Jacek Kurski podsumowuje mundial w TVP i atakuje Nielsena. "Patologia. Państwo musi coś zrobić"

Prezes TVP Jacek Kurski

Prezes TVP Jacek Kurski (Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta)

Prezes TVP Jacek Kurski na konferencji podsumowującej mundial zaatakował firmę Nielsen, która prowadzi pomiary oglądalności. Dane Nielsena porównał z pomiarem uznawanym przez TVP.

- Mundial okazał się wielkim sukcesem TVP, zarówno pod względem oglądalności, jak i przychodów - mówił prezes TVP Jacek Kurski na specjalnej pomundialowej konferencji prasowej. W czasie mundialu TVP pokazała 886 godzin transmisji na żywo z meczów i studiów meczowych. 

Mundial w TVP. Dane Nielsena a pomiar własny

Prezes TVP stwierdził, że system mierzenia oglądalności w Polsce znalazł się "w patologii". Według wyliczeń TVP w przypadku mundialu rozbieżność między pomiarem Nielsena a pomiarem, który TVP nazywa "modelem oglądalności rzeczywistej", wynosiła aż 38 procent.

To są dane, które są porażające

- ocenił Jacek Kurski i dodał, że "nie da się prowadzić uczciwej konkurencji, uczciwej pracy na rynku telewizyjnym, mając tak daleko idące rozbieżności". Zaznaczył, że od pomiaru zależą m.in. wpływy reklamowe. 

- Pomimo widocznych wzrostów widowni TVP 1 i TVP 2 średnia widownia głównych anten komercyjnej konkurencji była jakby zamurowana. Tak jakby ci widzowie z konkurencyjnych stacji komercyjnych w ogóle się nie interesowali mundialem - podał Kurski.

Ile TVP zarobiła na mundialu? 

Jacek Kurski podał, że TVP zarobiła "na czysto" 10 mln zł. Wydatki TVP wyniosły 67 mln zł. Przychody TVP wyniosły 77 mln zł. (portal wirtualnemedia.pl przypomina, że TVP podczas mundialu w 2014 r. było to 38 mln zł, zaś w 2010 r. było to 38,7 mln zł).

- Gdybyśmy wyceniali na podstawie pakietu Nielsena, to zarobilibyśmy o 50 proc. mniej w stosunku do tego, co zarobiliśmy cennikowo - tłumaczył prezes Telewizji Polskiej. 

Nie możemy jako telewizja dłużej tolerować takiej sytuacji. Ja poinformuję nasze organu korporacyjne, w rodzaju rady nadzorczej, że coś państwo musi zrobić z rynkiem telemetrii w Polsce

- oświadczył Jacek Kurski. - My tracimy setki mln zł na niesprawiedliwej naszym zdaniem wycenie reklam - zakończył prezes TVP.

Spór z TVP z Nielsenem

TVP nie pierwszy raz krytykuje pomiary oglądalności firmy Nielsen. Zestawia je z wynikami pomiaru opartego na danych ok. 180 tys. klientów Netii (nazywa go MOR, czyli model oglądalności rzeczywistej). W tym drugim pomiarze programy TVP osiągają wyższe wyniki niż w badaniu Nielsena.

Czym różnią się te dwa pomiary tłumaczyła sama firma Nielsen. Nielsen informował, że wykonuje pomiary różnych dostawców sygnału telewizyjnego, Netia zaś mierzy tylko swój sygnał. Nielsen podkreślał także, że ich panel badawczy jest reprezentatywny dla całej populacji i obrazuje strukturę demograficzną w podziale na takie zmienne jak np. wiek, płeć, poziom wykształcenia, miejsce zamieszkania. Pomiar Netii jest reprezentatywny tylko dla jej klientów - podnosił Nielsen.

Co jeszcze? - Mierzymy to, w jaki sposób widownia ogląda telewizję, a w przypadku RPD (pomiaru opartego na klientach Netii - red.) mamy tylko informację na jakim kanale został włączony dekoder - mówił Dariusz Gumbrycht, reach service delivery leader w Nielsen Audience Measurement, cytowany przez wirtualnemedia.pl. 

Jesteś bardziej wymagającym czytelnikiem? Musisz wypróbować nasz nowy newsletter >>>

'Nie jesteśmy w telewizji. Proszę nie cenzurować!'. Debata o TVP zaczęła się od awantury

Gdzie rządzili ci dyktatorzy? Rozpoznasz ich po zdjęciu?
1/16Ten chłopak wyrośnie na krwawego przywódcę:
Zobacz także
Komentarze (165)
TVP. Jacek Kurski podsumował oglądalność mundialu. "Dane porażające"
Zaloguj się
  • krynolinka

    Oceniono 86 razy 54

    Przymule, przecież nikt nie ogląda waszego telewizora dla pulpeta czy Ziemca. Piłka była i się skończyła, teraz dopiero wpadnie to wasze gó... w dołek.

  • nitro2012

    Oceniono 41 razy 33

    porażające jest również, że TVP pod przywództwem alimenciarza Kurskiego w ubiegłym roku zapłaciła 0 zł podatku VAT

  • cameel.m

    Oceniono 35 razy 25

    Q®ewska zakłamana i oślizła od wazeliny ściero. Odkąd prezesujesz wykreśliłem TVP z listy kanałów. NIE OGLĄDA się u mnie w domu twoich programów dezinformacyjno-propagandowych w obawie przed po®zyganiem. Odpimpaj się więc od Nielsena. Nie kłamie.

  • Jacek Goliatowski

    Oceniono 35 razy 25

    Zabawne, że TVP do sprawdzenia oglądalności swoich kanałów wybrała Netię - operatora, którego udziały na rynku tv kablowej to "aż" 4,20% (ok. 190 tyś. abonentów usług tv). Dla porównania, udziały UPC w rynku tv kablowej wynoszą 31,77% (1,425 mln. abonentów). Pomijam już fakt, że głupotą jest oceniać oglądalność korzystając z danych jednego operatora tv kablowej, jednocześnie negując wyniki firmy badawczej, bo są one niekorzystne dla TVP.

  • pomaranczowoczarny

    Oceniono 28 razy 22

    Ciekawi mnie czy gdyby firmy państwowe nie musiały utopić pieniędzy w TVP to czy mundial byłby opłacalny? bez nakazu partyjnego?

  • 6nine9

    Oceniono 41 razy 21

    Ten człowiek to patologiczny kłamca i oszust. Wyniki gladalności kiepskie? Telewizja rzynosi stratya? Winne badania. Dawniej byla wina Tuska?

  • freud1

    Oceniono 35 razy 17

    Hmmm, chwalenie sie ogladalnoscia mundialu, w sytuacji, kiedy mialo sie wylacznosc na jego transmitowanie, jest dosc... osobliwe.

  • szwampuch58

    Oceniono 22 razy 16

    Patologia to TVPiS dlatego kryminalistow bojkotuje juz 3 lata a wspanialy Mundial ogladalem w niemieckiej telewizji panstwowej i tego nie zaluje

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX