Nowe zasady korzystania z samolotów przez polityków. "Mogą powodować nadużycia"

Jacek Gądek
Antoni Macierewicz w kokpicie. Konferencja '2 lata rządu PiS'. Warszawa, Okęcie, 15 listopada 2017

Antoni Macierewicz w kokpicie. Konferencja '2 lata rządu PiS'. Warszawa, Okęcie, 15 listopada 2017 (Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta)

Szef MON Mariusz Błaszczak wydał decyzję, jak m.in. ministrowie mogą korzystać z samolotów wojskowych. Przy "pilnej potrzebie wynikającej z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa" nie podano, z jakim wyprzedzeniem VIP ma złożyć zamówienie na lot. Gen. Jan Rajchel ostrzega, że może to powodować nadużycia.

Decyzję szefa MON "w sprawie trybu wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu" sprzed kilku dni znosi poprzednią, która obowiązywała cztery lata.

O przewozach VIP-ów mówią dwa dokumenty. Pierwszy: instrukcja dot. lotów HEAD z udziałem czterech najważniejszych osób w państwie - ta póki co ugrzęzła, choć miała być gotowa do końca minionego roku. Druga: decyzja, którą tu opisujemy, dotyczy przewożenia urzędników z wyłączeniem prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu.

Nowe terminy i dysponenci

Co teraz się zmienia w tej drugiej instrukcji? Dysponentami limitu nalotu, czyli po prostu mogą korzystać z samolotów wojskowych, są jak dotychczas: szefostwo MON, najwyżsi dowódcy wojskowi (tu dokooptowano dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej). A spoza MON także: Kancelaria Prezydenta, Kancelarie Sejmu i Senatu, a także kancelaria premiera.

Zmieniają się z kolei terminy, w których wojsko ma zapewnić lot. Standardowo ma otrzymać zamówienie krajowego lotu na 2 dni przed - a nie 3 jak dotychczas. Skrócił się też czas na zapewnienie lotu zagranicznego: z 15 do 5 dni (a jeśli na pokładzie mają być materiały niebezpieczne, to z 30 do 20 dni).

- Skrócenie czasu składania zamówienia na loty krajowe i międzynarodowych wynika prawdopodobnie z urealnienia rzeczywistych potrzeb i aktualnych możliwości lotnictwa transportowego. Nie stoi w sprzeczności z krajowymi i międzynarodowymi regulacjami prawnymi oraz rozwiązaniami stosowanymi w innych państwach członkowskich NATO - ocenia gen. bryg. rez. Jan Rajchel z Fundacji Bezpieczeństwa i Rozwoju Stratpoints.

16 godzin na przygotowanie lotu

Dodatkowo przy lotach krajowych czas można skrócić do 16 godzin w „uzasadnionych przypadkach związanych z obronnością kraju”.

Mankamentem decyzji jest niedoprecyzowanie minimalnego czasu postawienia zadań konkretnej załodze. W przypadku szczególnie tych minimalnych wartości może mieć istotne znaczenie

- podkreśla gen. Rajchel. Słowem: jak szybko o locie mają się dowiedzieć sami piloci.

Z kolei w przypadku „pilnej potrzeby wynikającej z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa polskiego” owe 16 godz. nie obowiązuje, a termin może być krótszy - tak w lotach krajowych jak i międzynarodowych.

I właśnie ten zapis budzi największe wątpliwości. Dlaczego? Bo nie precyzuje minimalnego czasu od wysłania zamówienia do realizacji lotu.

Nie wskazuje też sposobu realizacji tego rodzaju misji. Czy będą np. utrzymywane załogi w dyżurach na lotnisku czy telefonicznym, itp. Taki nieprecyzyjny zapis jest pewnym zagrożeniem i wymaga doprecyzowania w dokumentach wykonawczych na szczeblu Inspektoratu Sił Powietrznych. Z kolei ostatni punkt tego paragrafu mówi o „pilnej potrzebie wynikającej z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa polskiego”. Jest to zapis wysoce nieprecyzyjny, niemający jednoznacznej interpretacji, co może powodować jego nadużywanie

- podkreśla w rozmowie z Gazeta.pl gen. Rajchel.

"PO ma krew 96 ludzi na rękach". Ostra kłótnia w Sejmie. Wszystko z powodu pytania o podróże VIP-ów

Odgadniesz po obrysie co to za liść? Niby proste, ale komplet punktów zdobędą tylko znawcy
1/10Odgadniecie po obrysie, z jakiego drzewa pochodzi ten liść?
Zobacz także
  • Były minister obrony narodowej Antoni Macierewicz Antoni Macierewicz okopał się w swoim "księstwie" przy ul. Klonowej. "Ma więcej czasu na Smoleńsk"
  • Antoni Macierewicz i Kamil Gniatkowski (na środku zdjęcia, po lewej ręce byłego ministra). Nowy szef biura Antoniego Macierewicza: 23-letni student. "Różnimy się z Misiewiczem"
  • Fot. http://ciesiolkiewicz.com Konrad Ciesiołkiewicz: Śmieję się, że PR, niestety, często kroczy daleko przed rzeczywistością
Komentarze (66)
MON. Nowe zasady korzystania z samolotów przez polityków
Zaloguj się
  • natenczas_wojski

    Oceniono 36 razy 32

    Narzekaliście na ośmiorniczki to macie.
    Bizancjium rzadów PiS nie ma granic i przerasta PO nieporównanie.
    Ministrowie PiS za same nagrody mogą sobie kupić po 2 tony ośmiorniczek (W Tesco po 35 zł).
    Szydło wyciągnęła na nagrody w 2016r 100 milionów zł (Tusk w całych rzadach 110 tysięcy zł na 11 ministrów) . W 2017 Szydło 5 milionów złotówewczek. Duda zaszalał na 250 tysięcy zł.
    V-ministrów mamy najwiecej w Europie i historii Polski.Ochrona miesiączek i osobista kosztuje nas krocie. Wszyscy przyznali sobie podwyżki. Limuzyny najdroższe z możliwych.Spółki skarbu państwa spacyfikowane i oblepione pasożytami.
    A przecież "wystarczy nie kraść..."

  • chi-neng

    Oceniono 34 razy 30

    Wysluchaliscie i obejrzeliscie furiata Kownackiego, spienionego ekstaza wywolana wlasnym glosem ‘z trybuny’, ktory NAKAZUJE OPOZYCJI MILCZEC, w kwestii korzystania z samolotow przez politykow BO OWA OPOZYCJA „MA NA REKACH KREW 96 OSOB”?

    Ten furiat zapomnial, ze wycieczke poglosy wyborcze do Katynia organizowala sitwa Kaczynskich, Kancelaria Lecha Kaczynskiego i inne przydupasy tej sitwy.
    Zapomnial takze, ze ten lot nigdy nie powinien miec miejsca w takowych warunkach atmosferycznych, a jeszcze mniej ladowac na rozkaz sitwy Kaczynskich (nie wiadomo ktorego z nich; Jara czy Lecha) via Blasik.

  • popijajac_piwo

    Oceniono 28 razy 24

    "Przy "pilnej potrzebie wynikającej z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa"

    Jak Antoś z zespołem będzie się spieszył do swojego nowego misiaczka albo zrobić laskę Tadziowi z Torunia...

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 24 razy 20

    Czy pilną potrzebą wynikającą z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa polskiego były loty pani premier do domu? Nie powinna ona albo następcy przenieść na czas swojej swojej działaności do stolicy?

  • jan.go

    Oceniono 23 razy 19

    Czegoś tu nie rozumiem to już największa flota samolotów rządowych w Europie którą sobie kupili za cały budżet MON na inwestycje już im nie wystarczy ?

  • chi-neng

    Oceniono 17 razy 13

    Kto to jest ten chlystek Kownacki? Tego jakos nigdy nies widzialam ani nie slyszalam wczesniej... Czy to jeden z tych nowonamaszczonych przez fircyka 'w zalotach' Morawieckiego, po rekonstrukcji poprzednich nierzadow sekty?

  • fakiba

    Oceniono 14 razy 10

    Kempa o tej instrkukcji mówiła już dawno że obowiązuje

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje