Przez Mazury ma przebiegać droga ekspresowa. Mieszkańcy i organizacje ekologiczne protestują

Przez Mazury ma przebiegać droga ekspresowa S16, która będzie łączyć Rosję, Białoruś i kraje nadbałtyckie z Europą Wschodnią. Jej budowa jest jednak zagrożeniem dla unikatowego krajobrazu Krainy Wielkich Jezior i chronionych gatunków tam zamieszkałych. Greenpeace razem z ruchem Ratujmy Mazury przygotowali petycję w tej sprawie skierowaną do ministrów środowiska i infrastruktury.

Greenpeace apeluje do ministra środowiska Henryka Kowalczyka i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, aby wstrzymano prace nad projektem drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo-Ełk. Do podpisania petycji zachęca również członkowie inicjatywy Ratujmy Mazury. To również oni w połowie lipca zorganizowali protesty przeciwko budowie drogi.

Jak tłumaczą w petycji, " żaden z obecnie proponowanych trzech wariantów nie ma uzasadnienia ekonomicznego, wszystkie są destrukcyjne dla przyrody i krajobrazu jednego z najpiękniejszych regionów Polski oraz dla społeczności tam mieszkających".

Drogą przez serce Mazur jeździłoby tysiące tirów dziennie

Organizacje zaznaczają, że bardzo szkodliwe dla unikatowego krajobrazu Mazur, jak i dla chronionych gatunków roślin i zwierząt, tam zamieszkałych, będzie przeprowadzenie przez Krainę Wielkich Jezior drogi ekspresowej, którą będzie się poruszało nawet 22 tys. samochodów dziennie, w tym wiele samochodów ciężarowych.

"Planowana droga przecina lub jest w bezpośredniej bliskości wielu terenów Natury 2000, Obszarów Chronionego Krajobrazu i Mazurskiego Parku Krajobrazowego, który ma w przyszłości stać się Mazurskim Parkiem Narodowym. Zagrożona jest m.in. największa ostoja żółwia błotnego w północnej Polsce oraz jezioro Łuknajno - rezerwat biosfery UNESCO oraz rezerwat przyrody Jeziorko koło Drozdowa" - podkreślono w petycji.

Jak dodano, budowa drogi może mieć "katastrofalne skutki" dla lokalnej społeczności, która żyje głównie z turystyki. 

Miłośnicy Mazur apelują o inne rozwiązania

W petycji znajduje się nie tylko apel o odstąpienie od projektu budowy drogi S16 prowadzącej przez Mazury, ale również o wyremontowanie lokalnej sieci dróg oraz przygotowanie w porozumieniu z mieszkańcami Krainy Wielkich Jezior planu, który pozwoli wyeliminować ruch tranzytowy z serca tego niezwykłego przyrodniczo regionu.

Ty również możesz podpisać petycję w sprawie odstąpienia od projektu budowy drogi ekspresowej S16.

Każdy z nas może wspomagać ochronę polskich lasów i dzikiej przyrody za pośrednictwem Greenpeace. Organizacja nie przyjmuje datków od rządów i firm, działa tylko dzięki wsparciu indywidualnych osób. Jeśli chcesz pomóc, WEJDŹ TUTAJ >>

Więcej o:
Komentarze (211)
Przez Mazury ma przebiegać droga ekspresowa. Mieszkańcy i organizacje ekologiczne protestują
Zaloguj się
  • cztery0000ziobra

    Oceniono 15 razy 11

    "...droga ekspresowa S16, która będzie łączyć Rosję, Białoruś i kraje nadbałtyckie z Europą Wschodnią." - "Gdy Kara Mustafa, wielki mistrz Krzyżaków...".

  • krioprezerwacja

    Oceniono 16 razy 8

    Mazury właśnie dlatego są piękne, bo nieuprzemysłowione, słaba turystyka, dużo zieleni wśród której naprawdę się wypoczywa. I niech tak zostanie. Martwi tez mnie napływ ludzi z miast którzy się tam nachalnie zaczęli budować, zakłócając dobre samopoczucie mieszkańców. Drogi nie musi być. Proszę odrestaurować tory i wyp… tiry wreszcie na tory!!!! To dziadostwo tamuje ruch, niszczy asfalt. Na tory powiadam!

  • true_lysander

    Oceniono 9 razy 7

    Oczywiście iż nie należy budować żadnych dróg, lepiej niech TIRy dalej jeżdżą sobie np. drogami o numerach np. 655 i innyhch trzycyfrowych.. A TIRy jeżdżą i będą jeździć... i rozjeżdżać Warmiaków i Mazurów. W imię ...ochrony krajobrazu.

  • rave8

    Oceniono 11 razy 7

    Greenpeace protestowało całe 5 dni w przypadku budowy Nord Stream. Tyle zajęło Putinowi zatrudnienie ich szefów jako głównych specjalistów do spraw środowiska przy budowie rurociągu. Greenpeace można sobie wynająć. Nie każdego stać, ale w dłuższej perspektywie się opłaca. Gorzej jak się okaże że już są wynajęci po przeciwnej stronie, wówczas pobierają pensje z dwóch stron, ale działają tylko na korzyść jednej strony . Oczywiście tej strony która lepiej płaci.

  • dobromir.wesoly

    Oceniono 14 razy 6

    Szykuje się "druga Puszcza Białowieska". Bijmy na alarm, motylki i żabki zagrożone. Komuś zależy, żeby Polska była "trzecim światem".

  • aron2004

    Oceniono 10 razy 6

    Trzeba zburzyć most w Górze Kalwarii bo on zaśmieca dolinę Wisły - niech TIRy jeżdżą przez centrum Warszawy

  • pomysłowy Dobromir

    Oceniono 12 razy 6

    Możecie sobie protestować długo i namiętnie, Aktualny człowiek który wydaje decyzję ma doświadczenie ponieważ już 4 dni jest np ministrem infrastruktury, nie ważne, że przedtem był doradcą rzecznika prasowego nadleśnictwa Puszczy Kampinoskiej. Jest z aktualnej nieomylnyej wszechwiedzącej, ktoś wiadomo kto go lubi i jego koty

  • anna_pot

    Oceniono 16 razy 6

    500m przekopu przez 4 lata nie potrafią zrobić - to tym bardziej nie uda się dziesiątków kilometrów drogi.

    Jakoś Via Carpatia czy Baranów nie wychodzą poza fazę power -point

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX