W Gdyni autobusy będą jeździć pod prąd. Kontrapas ma przekonać kierowców do zamiany auta na autobus

Uruchomiony został pierwszy w Polsce kontrapas. Powstał w Gdyni na jednej z najbardziej zakorkowanych ulic w mieście. Na ponad kilometrowym odcinku w godzinach największego natężenia ruchu autobusy będą jeździły pod prąd.

W godzinach od 7 do 9 autobusy jadące w stronę centrum ulicą Chwarznieńską w Gdyni będą jeździły pod prąd. Długość powstałego tzw. kontrapasa wynosi dokładnie 1100 metrów.

Jest to jeden z najnowocześniejszych systemów, pierwszy w Polsce

- powiedział w rozmowie z TVN24 wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Łucyk. Z rozwiązania będzie korzystać pięć linii autobusowych. Kontrapas pozwala zaoszczędzić 10 min jazdy.

Wiceprezydent Gdyni: Liczymy, że to przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu

Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu

- możemy przeczytać na stronie Gdyni.

Ponad 2 mln złotych na realizację tego projektu pochodzi z Funduszu Dróg Samorządowych. Pozostałą część, 2 093 499,16 zł, sfinansowano z budżetu Miasta Gdyni.

>>> W Oslo autobusy jeżdżą na paliwie ze śmieci. Zobacz wideo:

Więcej o:
Komentarze (81)
Gdynia. Zaczął działać pierwszy w kraju kontrapas. Ma przekonać kierowców do zamiany auta na autobus
Zaloguj się
  • romangrzybek

    Oceniono 16 razy 16

    W Lubinie i Złotoryi na Dolnym Śląsku zlikwidowano opłaty za miejskie autobusy. Są darmowe.
    Czy to nie lepsza zachęta?

  • m.godwin

    Oceniono 14 razy 14

    Miały jeździć na prąd, a jeżdżą pod prąd. Tak to jest z obietnicami (wiadomo kogo).

  • blahblah69

    Oceniono 17 razy 9

    Nie, nie skłoni mnie to do korzystania z autobusu, poniewaz autobus jest drozdzy, mniej komfortowy i wolniejszy od auta. W trojmiescie, bedącym metropolia i jednym organizmem miejskim mamy kilka osobnych przedsiebiorstw przewozowych, kazde ma swoj bilet oraz brak jest TANICH łączonych taryf. Dla mieszkancow Warszawy miesieczny na wszystkie srodki transportu kosztuje bodajze ponizej 100 zl, mieszkancy czeskiej Pragi za bilet miesieczny na wszystko placa 90 zl. Mieszkaniec trojmiasta za taki bilet płaci, uwaga, 230 zł. Komunikacja miejska powinna byc konkurencją dla auta, poki co w trójmiescie jest dokładnie odwrotnie.

  • tom_aszek

    Oceniono 8 razy 6

    "Uruchomiony został pierwszy w Polsce kontrapas."

    Litości... Pierwszy, ale dla autobusów! Kontrapasów dla rowerów jest zatrzęsienie!

  • sztucznypolak

    Oceniono 9 razy 5

    Oto komentarz @rbil
    To jest odcinek dwujezdniowy, po dwa pasy w każdą stronę z pasem zieleni po środku. Łączący "sypialnię" z centrum Gdyni. Jezdnia pomimo, że ma po dwa pasy w każdą stronę, to na końcu zbiega się w drogę dwukierunkową, z jednym pasem w każdym kierunku i przez to jest zakorkowana w godzinach porannych.
    Pomysł polega na tym, że w godzinach 7-9, kiedy jest największy ruch w kierunku do centrum miasta, będą otwarte 3 pasy w kierunku do centrum (2 dla samochodów plus 1 dodatkowy dla autobusów). W kierunku przeciwnym będzie działał w tym czasie tylko 1 pas.
    Po godzinach szczytu, będą funkcjonowały po 2 pasy w każdym kierunku. Wszystko jest sterowane sygnalizacją świetlną. Widziałem takie rozwiązanie w Cardiff i mówiąc szczerze tam się sprawdzało, ale było to w zabudowanej części miasta, gdzie nie było możliwości poszerzenia jezdni. W Gdyni ten odcinek przechodzi przez las, na środku jest pas zieleni, myślę, że można było śmiało dobudować buspas z prawdziwego zdarzenia zamiast robić tymczasowo działające wahadło. Zawsze to jednak jakiś krok do udrożnienia przejazdu, który w tym miejscu faktycznie jest dramatyczny.

  • pan.szklanka

    Oceniono 17 razy 5

    Koncepcja była testowana na rowerzystach (3 maja) i ofiar, jeśli nie liczyć steku wyzwisk ze strony kierowców z powiatów ościennych, chyba jeszcze nie było.
    Generalnie wydatki na farbę w moim mieście stanowią pokaźną część budżetu.

  • zigzaur

    Oceniono 8 razy 4

    Lokalni blacharze, lakiernicy, laweciarze i likwidatorzy szkód ubezpieczeniowych są wniebowzięci. Może nawet ich lobby zasponsorowało ten kontrapas.

    Przypomina się serial "Zmiennicy", jak to lokalny wulkanizator zasponsorował ułożenie drogi z betonowych płyt z wystającymi drutami zbrojeniowymi.

  • ryjaroslawa

    Oceniono 3 razy 3

    Jak mnie skleroza nie myli, to takie rozwiązanie było stosowane przy remoncie mostu Grota w Warszawie, ale wtedy do południa wszystkie pojazdy puszczano "kontrapasem", a przed szczytem popołudniowym przestawiano pachołki, uwalniając pas dla ludzi wracających z pracy.

  • owrank

    Oceniono 3 razy 3

    pomysł takiego rozwiązanie na Puławskiej w Warszawie ma dobrze ponad 10 lat :( Normalnie są 3+3 pasy i postulowano aby rano było 4 w kierunku centrum a 2 do Piaseczna a popołudniu 4 do Piaseczna. Niestety "nie dało się"

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX