Karetki pogotowia służą do transportu jak samochody osobowe? Według przepisów tak. Dlatego szpitale muszą płacić akcyzę

- Zadaniem ambulansów jest bezpieczny dowóz pacjentów do lecznic. Docelowe czynności medyczne są natomiast przeprowadzane już w lecznicach stacjonarnych - wynika z przepisów. Dlatego szpitale kupując karetki za pieniądze z budżetu państwa muszą płacić akcyzę, z której wpływy... trafiają z powrotem do budżetu. Absurd? Tak samo jak to, że Ministerstwo nałożyło kary na producentów karetek, bo wcześniej nie pobierali od szpitali pieniędzy.
Do 2009 roku karetki były zwolnione z akcyzy - a co za tym idzie, tańsze nawet o 50 tys. Później urzędnicy uznali jednak, że karetki to osobówki, czyli "samochody przeznaczone tylko do przewozu osób". Wtedy została na nie nałożona akcyza, obejmująca również auta wyprodukowane do 5 lat wstecz. Przy założeniu większej pojemności silnika podatek, który musi zapłacić szpital, wynosi ponad 18 proc.

- Samochody osobowe podlegają opodatkowaniu akcyzą, karetka jest samochodem osobowym, przewozi chorego do szpitala. To jest stan prawny. Wszystko sprowadza się do funkcji transportowej. Względy estetyczne, wyposażenie nie mają tutaj znaczenia - mówił w TVN 24 Zbigniew Liptak, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego EY. Jak dodał, akcyza nie jest liczona od wartości specjalistycznego wyposażenia wewnątrz pojazdu - opodatkowany jest jedynie sam samochód.

- Trochę inna sytuacja dotyczy przewoźnych stacji rentgenowskich, pobrań krwi. To jest funkcja specjalistyczna. W przypadku karetki chodzi o to, żeby przyjechać z punktu A do B. Dlatego przewozimy osoby - podkreśla Liptak.

Pieniądze na zakup karetek pochodzą z budżetu. Tam wpływa też akcyza

Przedstawiciel Ministerstwa Finansów tłumaczył w rozmowie z TVN 24, że modyfikacja przepisów nie wynika z inicjatywy resortu, ale z dostosowania się do zasad klasyfikacji odpowiadających międzynarodowej nomenklaturze. Nie był on jednak w stanie przywołać przykładów innych krajów, w których obowiązuje podobna podstawa prawna, a chwilę później przerwano rozmowę.

- Resort Zdrowia zwrócił się do Resortu Finansów o zwolnienie karetek pogotowia z akcyzy. Naszym zdaniem są one pojazdami specjalnymi - uważa rzecznik Ministerstwa Zdrowia Krzysztof Bąk.

Warto przy tym pamiętać, że pieniądze na zakup karetek pochodzą z budżetu państwa - tam też trafiają później wpływy z akcyzy. Żeby zmienić ten stan rzeczy, odpowiednie przepisy musiałby uchwalić Sejm.

Prawo nie działa wstecz? Niekoniecznie. Przedsiębiorca musi zapłacić 10 mln

To niejedyny problem związany ze zmianą przepisów. Dwa lata po nowelizacji ustawy urzędnicy stwierdzili, że skoro dziś producenci karetek akcyzę płacą (a właściwie przekazują do skarbu państwa pieniądze pobrane od szpitala), to można nałożyć na nich kary za to, że wcześniej tego nie robili.

- Cofnęli się o tyle, ile mogli, czyli o 5 lat i naliczyli nam zaległą akcyzę od grudnia 2006 roku do lutego 2009. W moim przypadku razem z odsetkami wyszła kwota w granicach 10 milionów złotych - mówił w rozmowie z portalem NaTemat Ireneusz Idziak, jeden z poszkodowanych przedsiębiorców.

Producenci mogą odwołać się od obowiązku zapłaty zaległej akcyzy

O komentarz do sprawy poprosiliśmy dział prasowy Ministerstwa Finansów. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że ambulanse zostały uznane za wyrób akcyzowy nie tylko przez znowelizowaną ustawę z grudnia 2008 roku - takie przepisy były już zawarte w ustawie o podatku akcyzowym ze stycznia 2004 roku i potwierdziło je "bogate orzecznictwo sądów administracyjnych".

Podobnego zdania jest Główny Urząd Statystyczny, który wskazuje, iż " ambulanse sanitarne, niezależnie od ich typu, są pojazdami przeznaczonymi do przewozu osób chorych oraz personelu medycznego czuwającego nad ich bezpieczeństwem.", "...przy czym docelowe czynności medyczne przeprowadzane są już w lecznicach stacjonarnych, natomiast zadaniem ambulansów jest bezpieczny dowóz pacjentów do lecznic".

Rzecznik resortu dodaje jednak, że "z uwagi na zgłaszaną przez Związek Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych trudną sytuację sektora producentów pojazdów sanitarnych" ministerstwo wskazuje możliwość udzielenia ulgi lub umorzenia spłaty zobowiązań z tytułu zaległej akcyzy. Wniosek musi być uzasadniony ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, a sami producenci "mogą zwrócić się do organu z prośbą o możliwość skorzystania z ulg określonych w art. 67a Ordynacji podatkowej".

Chcesz na bieżąco dowiadywać się o najnowszych wydarzeniach? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE na Androida | Windows Phone | iOS

Więcej o: