyczne, które zosta³y przedstawione w raporcie. Sprawa zwi±zana z tzw. sterylnym kokpitem by³y jednym z zaleceñ dotycz±cych bezpieczeñstwa. Dowiadujemy siê jedynie o nowych szczegó³ach. To nie zmienia obrazu sytuacji, która mia³a miejsce podczas tej katastrofy - wyja¶nia ekspert z komisji Millera.

- To medialnie bardzo no¶ny materia³. Ale z punktu widzenia dzia³ania komisji to nie jest nic rewolucyjnego - dodaje.

Stenogramy i nieznana opinia bieg³ych ws. katastrofy smoleñskiej

Radio RMF FM poda³o dzi¶, ¿e dotar³o do najnowszej, nieznanej jeszcze opinii bieg³ych prokuratury ws. katastrofy smoleñskiej oraz do stenogramów z kokpitu. Stacja ocenia, ¿e ustalenia te s± "szokuj±ce" oraz znacznie odbiegaj± od wcze¶niejszych wyników prac zespo³ów eksperckich. Wed³ug dziennikarzy stacji bieg³ym, którzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmów w kokpicie, uda³o siê rozpoznaæ o jedn± trzeci± wiêcej s³ów ni¿ w publikowanych dot±d odczytach - RMF FM publikuje fragmenty tych stenogramów.

Katastrofa smoleñska. Stenogramy: "K..., przestañcie proszê", "bêdziemy próbowali do skutku" - czytaj >>>

Dowódca Si³ Powietrznych w kokpicie

Jaki obraz wy³ania siê z opublikowanych przez stacjê stenogramów? "W kabinie pilotów, do samego koñca, przebywa³a osoba opisana przez bieg³ych jako DSP, czyli Dowódca Si³ Powietrznych. DSP nie opuszcza kokpitu mimo wezwania stewardesy do zajêcia swoich miejsc, wydaje tak¿e polecenia cz³onkom za³ogi" " - czytamy

RMF FM podaje tak¿e, ¿e DSP po pierwszym komunikacie "TERRAIN AHEAD" mia³ oczekiwaæ od za³ogi "po-my-s³ów", a na wysoko¶ci 300 metrów zachêca³ pilota, ¿e "zmie¶ci siê ¶mia³o".

Stenogramy zdenerwowa³y polityków PiS. Rzecznik PiS o nowych zapisach: By³y ju¿ inne, które okaza³y siê wierutn± bzdur±. Kto¶ gra katastrof± smoleñsk± - czytaj>>>

Katastrofa smoleñska - ustalenia

Za trzy dni pi±ta rocznica katastrofy pod Smoleñskiem, gdzie 10 kwietnia 2010 r. zginê³o 96 osób - w¶ród nich prezydent Lech Kaczyñski z ma³¿onk± Mari±, parlamentarzy¶ci, dowódcy wojskowi, duchowni i przedstawiciele rodzin polskich obywateli pomordowanych przed 70 laty w Katyniu.

Co wiemy o przyczynach? Efekt pracy polskich ekspertów to m.in. kilka ca³o¶ciowych eksperckich opracowañ o przyczynach katastrofy smoleñskiej, czterech podejrzanych w polskim ¶ledztwie, dwa procesy.

Polska komisja ds. badania wypadków lotniczych opublikowa³a w lipcu 2011 r. raport ws. Smoleñska. Wskazano w nim na liczne nieprawid³owo¶ci po polskiej stronie oraz na odpowiedzialno¶æ rosyjskich kontrolerów i z³e wyposa¿enie lotniska. Komisja podkre¶li³a, ¿e przyczyn± katastrofy by³ splot okoliczno¶ci. Raport wskaza³ m.in., ¿e za³oga chcia³a wykonaæ jedynie próbne podej¶cie do l±dowania, nie wykona³a za¶ automatycznego odej¶cia m.in. z powodu braków w wyszkoleniu.



Jak katastrofa w Smoleñsku zmieni³a Polskê? Przeczytaj w wywiadach Teresy Torañskiej >>

Chcesz wiedzieæ wiêcej i szybciej? ¦ci±gnij nasz± aplikacjê Gazeta.pl LIVE!