Maturzyści dostali zadanie z testu gimnazjalnego? Nauczyciel: Były takie same

- Na tegorocznej maturze z matematyki było niemal identyczne zadanie jak na tegorocznym teście gimnazjalnym z matematyki - napisał nam na Alert24 nauczyciel uczący tego przedmiotu. - Zadania różniły się praktycznie tylko liczbami - dodał.
- Oba zadania dotyczyły ostrosłupa prawidłowego czworokątnego. Za oba można było dostać 4 punkty - twierdzi Piotr, nauczyciel matematyki (prawdziwe imię i nazwisko znane redakcji). Jak przekonuje Piotr, zakres wiedzy niezbędnej uczniowi do uporania się z oboma zadaniami jest porównywalny. W zasadzie oba przypadki różnią się jedynie liczbami. - Takie zadanie nie powinno pojawić się na maturze - mówi.

Zdaniem nauczyciela zadanie przeznaczone dla gimnazjalistów było nawet nieco trudniejsze niż to, z którym musieli poradzić sobie maturzyści. - Maturzysta miał już podane pole podstawy ostrosłupa - twierdzi Piotr. - Gimnazjalista sam musiał je obliczyć. Miał więcej do zrobienia - zaznacza.

Maturzysta ma tablice i kalkulator. Gimnazjalista musi radzić sobie bez nich

- Gdzie tu sprawiedliwość? - ironizuje matematyk. - Maturzysta może mieć na egzaminie tablice matematyczne, kalkulator. Gimnazjalista nie może mieć ani wzorów, ani kalkulatorów. Nie mówiąc już o randze obu egzaminów - dodaje. W ocenie nauczyciela powtarzanie na maturze zadania z testu gimnazjalnego jest pozbawione sensu.

- Gdzie tu jest badany przyrost wiedzy? Skoro uczeń ma to umieć po gimnazjum, to po co dawać takie samo zadanie jeszcze raz? Licealista uczy się przecież trzy lata dłużej, powinien umieć więcej - mówi w rozmowie z portalem Gazeta.pl.

Zadania rzeczywiście wyglądają bardzo podobnie. Treść tego, z którym zmagali się maturzyści, brzmiała: "Pole podstawy ostrosłupa prawidłowego czworokątnego jest równe 100 cm2, a jego pole powierzchni bocznej jest równe 260 cm2. Oblicz objętość tego ostrosłupa".

Gimnazjaliści musieli natomiast rozwiązać takie zadanie: "Pole powierzchni bocznej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego jest równe 80 cm2, a pole jego powierzchni całkowitej wynosi 144 cm2. Oblicz długość krawędzi podstawy i długość krawędzi bocznej tego ostrosłupa. Zapisz obliczenia".

Oba zadania mają sprawdź, czy egzaminowana osoba zna i potrafi zastosować twierdzenie Pitagorasa. Trzeba wykonać bardzo podobne działania, wymagające takiej samej wiedzy.

"Łatwiej zdobyć więcej punktów na maturze, niż na egzaminie gimnazjalnym"

Piotr ocenia, że problemem jest nie tylko to jedno zadanie. - Ogólnie matura z matematyki jest bardzo prosta. Łatwo zdać ją dobrze - mówi. - Natomiast o dobry wynik z testu gimnazjalnego jest zdecydowanie trudniej. Są tam za trudne zadania - podkreśla.