Resort zdrowia chce częstszych kar za reklamowanie alkoholu. Powstaje podręcznik dla policji

Ministerstwo Zdrowia chce zwiększenia policyjnych interwencji związanych z naruszeniem zakazów reklamy alkoholu. Trwają właśnie prace nad podręcznikiem, który trafi do funkcjonariuszy. Podręcznik przygotowują wspólnie Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Komenda Główna Policji.

Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (podległa Ministerstwu Zdrowia) wspólnie z Komendą Główną Policji rozpoczęła prace nad stworzeniem podręcznika dla policjantów. Ma on dotyczyć reklam alkoholu.

"Poruszona tam będzie tematyka związana m.in. z definicją reklamy, przykładami zabronionych reklam, miejsc popełnienia przestępstwa,itp. Celem tego programu jest zwiększenie przypadków interwencji w sytuacji naruszenia zakazów reklamy napojów alkoholowych" - informuje wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski w odpowiedzi na interpelację posłanki PO Beaty Małeckiej-Libery.

Celem publikacji jest ułatwienie funkcjonariuszom Policji rozpoznania sytuacji, w której mamy do czynienia z prowadzeniem nielegalnej reklamy lub promocji napojów alkoholowych. (...) Zadaniem materiałów szkoleniowych będzie pomoc w określeniu przypadków, w których dochodzi do wyczerpania znamion przestępstwa

- wyjaśnia w przesłanym do Gazeta.pl piśmie pełniąca obowiązki dyrektora PARPA Katarzyna Łukowska.

Policjanci bardziej czujni w kwestii alkoholu

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zabrania reklamy i promocji napojów alkoholowych. Wyjątkiem jest piwo, ale pod kilkoma warunkami (m.in. reklama piwa nie może być kierowana do dzieci i młodzieży, nie sugeruje właściwości leczniczych piwa i nie zawiera skojarzeń z relaksem lub wypoczynkiem). Dodatkowo, piwo nie może być reklamowane w mediach między godz. 6 a 20.

Za naruszenie zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych grozi grzywna od 10 tys. zł do 500 tys. zł.

Według ustawy, reklamą alkoholu jest "publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych".

"W praktyce dochodzeniowej pojawia się wiele wątpliwości związanych np. z interpretacją przesłanki "publiczności"- komentuje p.o. dyrektora PARPA Katarzyna Łukowska.

Jak dodaje, problemem są chociażby wysyłane masowo e-maile z reklamą alkoholu do użytkowników darmowej poczty elektronicznej z dopisanym automatycznie imieniem i nazwiskiem, a także reklamy na portalach społecznościowych, na których trzeba mieć założone konto.

"W praktyce wątpliwości organów ścigania budzi także dopuszczalność prowadzenia reklamy piwa bezalkoholowego, a nawet napojów alkoholowych "podobnych" do piwa (np. cydr i perry). Pytania o karalność reklamy pojawiają się także np. w przypadku reklamy w witrynach sklepowych, ogródkach piwnych czy na samochodach dostawczych" - wskazuje Katarzyna Łukowska. 

Więcej o:
Komentarze (4)
Resort zdrowia chce częstszych kar za reklamowanie alkoholu. Powstaje podręcznik dla policji
Zaloguj się
  • 1docentpj

    Oceniono 3 razy 3

    Ostatnio tenże resort przekazał 1 mln PLN Tadkowi belzebubowi.
    Czy to prawda, że w ramach pissowskiej gospodarki innowacyjnej za te pieniądze ma być testowane leczenie próchnicy u dzieci za pomocą 'zdrowasiek' ?

  • zd46

    Oceniono 2 razy 2

    A przecież "abnegat" Ardanowski chce produkować "OKOWITKĘ" w co drugim gospodarstwie rolnym. Jaki wyrok za reklamowanie dostanie Ardanowski? Świński ASF, go nie interesuje, ale "pijany rolnik, jak świnia i rozpita wieś" już tak?

  • rabin_z_czubow

    Oceniono 2 razy 0

    Zimny Lech.

  • kreciarobota59

    Oceniono 2 razy -2

    A możne Ministerstwo rolnictwa ,rządzą interesuje się jaka truciznę poleca spożywać Polakom dorosłym,i dzieciom w żywności która jest sprzedawana w Supermarketach i sklepach. Ile tysięcy razy sa przekroczone normy AZOTANÓW,i innych trucizn.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX