Minister po maturach: Cały rocznik wypadł gorzej. Chętkowski ironizuje: Głupie roczniki już się zdarzały. Po Czarnobylu...

- Rzeczywiście ten rocznik młodzieży w przedziwny sposób przez cały proces nauczania wypadał gorzej - skomentowała wyniki matur Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji. "Głupie roczniki już się zdarzały" - ironizuje na blogu Dariusz Chętkowski, publicysta "Polityki", krytykując słowa minister.
Tegoroczną maturę zdało 71 proc. uczniów. To o 10 punktów proc. mniej niż w ubiegłym roku. - Rzeczywiście ten rocznik młodzieży w przedziwny sposób zdał gorzej w porównaniu z innymi rocznikami zarówno sprawdzian po szóstej klasie, jak i gorzej wypadł na egzaminie gimnazjalnym. Zastanawiamy się, co takiego się stało, że cały rocznik przez cały proces nauczania wypadał gorzej - komentowała te rezultaty Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji.

"Radioaktywna chmura z Czarnobyla wyżarła dzieciom mózgi"

Słowom minister nie może nadziwić się Dariusz Chętkowski, polonista i publicysta "Polityki". Zauważył, że jak dotąd za słabe wyniki egzaminów odpowiadali nauczyciele. Tym razem minister winę zrzuciła na uczniów.

"Głupie roczniki już się zdarzały" - stwierdził na blogu Chętkowski. "Zawsze jednak były tego racjonalne przyczyny. Na przykład wybuch w elektrowni jądrowej w Czarnobylu w roku 1986 spowodował, że głupsza była młodzież urodzona na początku lat 80. Dzieci akurat bawiły się na świeżym powietrzu, bo kwiecień był bardzo ciepły tego roku, gdy opadła na nie radioaktywna chmura i wyżarła im mózgi" - ironizował.

"Coś musiało się stać, świadczą o tym fakty"

Zgryźliwie dodał, że to właśnie dla tych poszkodowanych dzieci zreformowano edukację i zmieniono program nauczania. "Dzięki temu dzieci przetrwały szkołę, a nawet zdały maturę i poszły na studia" - zaznaczył publicysta.

Co tym razem wpłynęło na fatalne wyniki matur? "Coś musiało się stać, świadczą o tym fakty" - przekonuje Chętkowski. "Na pewno niedługo poznamy przyczyny i wprowadzimy program naprawczy" - uspokaja jednak.

Cały wpis przeczytasz w serwisie "Polityki" >>>

Więcej o:
Komentarze (26)
Minister po maturach: Cały rocznik wypadł gorzej. Chętkowski ironizuje: Głupie roczniki już się zdarzały. Po Czarnobylu...
Zaloguj się
  • bussubussu

    Oceniono 2 razy -2

    Cieszmy się! Przecież znów przybędzie nam 'młodych, wykształconych, z wielkich miast'.... E-LEK-TO-RA-CIK, Kochani, E-LEK-TO-RA-CIK:):):)

  • kraken28

    Oceniono 4 razy 4

    to żarty? albo ludzie mają wpojoną potrzebę nauki, która coś zmieni albo nie. Tegoroczna maturzystka powiedziała mi jedno: po co mam się uczyć skoro nauka nie daje mi ani zawodu ani pewności znalezienia pracy nawet po studiach. Zwyczajnie 70% powinno być w zawodówce i tyle.

  • michalmos

    Oceniono 3 razy 3

    Przecież to jest masakra. Widziałem te wyniki w ogólnym raporcie i uważam, że tak duży odsetek nieudanych podejść do egzaminu przy stosunkowo tak banalnie prostych zadaniach jest po prostu katastrofą.

  • chi_neng1

    Oceniono 32 razy 32

    "Rzeczywiście ten rocznik młodzieży w przedziwny sposób przez cały proces nauczania wypadał gorzej"

    Jak tu sie dziwic, skoro nie bylo matury z matematyki przez 8-10 lat???

    To byl dopiero "geniusz", co wpadl na ten pomysl !!!

  • mariusz_nowicki

    Oceniono 14 razy 14

    Swego czasu pozamykano zawodówki i powstało bardzo dużo liceów, liceów profilowanych itp (te ostatnie już nie istnieją); sporo uczniów wybiera szkoły kończące się maturą, w tym technika, ale nie mają ku temu zdolności i predyspozycji. Docierają jakoś, przy wybitnej "pomocy" nauczycieli, do klasy trzeciej/czwartej i podchodzą do matury. Część uczniów, nawet z tych 71%, nie zdałoby tzw "starej matury", bo tam wymagania były większe, ale też podchodziło do niej mniej uczniów. Za błędy rzeczowe praca"leciała".
    Nie było też tylu uczelni wyższych, te prywatne teraz martwią się o nabór, choć i państwowym nie jest lekko - ale uczniów będzie coraz mniej, sorry, taką mamy demografię.
    Mam jednak zastrzeżenia do sposobu nauczania. Co się dzieje w tej materii, że uczeń przychodzący do szkoły średniej nie umie liczyć ułamków, procentów, nie ma podstawowej wiedzy z języka polskiego i innych przedmiotów? Chodziłam do podstawówki w latach 80tych i 90tych, pewne rzeczy były uczone dopóty, dopóki wszyscy w bardzo licznej klasie nie "skumali". Na matematyce liczyliśmy bardzo dużo zadań, robiliśmy też zadania domowe (sic!) Program był obszerniejszy niż teraz, wstyd było nie wiedzieć i jeszcze mieliśy czas na brykanie na podwórku. Nikt nie korzystał z korepetycji, często uczniowie pomagali sobie nawzajem. OK, to było kiedyś, teraz inne czasy itd. Ale nie wszystko, co było kiedyś jest złe.
    Potrzebujemy rozwiązań systemowych. Nauczyciel jest teraz rozliczany nie z tego jak uczy i czy nauczył, ale z realizacji programu. Liczy godziny, wpisuje numery lekcji. Dwie godziny na funkcje trygonometryczne? Zrobi dwie, bez względu na to czy młodzież rozumie. Wolałabym, by zaczął następny temat, gdy nauczy pierwszego.
    Jest też kwestia motywacji do nauki. Wielu uczniów traktuje szkołę jak zło konieczne, nudną instytucję z nudnymi lekcjami. Uczą się, bo muszą. Brakuje im ciekawości poznawczej, nie pogłębiają wiedzy, nie szukają szerszych odniesień - a takie mają możliwości zdobywania informacji. Nawet ci dobrzy uczą się ze względu na zewnętrzne nagrody, oceny, indeksy. Nauka nie sprawia radości i satysfakcji. Nie stawiają pytań, nie szukają rozwiązań. Nie czytają. Brakuje im pasji i zainteresowań. Nie wszyscy, to oczywiście uogólnienie, statystyka - przepraszam w tym miejscu tych, którzy mają inaczej.
    Szkoła powinna być instytucją uczącą się. Ma w końcu przygotowywać uczniów do zmieniającej się rzeczywistości. Wiedza się dezawuuje, zmienia, zatem nie będzie (szkoła) i nie może być tylko podajnikiem gotowych rozwiązań, musi uczyć myślenia, rozwiązywania trudności, elastycznego podejścia do problemu. Uczyć uczenia się , bo to umiejętność na całe życie. Ale czy nauczy tego nauczyciel, który sam tego nie potrafi? Czy nauczy komunikacji, współpracy w grupie, twóczego rozwiązywania problemów ktoś, kto sam tego nie umie? Rola nauczyciela też ulega zmianie, powinie być teraz bardziej mentorem, inicjatorem i moderatorem pracy uczniów. Ale też kimś, kto sam się zmienia, dokształca, uczy. A odpowiedzialność za proces nauki jest po obu stronach. Wzbudzenie motywacji wewnętrznej, radości z nauki, odpowiedzialności to zadanie wszystkich dorosłych. A może nawet podtrzymanie jej tylko, bo przecież malutcy mają ja w sobie - tę dociekliwość i satysfakcję z samego wykonania zadania. Autogratyfikację, niezwiązaną z zewnętrzną pochwałą czy nagrodą? Kiedy to tracimy? i dlaczego?
    Ech, temat- rzeka. Kwestie pracy kuratoriów, nadzoru, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli, finansów, zmieniających się programów, oczekiwań rodziców, zmian społecznych itd, itp. Szkoła potrzebuje szerszego, systemowego spojrzenia, a nie chwilowych "programów naprawczych".

  • ruchla

    Oceniono 10 razy -4

    I jak zwykle winni wszyscy tylko nie ci, którzy biorą kasę za przygotowanie do tejże matury.
    Jakie nauczanie takie efekty.

  • stachkaz47

    Oceniono 7 razy 5

    A czy nasza "podsłuchana ELYTA" wygląda na takich co są po maturze????
    Nie wygląda.

  • stachkaz47

    Oceniono 16 razy 16

    Ryba psuje się od głowy.
    Dajcie więcej swobody i praw " UCZNIOM".
    Pozwólcie "dzieciom" bić nauczycieli.
    Stopnie powinni wystawiać sobie uczniowie.
    Każdy "UCZEŃ" powinien uczyć się tego co chce.
    Nauczycie powinien służyć do noszenia dziennika i wycierania tablicy,aby młodzież
    się nie przemęczała.
    Wtedy pani "minister"-że się tak wyrażę- maturę zda 100%.

  • stachkaz47

    Oceniono 25 razy 25

    Dopóki nauka w szkole średniej będzie obowiązkowa
    ,polegająca na przekonywaniu tępaków -chuliganów i innych popaprańców
    żeby się uczyli będzie jeszcze gorzej.
    Dopóki szkoła nie przywróci dyscypliny,i instytucji
    "UROCZYSTY KOPNIAK W DU..Ę" na apelu szkolnym nic się nie poprawi.
    Zawsze znajdzie się paru debili co nie pozwoli nawet innym chętnym się UCZYĆ.
    TO przecież takie OCZYWISTE jak 2x2=4.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX