Prezydent nakazała szkołom: zdejmijcie reklamy z płotów

Niezwłocznie zdejmijcie reklamy ze szkół - takie zalecenie wysłała do dyrektorów warszawskich placówek edukacyjnych prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Skoro chcemy walczyć z reklamami, powinniśmy dać przykład - mówi naczelnik wydziału estetyki publicznej Wojciech Wagner. Ratusz będzie też wzywać do opamiętania domy mediowe wieszające wielkoformatowe reklamy i zawstydzać firmy, które reklamują się na nielegalnych nośnikach.
Pismo do dyrektorów szkół zostało wysłane w środę. Pani prezydent przypomina w nim, że już w 2007 r. wydała zarządzenie, w którym określono, gdzie w Warszawie nie powinno być reklam. Większość billboardów ustawionych na terenach szkół i banerów wywieszonych na ich ogrodzeniach to zarządzenie łamie.

"Zwracam się do państwa o niezwłoczne wypowiedzenie odpowiednich umów i usunięcie wszystkich nośników reklamy zewnętrznej, które są sprzeczne z zarządzeniem (...) urząd miasta dąży do uczynienia terenów edukacyjnych obszarami wolnymi od masowego przekazu komercyjnego" - napisała do szkół prezydent.

- Walkę z reklamami musimy zacząć od siebie. Nie możemy dawać innym właścicielom nieruchomości pretekstu do zgody na wywieszanie reklam. Dziś takim pretekstem są niektóre miejskie placówki edukacyjne - mówi Wojciech Wagner, naczelnik wydziału estetyki publicznej. Kilka tygodni temu zapowiadał, że miasto będzie walczyć z plagą wielkoformatowych reklam. Na koniec grudnia w Warszawie były 21 634 nośniki reklamowe - podliczyła Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. To o tysiąc więcej niż rok wcześniej. Wagner zastrzegał, że przepisy nie dają zbyt wielu narzędzi do tej walki, ale obiecał, że miasto nie będzie biernie się przyglądać reklamowej inwazji. Przyrzekł, że ratusz zacznie od siebie - tak jak niedawno zrobił to samorząd Gdańska, który zarządził zdejmowanie reklam z miejskich nieruchomości.

- Zaczynamy od szkół, bo pomijając wszystko inne, dają one młodym ludziom przykład, jak nie wolno zarządzać przestrzenią miejską - mówi Wagner. - Wyobrażam sobie, że szkoła może jakoś informować o tym, co się dzieje na jej terenie. Ale zastawianie jej nośnikami czysto komercyjnymi jest wykluczone - mówi twardo.

Szkoły zgadzają się na ustawianie billboardów, bo mają dzięki temu pieniądze. Ale pani prezydent w piśmie do dyrektorów zapowiedziała: "Przedłużenie istniejących lub zawieranie nowych umów na funkcjonowanie nośników reklamy niesprzecznych z zarządzeniem możliwe jest jedynie po uzyskaniu pozytywnej opinii wydziału estetyki publicznej".

Przykład daje też Zarząd Dróg Miejskich. W ubiegłym roku usunął prawie tysiąc reklam, które ustawiono w pasie drogi. To syzyfowa praca - reklamy często pojawiają się kilka metrów dalej, na prywatnych działkach, gdzie ZDM już nie może interweniować. Ale drogowcy obiecują, że mimo to każdą nielegalną reklamę, np. na przyulicznych barierkach, będą demontować, jeżeli tylko dostaną o niej sygnał, np. na miejski telefon interwencyjny 19 115.

Na tym nie koniec. W najbliższym czasie ratusz wyśle pisma do firm zarządzających reklamami zewnętrznymi. - Zmienia się odbiór reklamy zewnętrznej, ludzie mają jej po dziurki w nosie. Chcemy zwrócić uwagę domom mediowym, że jarmarczność, kakofonia reklam zazwyczaj nie współgra z wizerunkiem marek, które się na tych nośnikach reklamują - mówi Wagner.

Ratusz będzie też wysyłać pisma do firm, które promują się na nielegalnych reklamach, tak jak np. firma Abbey House, która która zachęca do inwestowania z klasą w dzieła sztuki na słynnym już stelażu w Dolinie Służewieckiej, który jest samowolą budowlaną. Listy dostaną też firmy eksponowane na wielkoformatowych banerach zasłaniających okna domów mieszkalnych w Al. Jerozolimskich. - To wstyd, żeby poważne marki używały takich nośników - mówi krótko Wagner.

Listę nielegalnych nośników ratusz dostał od nadzoru budowlanego. Andrzej Kłosowski, powiatowy inspektor nadzoru, przyznaje, że przepisy bardzo komplikują doprowadzenie do rozbiórki sprzecznych z prawem reklam. Zapewnia jednak, że w 2013 r. jego urząd podjął 432 postępowania w takich sprawach, a 290 zakończyło się rozbiórkami.

Więcej o:
Komentarze (68)
Prezydent nakazała szkołom: zdejmijcie reklamy z płotów
Zaloguj się
  • oland23111966

    Oceniono 4 razy -2

    Iodiotyzm komu to przeszkdaza....?????

  • tc2

    Oceniono 4 razy 2

    WRESZCIE!

    poza wszystkim, pstrokate reklamy zasłaniają świat i to nie tylko kwestia estetyki, ale i bezpieczeństwa

  • andrzejto1

    Oceniono 5 razy -1

    Hmm... a kto zapłaci odszkodowania dla firm które zawarły umowy? Bufetowa? Poza tym jak mniemam szkoły nie trzymają tych reklam charytatywnie...

  • matitalolo

    Oceniono 9 razy -3

    Zdejmijcie reklamy , powieście mnie. Wiecie chyba ,że wybory się zbliżają.No i doli nie dostałam.

  • cleryka

    Oceniono 7 razy 3

    Oby nakazy poskutkowały,wierzę że dyrekcje szkół nie "umrą" bez tych paru złotówek z reklam.

  • benkenobik

    Oceniono 14 razy 0

    Najpierw weźcie się za centrum i wieszanie banerów na zabytkach i wyklejanie okien.
    A jak macie zamiar nękać szkoły, które walczą o to by było więcej pieniędzy na naukę
    dzieci to dajcie szkołom pieniądze jakie są faktycznie potrzebne.
    A tak to się głąby z bufetową odwalcie od naszych szkół - szkodniki popieprzone!

  • nedlog123

    Oceniono 9 razy 5

    Nareszcie. Już po wjeździe do naszego pięknego kraju, nieważne którym przejściem od strony Niemiec witają podróżnych urocze reklamy poustawiane na polach, na płotach, na budynkach, wszędzie. Wygląda to tandetnie, jak na bazarze.

  • armin1

    Oceniono 9 razy 3

    Z płotów mają zniknąć reklamy Polaczków co wiążą ledwo koniec z końcem i ratują się takimi reklamami na płotach za kilkadziesiąt zeta miesięcznie,ciekawe czy z terenu szkolnego pani Hania wyrzuci zagramanicznego monopolistę co rypie po 500 zeta na miesiąc reklamę od klienta finalnego. Zobaczcie na fotografię(zacznijcie ludziska czytać między wierszami a zobaczycie inny brudny świat) jaka to manipulacja,parę reklam na płocie a w tle potężny bilbord Stroera(zagraniczny kapitał) tu TRZA się reklamować tu ,tu tu za 500 zeta +VAT/miesięcznie.

  • ypsilonplus

    Oceniono 6 razy 2

    Gorzej, że jeżdzę tamtędy od 3 lat i treści żadnej reklamy nie rozpoznałem... Skuteczna! :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX