Jakie zadania stoj± przed nowym rz±dem? "To bêdzie bardzo trudny rok"
Ewa Kopacz zapowiedzia³a ju¿, ¿e jest zwolenniczk± "kontynuacji". Co bêdzie wiêc musia³a dokoñczyæ po gabinecie Donalda Tuska? O priorytety nowego rz±du pytamy ekspertów zajmuj±cych siê finansami publicznymi, infrastruktur± i energetyk±.
Wczoraj prezydent przyj±³ dymisjê Donalda Tuska, który 1 grudnia zajmie stanowisko przewodnicz±cego Rady Europejskiej. Proceduralnie dymisja premiera wi±¿e siê z dymisj± ca³ego rz±du. Misjê stworzenia nowego gabinetu otrzyma Ewa Kopacz.
Zapytali¶my ekspertów, jakie zadania nowy rz±d powinien uznaæ za priorytetowe w trzech wa¿nych dla gospodarki dziedzinach: finansach publicznych, infrastrukturze i energetyce.
Finanse: Ryszard Petru, szef Towarzystwa Ekonomistów Polskich
- Zasadniczym zadaniem, w zasadzie banalnym, jest utrzymanie ¶cie¿ki schodzenia z deficytem bud¿etowym i realizacja planu konwergencji, który zosta³ przedstawiony w Brukseli. Druga kwestia to wziêcie pod uwagê pesymistycznego wariantu rozwoju sytuacji gospodarczej w kontek¶cie chocia¿by kryzysu w Rosji. Minister finansów powinien mieæ - je¶li nie og³oszony, to przygotowany - wariant B, je¿eli wzrost gospodarczy znacz±co zwolni. Trzecia sprawa? Nie oczekujê jakich¶ wielkich zmian i reform w okresie przedwyborczym, ale uwa¿am, ¿e kluczowym by³oby podejmowanie dzia³añ w zakresie deregulacji systemu podatkowego, co u³atwia³oby funkcjonowanie biznesu. Te wszystkie prace powinno siê prowadziæ bez wzglêdu na kalendarz wyborczy.
Czy rok do wyborów na to wystarczy? W kwestiach regulacyjnych czy uproszczeñ podatkowych zawsze da siê wprowadziæ zmiany, to nie s± kwestie polityczne. ¦miem twierdziæ, ¿e wiêkszo¶æ partii politycznych w polskim Sejmie popar³aby te projekty, bo to nie jest kontrowersyjne. Trzeba by jednak prze³amaæ barierê biurokratyczn±, co nie jest wcale takie ³atwe, ale mo¿liwe. A w kwestiach deficytu i planu B? To normalne kompetencje ka¿dego ministra finansów, który musi byæ zawsze przygotowany na trudniejsz± sytuacjê gospodarcz±.
Infrastruktura: Adrian Furgalski, Zespó³ Doradców Gospodarczych "TOR"
- Nie nale¿y spodziewaæ siê rewolucji przed wyborami, ale i tak to, co zostaje do roboty, to bardzo du¿o. Pani minister Bieñkowska zostawia w spadku politycznym swojemu nastêpcy dwie bardzo wa¿ne kwestie. Po pierwsze, co po bramkach, czyli jaki bêdzie system op³at na autostradach. W tej kwestii akurat koalicja by³a zgodna, ¿e od bramek nale¿y odej¶æ, wiêc nie s±dzê, ¿eby kto¶ teraz mia³ stwierdziæ, ¿e powinny zostaæ. Stawiam raczej na to, ¿e w tej chwili w analizach górê bierze system elektroniczny i w³a¶nie nad nim bêd± kontynuowane prace.
Druga rzecz to pendolino. To pewnie bêdzie taki gor±cy kartofel. Abstrahuj±c od tego, czy w ogóle by³a potrzeba kupowaæ ten poci±g, skoro ju¿ jest, ten projekt musi zostaæ uruchomiony w jak najlepszej formule, nawet je¿eli bêd± jeszcze trwa³y prace na torach. Wa¿na bêdzie kwestia cen za bilety i w ogóle polityki kolejowej, która by³aby nastawiona na odzyskiwanie pasa¿erów tam, gdzie odeszli przy modernizacjach torów, a w przypadku Intercity to jest to od 2009 roku spadek a¿ o 50 procent.
Istotny jest jeszcze zostawiony po pani minister Bieñkowskiej projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko i kwestie proporcji nak³adu ¶rodków na drogi i na kolej. Trzeba wype³niæ zw³aszcza czê¶æ po¶wiêcon± inwestycjom kolejowym, bo inwestycje drogowe ju¿ znamy, ale brakuje konkretów: która droga ekspresowa, która linia kolejowa, w jakim terminie, jaki koszt. Nowy minister bêdzie te¿ musia³ dokoñczyæ listê inwestycji na lata 2014-2022.
Minister Bieñkowska zostawia te¿ w spadku nowe regulacje dotycz±ce tzw. schetynówek. My¶lê, ¿e nale¿a³oby zacz±æ dyskusjê nad tym, w jaki sposób powinien siê zmieniæ system zarz±dzania i finansowania dróg samorz±dowych. My siê skupiamy g³ównie na autostradach i ekspresówkach, ale drogi samorz±dowe s± w fatalnym stanie i samorz±dy nie poradz± sobie wy³±cznie z pieniêdzmi w³asnymi i unijnymi. Pañstwo powinno siê przygotowaæ, ¿e bêdzie musia³o w jakim¶ stopniu wspieraæ samorz±dy.
Energetyka: Filip El¿anowski, ekspert prawa energetycznego z UW
- Priorytety okre¶lone przez poprzedni rz±d by³y dosyæ klarowne i w³a¶ciwie nie powinny siê zmieniaæ. To jest kwestia ich kontynuacji.
Has³o klucz to bezpieczeñstwo energetyczne, co wi±¿e siê z mo¿liwo¶ci± ustalenia dywersyfikacji dostaw za rozs±dn± cenê. Chodzi o wci±gniêcie Unii Europejskiej w co¶, co nazywa siê "wyrównywaniem szans do równych dostaw".
Kolejna kwestia to polityka klimatyczna, ewentualne zmniejszenie obci±¿eñ albo wiêkszego roz³o¿enia ich w czasie. Czekaj± nas dwa szczyty klimatyczne, przed wyborami polityka klimatyczna bêdzie niezwykle istotna, bo najwiêksze zak³ady przemys³owe, a wiêc najwiêksi pracodawcy, maj± do niej wielkie zastrze¿enia. Od strony politycznej trzeba bêdzie siê zachowywaæ w sposób wywa¿ony. Bo nie mo¿emy wysadziæ czego¶, na co siê zgodzili¶my, ale jednocze¶nie musimy szukaæ optymalnego rozwi±zania, ¿eby zminimalizowaæ szkody.
Prócz tego mamy systemowe inwestycje w energetyce i krajowe projekty. Wymieñmy te, które w krótkiej perspektywie s± realne, które mo¿na zamkn±æ. Pierwsza sprawa to otwarcie przed wyborami gazoportu w ¦winouj¶ciu. Dalej zakoñczenie procesu legislacyjnego w zakresie wêglowodorów, czyli s³ynnych ³upków. Coraz mniej siê o nich mówi, ale wszyscy czekaj± na akty prawne, bo one determinuj± koszty wydobycia. Prócz tego pozostaje przyjêcie ustawy o odnawialnych ¼ród³ach energii i ustawa "PGNiG-owska", która sprawi, ¿e ciê¿ar zwi±zany z bezpieczeñstwem energetycznym kraju bêdzie przerzucony na wszystkie podmioty, nie tylko ten koncern. PGNiG tonie, bo jako jedyny ponosi koszty zwi±zane z gazoportem i innymi projektami.
To bêdzie bardzo trudny rok. Rok pracy parlamentarnej i wielu rzeczy do zamkniêcia. Albo ona bêdzie intensywna, albo wszystko zostanie na "po wyborach".
Zapytali¶my ekspertów, jakie zadania nowy rz±d powinien uznaæ za priorytetowe w trzech wa¿nych dla gospodarki dziedzinach: finansach publicznych, infrastrukturze i energetyce.
Finanse: Ryszard Petru, szef Towarzystwa Ekonomistów Polskich
- Zasadniczym zadaniem, w zasadzie banalnym, jest utrzymanie ¶cie¿ki schodzenia z deficytem bud¿etowym i realizacja planu konwergencji, który zosta³ przedstawiony w Brukseli. Druga kwestia to wziêcie pod uwagê pesymistycznego wariantu rozwoju sytuacji gospodarczej w kontek¶cie chocia¿by kryzysu w Rosji. Minister finansów powinien mieæ - je¶li nie og³oszony, to przygotowany - wariant B, je¿eli wzrost gospodarczy znacz±co zwolni. Trzecia sprawa? Nie oczekujê jakich¶ wielkich zmian i reform w okresie przedwyborczym, ale uwa¿am, ¿e kluczowym by³oby podejmowanie dzia³añ w zakresie deregulacji systemu podatkowego, co u³atwia³oby funkcjonowanie biznesu. Te wszystkie prace powinno siê prowadziæ bez wzglêdu na kalendarz wyborczy.
Czy rok do wyborów na to wystarczy? W kwestiach regulacyjnych czy uproszczeñ podatkowych zawsze da siê wprowadziæ zmiany, to nie s± kwestie polityczne. ¦miem twierdziæ, ¿e wiêkszo¶æ partii politycznych w polskim Sejmie popar³aby te projekty, bo to nie jest kontrowersyjne. Trzeba by jednak prze³amaæ barierê biurokratyczn±, co nie jest wcale takie ³atwe, ale mo¿liwe. A w kwestiach deficytu i planu B? To normalne kompetencje ka¿dego ministra finansów, który musi byæ zawsze przygotowany na trudniejsz± sytuacjê gospodarcz±.
Infrastruktura: Adrian Furgalski, Zespó³ Doradców Gospodarczych "TOR"
- Nie nale¿y spodziewaæ siê rewolucji przed wyborami, ale i tak to, co zostaje do roboty, to bardzo du¿o. Pani minister Bieñkowska zostawia w spadku politycznym swojemu nastêpcy dwie bardzo wa¿ne kwestie. Po pierwsze, co po bramkach, czyli jaki bêdzie system op³at na autostradach. W tej kwestii akurat koalicja by³a zgodna, ¿e od bramek nale¿y odej¶æ, wiêc nie s±dzê, ¿eby kto¶ teraz mia³ stwierdziæ, ¿e powinny zostaæ. Stawiam raczej na to, ¿e w tej chwili w analizach górê bierze system elektroniczny i w³a¶nie nad nim bêd± kontynuowane prace.
Druga rzecz to pendolino. To pewnie bêdzie taki gor±cy kartofel. Abstrahuj±c od tego, czy w ogóle by³a potrzeba kupowaæ ten poci±g, skoro ju¿ jest, ten projekt musi zostaæ uruchomiony w jak najlepszej formule, nawet je¿eli bêd± jeszcze trwa³y prace na torach. Wa¿na bêdzie kwestia cen za bilety i w ogóle polityki kolejowej, która by³aby nastawiona na odzyskiwanie pasa¿erów tam, gdzie odeszli przy modernizacjach torów, a w przypadku Intercity to jest to od 2009 roku spadek a¿ o 50 procent.
Istotny jest jeszcze zostawiony po pani minister Bieñkowskiej projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko i kwestie proporcji nak³adu ¶rodków na drogi i na kolej. Trzeba wype³niæ zw³aszcza czê¶æ po¶wiêcon± inwestycjom kolejowym, bo inwestycje drogowe ju¿ znamy, ale brakuje konkretów: która droga ekspresowa, która linia kolejowa, w jakim terminie, jaki koszt. Nowy minister bêdzie te¿ musia³ dokoñczyæ listê inwestycji na lata 2014-2022.
Minister Bieñkowska zostawia te¿ w spadku nowe regulacje dotycz±ce tzw. schetynówek. My¶lê, ¿e nale¿a³oby zacz±æ dyskusjê nad tym, w jaki sposób powinien siê zmieniæ system zarz±dzania i finansowania dróg samorz±dowych. My siê skupiamy g³ównie na autostradach i ekspresówkach, ale drogi samorz±dowe s± w fatalnym stanie i samorz±dy nie poradz± sobie wy³±cznie z pieniêdzmi w³asnymi i unijnymi. Pañstwo powinno siê przygotowaæ, ¿e bêdzie musia³o w jakim¶ stopniu wspieraæ samorz±dy.
Energetyka: Filip El¿anowski, ekspert prawa energetycznego z UW
- Priorytety okre¶lone przez poprzedni rz±d by³y dosyæ klarowne i w³a¶ciwie nie powinny siê zmieniaæ. To jest kwestia ich kontynuacji.
Has³o klucz to bezpieczeñstwo energetyczne, co wi±¿e siê z mo¿liwo¶ci± ustalenia dywersyfikacji dostaw za rozs±dn± cenê. Chodzi o wci±gniêcie Unii Europejskiej w co¶, co nazywa siê "wyrównywaniem szans do równych dostaw".
Kolejna kwestia to polityka klimatyczna, ewentualne zmniejszenie obci±¿eñ albo wiêkszego roz³o¿enia ich w czasie. Czekaj± nas dwa szczyty klimatyczne, przed wyborami polityka klimatyczna bêdzie niezwykle istotna, bo najwiêksze zak³ady przemys³owe, a wiêc najwiêksi pracodawcy, maj± do niej wielkie zastrze¿enia. Od strony politycznej trzeba bêdzie siê zachowywaæ w sposób wywa¿ony. Bo nie mo¿emy wysadziæ czego¶, na co siê zgodzili¶my, ale jednocze¶nie musimy szukaæ optymalnego rozwi±zania, ¿eby zminimalizowaæ szkody.
Prócz tego mamy systemowe inwestycje w energetyce i krajowe projekty. Wymieñmy te, które w krótkiej perspektywie s± realne, które mo¿na zamkn±æ. Pierwsza sprawa to otwarcie przed wyborami gazoportu w ¦winouj¶ciu. Dalej zakoñczenie procesu legislacyjnego w zakresie wêglowodorów, czyli s³ynnych ³upków. Coraz mniej siê o nich mówi, ale wszyscy czekaj± na akty prawne, bo one determinuj± koszty wydobycia. Prócz tego pozostaje przyjêcie ustawy o odnawialnych ¼ród³ach energii i ustawa "PGNiG-owska", która sprawi, ¿e ciê¿ar zwi±zany z bezpieczeñstwem energetycznym kraju bêdzie przerzucony na wszystkie podmioty, nie tylko ten koncern. PGNiG tonie, bo jako jedyny ponosi koszty zwi±zane z gazoportem i innymi projektami.
To bêdzie bardzo trudny rok. Rok pracy parlamentarnej i wielu rzeczy do zamkniêcia. Albo ona bêdzie intensywna, albo wszystko zostanie na "po wyborach".
POPULARNE
NAJNOWSZE
-
Pogoda. "Bestia ze Wschodu" tym razem zawita do Polski? Temperatura mo¿e spa¶æ do minus 30 stopni
-
Ruszy³y zapisy na szczepienia dla osób 70+. Jest 1,2 mln terminów i ju¿ kolejki. "Tu nie ma miejsc"
-
Sejm wybra³ RPO. Piotr Wawrzyk zag³osowa³ sam na siebie. "Bêdzie pan wy¶mienitym Rzecznikiem Praw PiS!"
-
Jaros³aw Kaczyñski zaszczepi³ siê poza kolejno¶ci±? "Dementujemy"
-
Rzuciæ wszystko i pojechaæ w Bieszczady - pacjenci szukaj± najkrótszych kolejek do szczepienia na COVID-19
- Dworczyk o szczepieniach osób 70+. "Zosta³o ju¿ tylko 150 tys. wolnych terminów. W niektórych miastach brak"
- Dr Grzesiowski o szturmie pacjentów: Jest spore zamieszanie i to nie sprzyja organizacji szczepieñ
- Koronawirus w Polsce. 346 zgonów z powodu COVID-19 w ci±gu ostatniej doby
- Ministerstwo Zdrowia: 6 640 zaka¿eñ koronawirusem i 346 ofiar ¶miertelnych
- Dzieñ Dziadka 2021. Najpiêkniejsze ¿yczenia i wierszyki dla dziadków