Niemieckie podręczniki o imigrantach: "Źródło konfliktów i kryzysu"

Jak wynika z badań nad podręcznikami szkolnymi w Niemczech, temat imigracji jest w nich wypaczany, a samych imigrantów przedstawia się jako nieskore do działania bezwolne ofiary.
Instytut Georga Eckerta oraz Centrum Integracji Kształcenia przy Fundacji Uniwersytetu Hildesheim poddały analizie treść 65 podręczników szkolnych do historii, geografii oraz nauk społecznych, z których korzystają uczniowie klas IX-X w Bawarii, Berlinie, Brandenburgu, Nadrenii Północnej-Westfalii oraz Saksonii. Przeanalizowano też podręczniki wydane w latach 2003-2014. Kierownik grupy badawczej Inga Niehaus stwierdziła podczas prezentacji wyników badań w Berlinie, że kwestia imigracji jest przedstawiana w podręcznikach głównie jako "źródło konfliktów i kryzysu", a uznanie różnorodności, jako naturalnego zjawiska, należy w nich do rzadkości.

Obcokrajowcy kontra Niemcy

Wiele poleceń w podręcznikach formułowanych jest z perspektywy budzącej zastrzeżenia, sygnalizuje Inga Niehaus. Na przykład w jednym z bawarskich podręczników można znaleźć pytanie: "Jakie masz doświadczenia z obcokrajowcami?". W innym czytamy: "Czy wielokulturowe społeczeństwo jest przekleństwem czy błogosławieństwem?". Przy czym brakuje precyzyjnych sformułowań, a pojęcia "obcokrajowiec", "obcy" lub "imigrant" wrzucane są do jednego worka. - W badanych podręcznikach za Niemców uważa się te osoby, które nie posiadają żadnej "imigracyjnej przeszłości" - tłumaczy Inga Niehaus. Natomiast imigranci przedstawiani są jako ci, od których oczekuje się "dostosowania do niemieckiego społeczeństwa".

Jedna trzecia uczniów z imigracyjnym pochodzeniem

Pełnomocniczka rządu ds. integracji Aydan Özoguz (SPD) wskazała, że jedna trzecia uczniów w Niemczech ma pochodzenie imigracyjne, z czego ponad 80 procent jest Niemcami. - Dodającym otuchy jest jednak wynik podający, że w podręcznikach do nauki o społeczeństwie Niemcy przedstawiane są jako kraj imigrantów - zaznacza dalej Aydan Özoguz.

Badania nad podręcznikami szkolnymi zleciła jej poprzedniczka Maria Böhmer (CDU). Autorzy analiz zalecają wydawnictwom, autorom i nauczycielom, by przedstawiali społeczną różnorodność jako naturalne zjawisko oraz by częściej zajmowali się sprawą szans i potencjału związanych z imigracją. Ważne jest też, by w opracowywaniu podręczników szkolnych uczestniczyło więcej specjalistów o korzeniach imigracyjnych.

Tymczasem same wydawnictwa nawołują do cierpliwości. Wg Ilasa Körner-Wellershausa, dyrektora wydawnictwa Ernst-Klett-Verlag, podręczniki są lustrzanym odbiciem społeczeństwa. Aby zmieniała się treść książek szkolnych, najpierw musi zmienić się samo społeczeństwo. - Właśnie znajdujemy się w fazie przemian - pociesza dyrektor.

Artykuł pochodzi z serwisu ''Deutsche Welle''





Więcej o:
Komentarze (61)
Niemieckie podręczniki o imigrantach: "Źródło konfliktów i kryzysu"
Zaloguj się
  • panzerfaust39

    Oceniono 2 razy 2

    Wszędzie gdzie imigranci w BRDelu tam syf i malaria

  • kermit.dolomit

    Oceniono 3 razy 3

    Marksistowska zaraza internacjonalizmu i politpoprawności zatacza coraz szersze kręgi

  • bombenhagel2500

    Oceniono 3 razy 3

    Moze pelnomocnik rzadu ds integracji Aydan Özoguz SPD zajmie sie swoimi bandyckimi pobratymcami z Turcji zyjacymi z handlu narkotykami prostytucji czy tymi ktorzy jako Niemcy wyjezdzaja z BRD na dzihad do Syrii i Iraku

  • teodor_jeske_choinski_1

    Oceniono 5 razy -3

    Zydzi postanowili z Niemiec zrobic panstwo multikulti i ja uwazam to za rozsadna decyzje...

  • nino.rota

    Oceniono 8 razy 8

    obraz wcale nie "wypaczony".

    To wzrost przestępczości, bezrobocia i ogromne obciążenie systemu socjalnego!

  • c-leg

    Oceniono 1 raz 1

    Pani redaktor Aleksandra Jarecka klamie!

    Pani redaktor Aleksandra Jarecka tytulujac swoj artykul na portalu pazeta.pl:
    „Niemieckie podręczniki o imigrantach: "Źródło konfliktów i kryzysu" „ sugeruje, ze sformulowanie "Źródło konfliktów i kryzysu" w stosunku do imigrantow jest cytatem z niemieckich podrecznikow.

    To NIEPRAWDA!
    W ZADNYM z badanych podrecznikow takie sformulowanie nie wystepuje.

    Ponizej link do oryginalnego artykulu w Deutsche Welle:
    www.dw.de/schulb%C3%BCcher-stellen-zuwanderung-als-problem-dar/a-18321410

  • popijajac_piwo

    Oceniono 12 razy 10

    Lewaki płaczą, że mają za mało kozojebskich pasożytów? Świat się kończy...

  • homo-homini-lupus

    Oceniono 10 razy 10

    "Na przykład w jednym z bawarskich podręczników można znaleźć pytanie: "Jakie masz doświadczenia z obcokrajowcami?". W innym czytamy: "Czy wielokulturowe społeczeństwo jest przekleństwem czy błogosławieństwem?" "

    No po prostu straszne :-DD

  • amicus88

    Oceniono 11 razy 9

    Wzruszająca jest troska rodowitego Niemca El Moussaoui Najima o obraz imigrantów w niemieckich podręcznikach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX