MSZ publikuje wydatki na PR i marketing. Na liście z 2016 r. nazwisko prawicowej blogerki

Ministerstwo Spraw Zagranicznych udostępniło listę zleceń i kwot związanych z działaniami marketingowymi i PR. Znalazła się na niej m.in. Telewizja Polska, Polskie Radio, pada również imię i nazwisko prawicowej blogerki Ireny Szafrańskiej.

MSZ na wniosek posłanki PO Izabeli Leszczyny opublikowało listę usługodawców i kwot zapłaconych za usługi z zakresu marketingu i PR. Pochodzą one z 2016 i 2017 r., kiedy szefem MSZ był Witold Waszczykowski. Jacek Czaputowicz ministrem został na początku 2018 r.

Na liście wśród firm i osób prywatnych znalazła się również Irena Szafrańska. MSZ zapłaciło Szafrańskiej 7,5 tys. zł za "wyszukiwanie artykułów z prasy polskiej, redagowanie treści oraz działania promocyjne portalu Poland.pl/Polska.pl". Zlecenie było realizowane w 2016 r.

Irena Szafrańska to kontrowersyjna prawicowa blogerka, znana w sieci z ostrych wypowiedzi. Niemal miesiąc temu zwróciliśmy się do Szafrańskiej z pytaniem na Twitterze i Facebooku, czy potwierdza, że rzeczywiście wykonywała zlecenia dla MSZ. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Również MSZ nie chciało nam wprost potwierdzić, czy Irena Szafrańska z listy i Irena Szafrańska z Twittera to ta sama osoba. W lakonicznym i ogólnym mailu resort wysłał nam jedynie fragment zapisu z umowy z Szafrańską:

Wykonawca przyjmuje do wykonania prace polegające na wyszukiwaniu artykułów z prasy polskiej, redagowaniu treści oraz działaniach promocyjnych portalu Poland.pl/Polska.pl skierowanego dla obcokrajowców, zwanego dalej „portalem”. Materiały te, zwane dalej „przedmiotem umowy” muszą być dostosowane do założeń portalu, zgodnie z wytycznym zamawiającego co do tematyki, formy, konstrukcji i przeznaczenia.

MSZ tym samym nie zaprzeczyło, że skorzystało z usług znanej prawicowej blogerki.

Irena Szafrańska komentuje

Irena Szafrańska prowadzi konto na Twitterze od 2010 r. Wpisy Szafrańskiej obserwuje niemal 20 tys. osób. Pojawiała się jako komentatorka m.in. w TV Republika. Otwarcie popierała kandydaturę Andrzeja Dudy na prezydenta i Prawo i Sprawiedliwość.

"Tak jak w II turze poszłam głosować na Andrzeja Dudę z migotaniem przedsionków ledwo żywa, tak teraz jestem zupełnie spokojna" - pisała w dniu wyborów parlamentarnych w 2015 r. "Moja kochana Wielkopolsko, jestem z ciebie dumna" - komentowała zwycięstwo PiS w tym województwie.

"W sumie słusznie media pokazują bez ustanku przegranych. Wkrótce będziemy mogli ich oglądać z przesłoniętymi oczami, także, napawajmy się" - stwierdziła krótko po wyborach, pisząc o opozycji.

Po ponad 2 latach rządów PiS Szafrańska pozwala sobie jednak na negatywne komentarze w stosunku do ministrów. "Pozdro dla człowieka, który zdemolował służby mundurowe @ZielinskiJaro [wiceszef MSWiA Jarosław Zieliński - red.]. Jest Pan niezatapialny jak głupota a Pański smak ma się nijak do sera korycińskiego" - pisała niedawno blogerka.

"Dobrze, że nie poszłam do spowiedzi po wysłuchaniu Marszałka Marka Kuchcińskiego, bo musiałabym natychmiast powtórzyć pokutę po min. Czaputowiczu" - komentowała wystąpienia polityków rządu PiS.

Jak stwierdziła w jednym z wpisów na początku maja, "w 2015 roku dwukrotnie określiła jakiej Polski chce: prawej i sprawiedliwej oraz młodego, dynamicznego prezydenta, który będzie wspólnie z rządem reformował kraj".

"Od tamtej nie zmieniłam swych oczekiwań" - dodała Szafrańska. 

Wydatki MSZ na marketing PR

Z dokumentów przedstawionych przez wiceministra Piotra Wawrzyka z MSZ wynika dodatkowo m.in., że w 2017 r. najwyższa kwota za działania z zakresu PR i marketing - 99 999,96 zł - trafiła do Polskiego Radia za "audycje nt. projektów polskiej pomocy".

Nieco niższą - 98,4 tys. zł - otrzymała Burda Publishing Polska Sp. z o.o za "obsługę konkursu fotograficznego „Rozwój w obiektywie 2017”.

Na taką samą kwotę została wyceniona usługa Fundacji republikańskiej za "przygotowanie dokumentu "Kierunki promocji Polski za lata 2017-2027" oraz prezentację w PowerPoint". Prezesem fundacji jest Marek Wróbel, który w latach 2006-2007 był szefem gabinetu politycznego ministra gospodarki w rządzie PiS Piotra Woźniaka.

82 410 zł - tyle kosztowało "przygotowanie oraz przeprowadzenie kampanii
informacyjnej o narzędziach konsularnych" przez firmę Fabryka Komunikacji Społecznej. Nieco mniej - 78 720 zł - otrzymała firma Zbigniew Lazar Modern Corp. za "przygotowanie dokumentu określającego "markę Polska" oraz prezentacji w PowerPoint".

W 2016 r. 120 tys. zł zapłacono Telewizji Polskiej za produkcję oraz emisję dwóch spotów dotyczących Szczytu NATO w Polsce. 100 tys. zł trafiło do Fundacji Obchodów 100. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości za druk i dostarczenie 1500 sztuk książki Poland The Road to Freedom. 99 999,96 zł zapłacono Polskiemu Radiu za audycje nt. projektów polskiej pomocy.

Sądowa ustawa PiS znowu do poprawki. Zmiany mają zadowolić Komisję Europejską, ale opozycja krzyczy: 'niechlujstwo'

Więcej o:
Komentarze (28)
MSZ publikuje wydatki na PR i marketing. Na liście Irena Szafrańska
Zaloguj się
  • krynolinka

    Oceniono 29 razy 23

    Jeśli to jest ta sama pani Irena, to na jej profilu można cały ściek znaleźć. Zarobione pieniążki powinna przeznaczyć na odwyk. Bo tyle błędów językowych to na trzeźwo człowiek nie może popełnić.

  • fakiba

    Oceniono 23 razy 19

    Płaci i wymaga pis i jego koalicjant Kukiz , ale na niewiele to się zda , i tak przegrają

  • heine-ken

    Oceniono 16 razy 16

    Bardzo bym chciał obejrzeć te prezentacje po prawie 100 tysi, na pewno bym się czegoś nauczył. Poważnie.

  • yaspiman

    Oceniono 15 razy 15

    dopadły świnie do koryta i czują się jak w raju.

  • yaspiman

    Oceniono 15 razy 15

    szafrańskiej "się należało"

  • berek-oberek

    Oceniono 14 razy 14

    No cóż, prawda ideologicznie słuszna nie jest tania.

  • jego-wysokosc

    Oceniono 13 razy 13

    Te pieniądze im się po prostu NALEŻĄ. W przeciwieństwie do niepełnosprawnych. Jakież to głęboko chrześcijańskie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX