Katastrofa we Francji. Ekspert: W samolocie Germanwings by造 drzwi na zamek z kodem. Nie ma system闚, kt鏎e zabezpieczy造by przed wszystkim

Francuska prokuratura jest ju pewna przebiegu wypadku. Kapitan airbusa A320, kt鏎y rozbi si w Alpach, wyszed z kokpitu, a p騧niej nie zosta do niego wpuszczony. W tym czasie drugi pilot 鈍iadomie spowodowa opadanie samolotu i rozbicie maszyny.
POLUB NAS
Kapitan airbusa a320, kt鏎y rozbi si we Francji, na kr鏒ko przed katastrof wyszed z kabiny. P騧niej nie by wstanie si do niej dosta. Dobija si i pr鏏owa nawi您a kontakt z drugim pilotem. Niestety bezskutecznie.

- Po zamachach z u篡ciem samolot闚 jest ograniczony dost瘼 do kabiny dla os鏏 trzecich, natomiast piloci mog wychodzi - m闚i w rozmowie z Gazeta.pl Tomasz Hypki, ekspert lotniczy i wydawca "Skrzydlatej Polski".

"Loty trwaj czasem dziesi耩 godzin, piloci mog chcie wyj嗆 rozprostowa nogi"

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej drzwi do kabiny pilot闚 musz by zamykane. Natomiast piloci mog otworzy drzwi tylko, gdy "wej軼ie lub wyj軼ie do kabiny uznano za konieczne". Rozporz康zenie Komisji Europejskiej precyzuje, 瞠 cz這nkowie za這gi mog opu軼i kabin w celu "wykonania czynno軼i zwi您anych z lotem lub uzasadnion potrzeb fizjologiczn". Jak wygl康a to w praktyce?

- Piloci wychodz z r騜nych powod闚. Czy to, 瞠by wyj嗆 do toalety, rozprostowa nogi, napi si kawy - czasem loty trwaj po 10 godzin. Zdarza si, 瞠 wychodz si przespa, kiedy drugi pilot siedzi w kabinie i w陰czony jest autopilot - m闚i Tomasz Hypki.

Przepisy nie pozostawiaj tu miejsca na w徠pliwo軼i. "Co najmniej jeden pilot pozostaje przez ca造 czas za sterami statku powietrznego" - czytamy w rozporz康zeniu KE. Piloci nie opuszczaj kabiny tak瞠 w trakcie kluczowych manewr闚, szczeg鏊nie startu i l康owania.

"S zabezpieczenia na wypadek, gdyby pilot w kabinie niedomaga"

- W normalnej sytuacji, kiedy kto chce wej嗆 do kabiny pilot闚, pilot znajduj帷y si wewn徠rz widzi t osob przez kamer i mo瞠 otworzy drzwi lub na to nie zezwoli - powiedzia agencji AP chc帷y zachowa anonimowo嗆 pilot. Jak relacjonowa, je郵i nie ma odpowiedzi, cz這nek za這gi mo瞠 poda kod awaryjny.

- Je郵i dalej nie ma odpowiedzi od osoby ze 鈔odka kabiny, drzwi powinny si otworzy po 30 sekundach. Ale je郵i pilot, kt鏎y jest w kabinie, na to nie zezwoli, drzwi si nie otworz - powiedzia pilot.

"Nie ma takich zabezpiecze, kt鏎e zadzia豉j w ka盥ej sytuacji"

- W r騜nych liniach i maszynach s r騜ne rozwi您ania, to mo瞠 by zabezpieczenie mechanicznie, mo瞠 by elektroniczne - m闚i nam Hypki. - W samolocie Germanwings by造 w豉郾ie drzwi na zamek z kodem - doda ekspert.

Nie wiadomo, dlaczego pilot znajduj帷y si poza kabin nie by w stanie otworzy drzwi. - Nie ma takich system闚, kt鏎e by造by w stanie zabezpieczy przed wszystkim, a w szczeg鏊no軼i przed nieprawid這wym dzia豉niem kt鏎ego z pilot闚 - stwierdzi Tomasz Hypki.- Je郵i pilot chcia豚y przej望 kontrol nad maszyn, to mo瞠 na r騜ne sposoby wyeliminowa drugiego pilota - m闚i nam ekspert.

Jak podkre郵a, linie lotnicze nie ujawniaj, jak dok豉dnie wygl康aj systemy zabezpiecze i zwi您ane z nimi procedury. - Te informacje s traktowane jako element systemu bezpiecze雟twa. Przewo幡icy nie chc u豉twia zadania potencjalnym napastnikom, kt鏎zy chcieliby dosta si do kabiny - powiedzia prezes agencji Altair. Jak dodaje Hypki, poufne informacje dotycz nie tylko drzwi do kabiny, ale te np. sposob闚 dotarcia do centralnego komputera czy systemu zasilania.

"Zdarza造 si samob鎩stwa pilot闚 za sterami"

Szczeg鏊nie po zamachach z 11 wrze郾ia na 鈍iecie wprowadzono zaostrzone przepisy dotycz帷e bezpiecze雟twa. Procedury dotycz zar闚no pasa瞠r闚, jak i za這gi. - Piloci s oczywi軼ie kontrolowani tak samo jak wszyscy wchodz帷y na pok豉d, s poddawani takiej samej procedurze bezpiecze雟twa jak pasa瞠rowie - powiedzia nam Tomasz Hypki.

Jednak nawet nowe procedury nie s w stanie zabezpieczy przed dzia豉niami lub b喚dami pilot闚. - Zdarza造 si samob鎩stwa dokonane przez pilot闚, chocia linie staraj si od tego dystansowa i t逝maczy, 瞠 s to tylko teorie. W 郵edztwach taka mo磧iwo嗆 jest brana pod uwag na samym ko鎍u - stwierdzi ekspert.

Oczywi軼ie na razie te mo磧iwo軼i funkcjonuj tylko jako spekulacje i na jakiekolwiek pewne informacje trzeba poczeka do zako鎍zenia prac 郵edczych.



Chcesz wiedzie wi璚ej i szybciej? 圭i庵nij nasz aplikacj Gazeta.pl LIVE!

Wi璚ej o: