Katastrofa samolotu Germanwings. Tragedi spowodowa poar? Ekspert: "Ogie to koszmar senny pilotw"

- Jednym z moliwych scenariuszy przyczyn katastrofy samolotu Germanwings jest poar na pokadzie. To koszmar senny pilotw - mwi portalowi Gazeta.pl Micha Setlak z "Przegldu Lotniczego". Jakie jeszcze mogy by przyczyny tragedii? Ekspert wylicza moliwoci.
Samolot tanich niemieckich linii lotniczych Germanwings rozbi si we francuskich Alpach. Na jego pokadzie byo 150 osb. Nikt nie przey katastrofy. Katastrofa airbusa Germanwings. Najwaniejsze fakty >>>

Maszyna, ktra leciaa na wysokoci 12 km, bardzo szybko zacza obnia lot. Szcztki samolotu rozrzucone s na obszarze dwch km kwadratowych.

Najnowsze informacje nt. katastrofy - minuta po minucie >>>

Jakie mogy by przyczyny katastrofy? Czemu airbus gwatownie obnia lot, a piloci nie alarmowali kontrolerw? Skd tak duy obszar rozrzucenia czci? Na te pytania odpowiada Micha Setlak z magazynu "Przegld Lotniczy".

Piotr Osiski, Gazeta.pl: Czy mona ju przypuszcza, co stao si z samolotem Germanwings?

Micha Setlak: Trudno na tym etapie wskaza prawdziw przyczyn katastrofy. Znianie si samolotu mogo nastpi w wyniku utraty panowania nad nim wskutek awarii ukadu sterowania lub utraty przytomnoci przez pilotw. Jednak znianie mogo te by celowym dziaaniem sterujcych maszyn.

Po co mieliby to robi?

- Taka procedura jest przewidziana w przypadku dehermetyzacji kaduba. Na wysokoci przelotowej samolotu - rzdu 10 km - cinienie powietrza jest na tyle niskie, e czowiek nie jest w stanie przyswoi wystarczajcej iloci tlenu. Dlatego kadub samolotu jest hermetyczny, a system klimatyzacji toczy do niego powietrze, utrzymujc cinienie mniej wicej takie, jak na wysokoci Kasprowego Wierchu.



Jeli w wyniku rozszczelnienia dochodzi do spadku cinienia w kabinie, wykonuje si awaryjne znianie na wysoko ok. 3-4 km, by ludzie na pokadzie mieli czym oddycha.

Czy o takim manewrze informuje si kontrol lotw?

- Znianie odbywa si w porozumieniu z kontrol ruchu lotniczego, by zapobiec kolizji z innymi samolotami, ktre mog przelatywa na mniejszych wysokociach. Oczywicie, jeli z jakich przyczyn nie mona nawiza cznoci, piloci musz zmniejsza wysoko bez zezwolenia.

Tu tak wanie byo. Jakie mog by tego przyczyny?

- Absolutnie w kadej sytuacji pilota obowizuje okrelona hierarchia dziaa. Po pierwsze naley pilotowa samolot tak, by zapewni bezpieczestwo lotu, nawet, kiedy jest to sytuacja awaryjna. Druga sprawa to prowadzenie nawigacji w taki sposb, by znale miejsce dla bezpiecznego ldowania. Dopiero na trzecim miejscu jest czno z kontrolerami. Wydaje si jednak, e przyczyn braku cznoci nie by w tym przypadku brak czasu - w kadym razie nie po rozpoczciu zniania.

A moe w samolocie doszo do eksplozji. Np. zdetonowano adunek wybuchowy?

- Ze znacznym prawdopodobiestwem mona to wykluczy. Eksplozja zniszczyaby zasilanie systemw pokadowych, nie dziaaby wic rwnie transponder, wysyajcy informacje o samolocie do kontroli ruchu lotniczego. Tymczasem pracowa on przez cay czas zniania, a dane, ktre przekazywa, zostay odebrane i zarejestrowane przez systemy naziemne.

Czy ten wypadek mogy spowodowa jakie inne czynniki?

- Innym moliwym powodem gwatownego zniania mgby by poar na pokadzie. Poar podczas lotu to senny koszmar pilotw. W takiej sytuacji konieczne jest ldowanie w cigu kilkunastu minut - w przeciwnym razie dochodzi do zniszczenia ukadw sterowania przez ogie i lot koczy si tragedi.

Samolot Germanwings rozpad si na wiele kawakw rozrzuconych na duym obszarze. Dlaczego?

- Tak wielka liczba i rozdrobnienie szcztkw, rozproszonych na duej powierzchni, to efekt zderzenia z terenem grzystym przy znacznej prdkoci. Samolot mg najpierw zawadzi o jedno wzniesienie, a nastpnie rozbi si na kolejnym, gubic szcztki po drodze.

Rozrzucone elementy samolotu - agencje publikuj zdjcia z miejsca katastrofy >>>



Rwnie wspomniany poar na pokadzie mgby doprowadzi do stopniowego rozpadu konstrukcji maszyny.

Przyczyn rozpadu patowca mogoby by te znaczne przekroczenie prdkoci dopuszczalnej. Jednak z danych, ktre zostay zarejestrowane przez flightradar.24 wynika, e tak duej prdkoci nie byo. Samolot znia si po stosunkowo prostym torze, nie spada jak kamie, nic wic nie wiadczy o tym, by doszo do jakiego gwatownego zdarzenia.

Tego, co naprawd dziao si z maszyn, dowiemy si, gdy zostan znalezione i odczytane wszystkie rejestratory parametrw lotu i rozmw w kabinie, czyli tzw. czarne skrzynki.

A moe to ze warunki pogodowe zmusiy pilotw do obnienia lotu?

- Na wysokoci 12 km nad ziemi nie wystpuj ju zjawiska pogodowe - tam cay czas wieci soce. A tu problemy zaczy si wanie na tej wysokoci. Pogoda moga mie wpyw na ostatni faz lotu, jednak na pewno nie bya przyczyn zejcia maszyny z puapu przelotowego.



Chcesz wiedzie wicej i szybciej? cignij nasz aplikacj Gazeta.pl LIVE!