Będzie można uciec z korka na autostradzie? Policja pracuje nad zasadami

Polska Policja we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad opracowaniem zasad, które pomogą w rozładowywaniu korków na autostradach i drogach ekspresowych, które tworzą się na nich np. w wyniku zablokowania drogi po wypadku.

Autostrady i drogi ekspresowe pozwalają kierowcom na szybkie pokonywanie trasy. Jeżeli autostrada jest drożna, w ciągu godziny przejeżdża nią średnio 2,8 tys. kierowców. Imponujące wyniki kończą się jednak, gdy na takiej drodze dojdzie do wypadku. Wówczas tysiące kierowców stają w korku, nie wiedząc, jak dużo czasu przyjdzie im spędzić w samochodzie. Jest to szczególnie niebezpieczne w upalne dni, kiedy temperatura wzrasta powyżej 30 stopni.

Ucieczka z korków - policja chce zmian, poseł apeluje do ministra

Co robić, gdy na rozgrzanej jak patelnia ulicy stoją tysiące kierowców, którzy często nie mają ze sobą nawet wody? Podczas jednego z ostatnich wypadków na autostradzie A1, w związku z którym droga została zablokowana, policja podjęła decyzję o wypuszczeniu kierowców na objazd, prowadząc samochody na tzw. korytarz życia. Takie sytuacje nie zdarzają się jednak często. Brak też odpowiednich procedur, które mówiłyby służbom, jak rozładowywać korki na autostradach. 

Jak informuje "Rzeczpospolita", poseł Janusz Sanocki zaapelował w tej sprawie do ministra spraw wewnętrznych i administracji. Polityk uważa, że służby muszą wiedzieć, co robić, gdy kilkukilometrowy sznur samochodów stoi na autostradzie, czekając w upale na uprzątnięcie drogi po wypadku.

Sprawą zajęła się Komenda Główna Policji, która wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje zasady mające pomóc służbom w sytuacjach, gdy na drodze tworzy się korek. Nowe procedury mają wskazywać podział kompetencji między służbami oraz omawiać okoliczności przemawiające za zastosowaniem danego wariantu działań lub przeciw niemu.

- Dokument, który jest obecnie w końcowej fazie uzgodnień, zawiera szczegółowy opis czynności wykonywanych w przypadku powstania długotrwałych zatorów na drogach szybkiego ruchu przez współpracujące służby policji i zarządcy drogi - powiedział wiceminister MSWiA Jarosław Zieliński w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Tragiczny bilans wypadków na polskich drogach - wakacje 2019

Przypomnijmy, że wakacje to okres wzmożonego użytkowania autostrad i dróg ekspresowych, a także czas rosnącej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że od początku wakacji na polskich drogach doszło do 94 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. "Prawie za każdym zdarzeniem kryje się niebezpieczne zachowanie kierowcy lub pieszego. Wielu tragedii można byłoby uniknąć, gdyby przestrzegane były elementarne zasady ostrożności i bezpieczeństwa" - czytamy na stronie policji

Wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym w wakacje 2019Wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym w wakacje 2019 Fot. Policja

Więcej o:
Komentarze (109)
Będzie można uciec z korka na autostradzie? Policja pracuje nad zasadami
Zaloguj się
  • justas32

    Oceniono 20 razy 14

    Niech wprowadzą kary dla "szeryfów" w ciężarówkach którzy świadomie blokują drugi pas ruchu żeby nie można było wyprzedzać ...

  • szoferek1

    Oceniono 12 razy 10

    Po co wywalać otwarte drzwi...wystarczy wziąć przykład z Niemców ,oni sobie dobrze radzą na autostradach w razie wypadku.

  • zanimmnieznowzbanuja

    Oceniono 11 razy 9

    Korki na autostradzie ......... oki trudno wypadek losowy zdarza sie .................
    Ale za korki wynikle z zaniedban, remontow itp. powinny byc kary dla zarzadcy np. poprzez zwracanie kasy za przejazd danego odcinka ................ przykladowo nalezolo by ustalic ze przejazd autostrada 100 km powinien byc mozliwy w czasie nie dluzszym niz 1 godzina, w przypadku wydluzenia tego czasu oplata za przejazd powinna byc proporcjonalnie zmniejszana i jezeli np. nie da sie przejechac 100 km w ciagu max 2 godzin zarzadca wyplaca kierowcom "odszkodowanie" rowne oplacie za przejazd a gdy czas ten jest jeszcze dluzszy z kazda godzine powyzej 2 godzin zaloze sie ze wiekszosc korkow by zniknela aremonty by przebiegaly szybko i sprawnie. stawke sie podwaja .......................

  • 45rtg

    Oceniono 18 razy 8

    Pozdrowienia dla popaprańców, którzy wierzą, że policjant kierujący ruchem nie może wycofać samochodów z zatoru, bo to jezdnia jednokierunkowa. Niestety nawet w policji są tacy idioci.

  • kmosb

    Oceniono 10 razy 6

    Wystarczy włączyć myślenie wśród służb. Z tego artykułu wnioskować można jedno że w Polsce do obsługi szpadla potrzebna jest instrukcja obsługi.

  • barrt21

    Oceniono 7 razy 5

    rozwiązania są gotowe za granicami naszej dudolandii. Ale to nie sznurek do snopowiązałek i skup butelek, patryjotycznie pokażemy na co nas stać!

  • sabaton128

    Oceniono 9 razy 5

    W najgorszej sytuacji są ci, ktorzy jadą na lotnisko. Trudne przeciez za kazdym razem doliczać dodatkowe 5h, kiedy na lotnisku wystarczy być 1,5-2h wcześniej.

  • simr1979

    Oceniono 6 razy 4

    Wystarczyłoby, żeby nasza carsko-sowiecka policja zaczęła pracować z użyciem rozumu (jeśli go posiada). Nawet po ciężkiej kolizji drogowej można usunąć wraki w przeciągu godziny. W tym samym czasie można przygotować dokumentację dla prokuratora. W lżejszych przypadkach powinien obowiązywać nakaz usunięcia pojazdów z drogi PRZED przybyciem policji.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX