"Nadzieja zgasła", "więźniowie wskażą kandydatów do KRS". Prezydenckie projekty już w Sejmie

26.09.2017 20:07
Andrzej Duda

Andrzej Duda (Krzysztof Sitkowski/KPRP)

Posłowie zajmą się wkrótce prezydenckimi projektami o Sądzie Najwyższym i Krajowej Radzie Sądownictwa. Oba zostały już złożone w Sejmie i skierowane do oceny biura legislacji.

W poniedziałek prezydent przedstawił założenia projektów ustaw o KRS i Sądzie Najwyższym. We wtorek akty prawne przygotowane w jego kancelarii zostały złożone w Sejmie. 

Są dostępne na stronach internetowych Sejmu i prezydenta. Ustawa o Sądzie Najwyższym liczy 74 strony, nowelizacja ustawy o KRS zmieściła się na sześciu.

Prezydenckie projekty o KRS i SNPrezydenckie projekty o KRS i SN prezydent.pl


 

>>>PRZECZYTAJ TAKŻE: Z Sądu Najwyższego może zniknąć nawet 40 procent sędziów. Co wynika z pomysłów prezydenta?

W uzasadnieniu Andrzej Duda napisał, że jego weto do ustaw z lipca "nie może być utożsamiane ze zgodą na obecną sytuację wymiaru sprawiedliwości". Podkreślił jednak, że proponowane wówczas przepisy "nie uzdrawiały kondycji polskiego sądownictwa".

Zdaniem prezydenta "uzależnienie wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa od politycznych decyzji i to bez poddania ich jakiejkolwiek kontroli społecznej nie stanowi gwarancji właściwego funkcjonowania konstytucyjnego organu państwa, odpowiedzialnego za kreowanie kadry sędziowskiej".

Członka KRS wskaże 2 tysiące obywateli

Dlatego prezydent proponuje, by na wybór sędziów KRS mieli wpływ także obywatele. Prawo do zgłoszenia kandydata na członka Rady, zgodnie z projektem, będzie miała grupa co najmniej 2 000 obywateli, którzy ukończyli osiemnaście lat, mają pełną zdolność do czynności prawnych i korzystają z pełni praw publicznych, a także grupa co najmniej 25 sędziów w stanie czynnym.

Duda przekonuje w uzasadnieniu, że to "spowoduje zwiększenie demokratycznej legitymacji członków KRS powoływanych z grona sędziów, wzmocni transparentność oraz umożliwi publiczną debatę nad kandydaturami".

Prezydent podtrzymał postulat, by sędziów KRS wybierał Sejm większością 3/5 głosów. Gdyby nie udało się wybrać kwalifikowaną większością 15 członków Rady, to proponuje, by posłowie głosowali imiennie. Każdy poseł miałby jeden głos. To zdaniem Dudy umożliwi wielopartyjny wybór członków KRS.

W SN dwie nowe izby i ławnicy

W ustawie o Sądzie Najwyższym prezydent proponuje m.in. utworzenie dwóch nowych izb:

  • Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, która zajmie się m.in. rozpatrywaniem skarg nadzwyczajnych i sprawami z zakresu prawa publicznego,
  • Izby Dyscyplinarnej, która będzie prowadziła postępowania dyscyplinarne wobec sędziów i przedstawicieli innych zawodów prawniczych.

W pracach obu nowych izb będą brać udział ławnicy wybierani na 4-letnią kadencję przez Senat spośród kandydatów zgłaszanych przez obywateli.

Prezydencki projekt przewiduje przejście sędziów Sądu Najwyższego obu płci w stan spoczynku po osiągnięciu 65 lat. Sędziowie będą mogli jednak wystąpić do prezydenta o przedłużenie orzekania.

Nowością jest również wprowadzona przez prezydenta instytucja skargi nadzwyczajnej, dzięki której można będzie podważyć prawomocne wyroki sądów.

"Ryzyko przedłużenia, a nie skrócenia postępowań"

I prezes Sądu Najwyższego prof. Małgorzata Gersdorf powiedziała dziennikarzom jeszcze przed upublicznieniem prezydenckich projektów, że skarga nadzwyczajna "łamie pewien porządek prawny" oraz tworzy kolejną instancję. Jej zdaniem jest niebezpieczeństwo przedłużenia, a nie skrócenia postępowań.

Z kolei odnosząc się do granicy wieku sędziów (sama skończy 65 lat w listopadzie), prof. Gersdorf podkreśliła:

Nie ma co do tego wątpliwości, że muszę dokończyć tę kadencję.

"2 tysiące więźniów wskaże kandydata do KRS"?

Na jeszcze inny absurd zwrócił uwagę konstytucjonalista prof. Marek Chmaj: 

2 tysiące więźniów też będzie mogło zgłosić kandydata do Krajowej Rady Sądownictwa

- powiedział w "Kropce nad i" w TVN24. Zwrócił uwagę, że ogromna większość więźniów nie jest pozbawiona praw publicznych.

Z kolei konstytucjonalista dr Ryszard Balicki skomentował na Twitterze: "Dwa miesiące temu PAD pozwolił na nadzieję, że powrócimy do poszanowania Konstytucji... dziś ta nadzieja zgasła".

"Propozycja PAD wyboru sędziów do KRS sprowadza się do zastąpienia upartyjnienia (kandydaci 1 partii) upolitycznieniem (kand. kilku partii)" - skomentował konstytucjonalista.

Prezydent Duda przedstawił swoje propozycje ustaw o sądownictwie. Co właściwie się w nich znajduje?

Bynajmniej, w każdym bądź razie i spolegliwy. Prawie każdy popełnia te błędy językowe. Ty też? [QUIZ]
1/14Które zdanie jest poprawne?
Zobacz także
Komentarze (318)
Prezydent Andrzej Duda złożył projekty o KRS i SN w Sejmie
Zaloguj się
  • jacmenos

    Oceniono 77 razy 57

    będę głosował tylko na tego polityka , który w każdym wywiadzie obieca mi ,ze zrobi wszystko aby postawić Dudę , Szydło , Macierewicza , Ziobrę i innych przed sadem !

  • janek-007

    Oceniono 51 razy 39

    Zaproponowane przez PAD projekty o KRS i SN to zwykła ściema którą należy zawetować i odrzucić bo jeżeli przejdzie to wprowadzi więcej bałaganu, prawnych niejasności i zamieszania aniżeli rozwiąże problemów.
    1. Skarga nadzwyczajna: ja zrozumiałem ja tak ze będzie można zaskarżać wyroki SN. To jest jakieś nieporozumienie: bo po co w takim razie SN. Juz teraz w polskim sadownictwie jest bałagan, niekompetencja i nieodpowiedzialność a jak jeszcze do tego dojdzie ze nawet wyroki SN będzie można zaskarżać to powstanie już całkowity bałagan. Po to istnieje SN żeby w pewnym momencie spory się kończyły. Jeżeli sędziowie SN nie są w stanie wydawać czytelnych i logicznych wyroków w oparciu o Konstytucje RP to są oni zbędni a SN traci racje bytu.
    2. Zmiany w zakresie struktury Sądu Najwyższego: po co tyle tych izb. Powinno się powoływać na sędziego SN 9 czy 13 sędziów i powinni oni być na tyle wykształceni i kompetentni żeby orzekać we wszystkich aspektach prawnych i konstytucyjnych RP.
    3 Zmiany w zakresie statusu sędziów Sądu Najwyższego: po co oświadczenia o woli ze sędzia dalej chce zajmować swoje stanowisko. Oczywiście ze wielu a może i nawet bardzo wielu będą chcieli pozostać na swoich stanowiskach. Prezydent RP nie powinien decydować o tym kto może pozostać a kto nie bo to wprowadza stronniczość i jest korupcjogenne. Sędzia osiąga wiek emerytalny wiec odchodzi na emeryturę bez jakichś wyjątków. Następny problem: z trybem "uchylania immunitetu w przypadku popełnienia przez sędziego najpoważniejszych przestępstw". A co z mniejszymi przestępstwami? Jak sędzia albo sędzia SN popełni mniejsze przestępstwo to immunitetu nie traci. Sędzia powinien tracić immunitet w każdym wypadku kiedy popełni jakieś przestępstwo nawet najmniejsze. Prezydent RP nie powinien mieć kompetencji w sprawie postępowania dyscyplinarnego prowadzonego wobec sędziów Sądu Najwyższego. Takie podejście wprowadza stronniczość i możliwość manipulacji ze strony prezydenta RP. Te sprawy powinien rozstrzygać Sejm i Senat.
    4. Ustawa o KRS: wymagana 3/5 liczba głosów w Sejmie OK. Jeżeli nie uzyska się 3/5 głosów to wtedy prezydent proponuje swoich kandydatów ale Sejm musi ich zatwierdzić wymagana 3/5 głosów a jeżeli nie to inicjatywa przechodzi z powrotem do Sejmu. Proponowane 2000 głosów na nominacje sędziego do KRS to następny dowód na intelektualny i legislacyjny odlot PAD. Dlaczego wiec nie wybierać sędziów do KRS w powszechnych wyborach tak jak się wybiera szeryfów w USA. Te 2000 głosów na sędziego do KRS to następna kompromitacja radosnej tworczosci PAD. Jeżeli Sejm znowu nie uzyska 3/5 głosów to wtedy 2/5 sędziów do KRS wystawia partia lub koalicja rządząca, 2/5 opozycja i 1/5 prezydent. Prezydent RP nie powinien mieć ostatecznego głosu kto będzie w KRS bo to by stwarzało warunki do manipulowania sadownictwa przez prezydenta RP. 5. Projekt zmiany w Konstytucji. Konstytucja powinna być zmieniana w wyniku referendum przy frekwencji 7/10 obywateli. Propozycje PAD przedstawione dzisiaj nie rozwiązują żadnych problemów w polskim sadownictwie a tylko wprowadzają jeszcze więcej niejasności i szarej strefy. Propozycje PAD powinny być odrzucone przez Sejm a jeżeli koalicja rządząca nie ma wymaganej większości żeby przeprowadzić reformę sadownictw ta reforma powinna być odłożona w czasie po następnych wyborach parlamentarnych. To co dzisiaj zaproponował prezydent RP Andrzej Duda to nic innego jak następny legislacyjny bubel.

  • def11

    Oceniono 36 razy 30

    Czyli oprócz leninowskiej wymiany kadr służącej podporządkowaniu sądów partii rządzącej nie ma żadnej reformy sądownictwa która przełożyłaby się naprawdę na jego lepsze dla obywatela funkcjonowanie...
    "dobra zmiana" kur...jeg..m.ć

  • krynolinka

    Oceniono 28 razy 22

    Przez trzy lata można będzie wnieść skargę nadzwyczajną od prawomocnych orzeczeń, uprawomocnionych po 17.10.1997 roku. Pan doktor prawa, pan prezydent powinien wrócić do szkoły.

  • facet171

    Oceniono 31 razy 21

    Wszyscy recydywiści co siedzą teraz w więzieniach zaraz napiszą skargę nadzwyczajną. Mają dużo czasu wolnego, a wiadomo ,że wszyscy siedzą z pomówienia.

  • jegrzy

    Oceniono 19 razy 17

    Nigdy nie było żadnej nadziei. Pan Duda, nazywanie go prezydentem jest niestosowne i obraźliwe dla urzędu prezydenta, jest PiS-owskim notariuszem. A cała ta szopka z wetem, to taka zabawa z Kaczyńskim.

  • kazimierz111

    Oceniono 23 razy 17

    Trzeba będzie w Polsce dla łamaczy Konstytucji zrobić drugą Norymbergę. Konieczna będzie też depisalizacja.

  • niko8472

    Oceniono 21 razy 17

    "Członka KRS wskaże 2 tysiące obywateli"

    ??????

    Oczym tutaj jest mowa? Mialy byc reformy sadownictwa, proponowana jest wymiana personelu w/g takiej czy innej formuly. Propozycje o SN musze sobie przeczytac takze nie bede sie na jej temat dzisiaj jakos wypowiadal. Z gory zaznaczam ze jezeli zmiany dotycza tylko tego w jaki sposob i przez kogo maja byc sedziowie nominowani to z reforma sadownictwa nie ma to nic wspolnego.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje