
"Okres w moim życiu" to kampania społeczna zorganizowana przez Gazeta.pl i inicjatywę TakDlaPodpasek.pl, realizowaną przez Okresową Koalicję i Kulczyk Foundation. Apelując o darmowe podpaski w szkołach, rozmawiamy z kobietami o akceptacji własnego ciała, dostępie do środków higienicznych i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe.
Okres jest naturalną częścią życia niemal wszystkich kobiet. To jeden z najintymniejszych aspektów naszej codzienności, ale nie ma powodu, żeby był wstydliwym tabu. Potrzebujemy akceptacji i zrozumienia dla własnego ciała. Potrzebujemy przestrzeni, w której możemy o nim rozmawiać bez zażenowania. Bo wszędzie tam, gdzie zabieramy ciało, jego potrzeby są ważne. A jesteśmy z nim w pracy, w szkole, w domu.
Rozmawiamy ze znanymi kobietami, które bez skrępowania opowiedziały nam o stosunku do własnego ciała, o dostępie do podpasek i o tym, jak okres wpływa na ich życie prywatne i zawodowe. Young Leosia, Katarzyna Figura, Agata Młynarska, Anita Sokołowska, Betty Q, Aleksandra Hamkało, Karolina Brzuszczyńska i Martyna Kaczmarek mówią o swoich doświadczeniach. O tym, jak w ich rodzinnych domach traktowano temat menstruacji i co to dla nich oznaczało. O sytuacjach, w których czuły wstyd i zażenowanie z powodu przeciekającej podpaski. O cierpieniu z powodu okresowego bólu, ale też o radości z tego, że są kobietami. Opowiadają nam o tym wszystkim z wielu perspektyw, jako córki, matki, partnerki.
Te rozmowy to punkt wyjścia do debaty na temat dostępu do środków higienicznych. Apelujemy do polityczek i polityków o wprowadzenie do polskich szkół darmowych podpasek i tamponów oraz edukacji menstruacyjnej dla każdej i każdego. Nikogo nie dziwi widok papieru toaletowego w łazience – dlaczego jest inaczej w przypadku środków higieny osobistej? Aż 18 proc. kobiet ma problem z dostępem do dobrej jakości środków higienicznych. W Polsce są dziewczynki, które z powodu braku podpasek i tamponów w czasie menstruacji nie chodzą do szkół.
Apel przygotowany przez inicjatywę TakDlaPodpasek.pl zakłada możliwość wprowadzenia bezpłatnego dostępu do środków menstruacyjnych i edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego w polskich szkołach. Kierowany jest do parlamentarzystek i parlamentarzystów wszystkich partii i organizacji pozarządowych. Nasze podpisy pomogą wzmocnić wymowę apelu.
8 marca w "Studiu Biznes" Karolina Hytrek-Prosiecka porozmawia o urlopie menstruacyjnym z Katarzyną Siemienkiewicz, ekspertką Pracodawców RP. Tego dnia przeczytacie na łamach serwisów Gazeta.pl różnorodne materiały dziennikarskie na temat menstruacji, a potem kolejne przez cały marzec. Będą to m.in. rozmowa z psycholożką dr Alicją Długołęcką m.in. o tym, kiedy najlepiej zacząć edukację menstruacyjną, felieton autorki książki "Dziewczynki" Weroniki Murek, rozmowa z ginekolożką prof. Marzeną Dębską, rozmowy z zawodowymi sportowczyniami, opracowanie badań pokazujących skalę ubóstwa menstruacyjnego w Polsce, popkulturowy przegląd reklam podpasek, artykuł o tym, jak okres był postrzegany w przeszłości, ranking najpopularniejszych przesądów związanych z okresem, wywiad z przedstawicielką fundacji Jak Wychowywać Dziewczynki, materiał omawiający dostęp do środków higienicznych w Polsce.
Będziemy go miały, mamy, miałyśmy, bardzo byśmy chciały mieć lub marzymy o tym, żeby już się skończył. Okres nie jest wyznacznikiem kobiecości, nie determinuje naszego życia, ale ma na nie znaczący wpływ. Rozmawiajmy o tym, co nas boli, cieszy, co z jego powodu dzieje się w naszym życiu i o tym, czego potrzebujemy, żeby ten czas przechodzić godnie.
W czasie pracy nad kampanią usłyszałyśmy i usłyszeliśmy wiele osobistych i często różniących się od siebie nawzajem spostrzeżeń. Międzynarodowy Dzień Kobiet to święto różnorodności i docenienia.
Jak mówi bohaterka naszej kampanii: Dzięki tej krwi jesteśmy takie, jakie jesteśmy.
Z całą paletą doświadczeń, które za tym idą.
Wejdź na >>> www.okreswmoimzyciu.pl