"Tygodnik Powszechny": Tak firma PR b. dziennikarzy pomoga w zablokowaniu ustawy

By zmieni w Polsce ustaw, wystarczy troch gotwki, firma PR, ulegajcy wpywom dziennikarze, kilku posw i genera policji - pisze "Tygodnik Powszechny" i ujawnia wyniki dziennikarskiego ledztwa Cezarego azarewicza.
azarewiczowi udao si przeledzi, jak zablokowano liberalizacj jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie ustaw o recyklingu i utylizacji akumulatorw. Uczestnicy akcji najczciej byli niewiadomi tego, e dziaaj nie na rzecz rodowiska, ale polskiego giganta w tej brany.

W 2012 roku Ministerstwo rodowiska ogosio, e zliberalizuje ustaw o recyklingu i utylizacji akumulatorw. Chodzio gwnie o art. 63 punkt 2, ktrego zapis ogranicza swobod gospodarcz. Zmiana ustawy miaa by ciosem w trzy firmy, ktre zmonopolizoway w Polsce rynek utylizacji odpadw akumulatorowych. Szczeglnie uderzy miaa w Ora Biaego SA z Piekar lskich, ktrej roczne obroty wynosz ponad 400 mln z.

Spka prbowaa przeciwstawi si zmianie ustawy, jednak jej argumenty nie przebijay si do szerszej opinii. Na pomoc przysza MDI Strategic Solutions - spka zaoona przez byych dziennikarzy ledczych Macieja Gorzeliskiego i Rafaa Kasprwa zajmujca si obsug medialn m.in. Orlenu, KGHM czy PZU. MDI reklamuje si jako spka wyspecjalizowana w wywieraniu nacisku na media.

Dziennikarze na pomoc rodowisku i spce

MDI zaproponowaa Orowi Biaemu przeprowadzenie kampanii, ktra powstrzyma niekorzystne dla firmy zmiany i zachowa dotychczasowe zapisy ustawy. Aby si to udao, kampania musiaa wyglda na spontaniczn akcj spoeczn, w ktrej Orze Biay SA by niewidoczny. Zgodnie z zaoeniami MDI, finalnie to oburzone spoeczestwo wsplnie z dziennikarzami i politykami mieli zablokowa zmiany w ustawie.

Jednym z gwnych elementw strategii MDI byli dziennikarze. W ofercie zoonej Orowi spka zaproponowaa, by dziennikarskie teksty na temat szkodliwoci zmian w ustawie ukazay si w najwikszych polskich gazetach, w portalach internetowych, telewizji niadaniowej i programie "Uwaga!" w TVN.

MDI wysyaa do redakcji dokumenty potwierdzajce tez o szkodliwoci ustawy. W padzierniku 2012 roku ukaza si tekst w "Newsweeku" krytykujcy pomys zmiany prawa i straszcy katastrofalnymi dla rodowiska skutkami. Do koca roku powstao kilkadziesit tekstw, audycji radiowych i programw telewizyjnych prezentujcych podobne tezy. Do akcji wkroczy take byy wiceminister spraw wewntrznych i genera policji Adam Rapacki, ktry - dziki materiaom dostarczonym przez MDI - przygotowa raport o dzikim recyklingu akumulatorw. Take on w mediach przestrzega przed zmian prawa.

Gwnym elementem kampanii by klip, w ktrym lektork bya Krystyna Czubwna - jak przyznaa w rozmowie z "Tygodnikiem", nie wiedziaa, kto zleci produkcj spotu i bya przekonana, e bierze udzia w kampanii spoecznej. Za wystp nie wzia wynagrodzenia.



Ministerstwo zaczyna wierzy w tezy zawarte w artykuach?

Za Rapackim i medialnymi donosami poszli politycy rnych ugrupowa, ktrzy - przekonani o szkodliwoci zmian w ustawie - zaczli sa interpelacje do Ministerstwa rodowiska. Ostatecznie resort zmik i 20 marca 2013 roku Piotr Woniak, ktry zapowiada liberalizacj ustawy, ogosi, e zmieni zdanie. W licie do jednej z redakcji tumaczy, e proponowana przez niego zmiana spowodowaaby zagroenie dla rodowiska i ludzi. Co go skonio do zmiany zdania? Minister przyzna, e argumenty organizacji wsppracujcych z Orem i dziaajcych na rzecz firmy lobbystw, raport Rapackiego oraz caa masa artykuw prasowych.

Zablokowanie zmian w ustawie kosztowao Ora Biaego okoo 120 tys. euro (wedug szacunkowych cen z oferty MDI). To niewiele w porwnaniu ze stratami firmy w przypadku zmiany ustawy.

Wicej, m.in. o szczegach strategii MDI, w jutrzejszym numerze "Tygodnika Powszechnego" >>> Tekst dostpny jest te ju na czytnikach Kindle.

Chcesz na bieco otrzymywa najwaniejsze informacje polityczne? Masz telefon z Androidem? cignij nasz aplikacj Gazeta.pl LIVE! Najwaniejsze informacje codziennie, na ywo w Twoim telefonie!