NIK krytycznie o nauczaniu matematyki: Warto rozważyć zawieszenie obowiązkowej matury

"Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia" - tak zaczyna się raport NIK, która przyjrzała się obowiązkowej maturze z matematyki. Izba nawet proponuje resortowi edukacji, by rozważono jej zawieszenie. Wnioski są bardzo krytyczne wobec nauczania tego przedmiotu w Polsce.

Najwyższa Izba Kontroli przyznaje w komunikacie, że nauka matematyki podnosi konkurencyjność państw na całym świecie. "Tymczasem, jak wynika z kontroli NIK, z nauczaniem matematyki w polskich szkołach nie jest najlepiej. Forma i sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów" - czytamy w komunikacie NIK. Izba przywołuje kilka danych - m.in. słabe oceny w szkołach (zwłaszcza ponadgimnazjalnych), liczbę uczniów powtarzających klasę oraz słabsze wyniki z matury w porównaniu do egzaminów z innych przedmiotów. 

"Badania kwestionariuszowe przeprowadzonego przez NIK w ponad 9 tys. szkół potwierdzają niskie efekty kształcenia matematyki. Według nich najgorzej jest z szkołach ponadgimnazjalnych. Aż 46 proc. uczniów tych szkół kończy je z zaledwie oceną dopuszczającą, czyli 2." - podaje NIK.

Jak podaje izba, według ostatnich wyników testów PISA, matematyczne umiejętności polskich uczniów obniżyły się w stosunku do 2012 r. 

NIK po kontroli: Rozważyć zawieszenie matury z matematyki

Izba przywołuje przykład państw europejskich, w których młodzież nie ma obowiązku zdawania egzaminów z matematyki, a które plasują się na wysokich miejscach w badaniach dotyczących biegłości w dziedzinach ścisłych. "Nie można również wskazać, że obowiązkowy dla wszystkich uczniów egzamin maturalny z matematyki ma bezpośredni wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji" - czytamy w raporcie. 

NIK podnosi, że "główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są wady procesu nauczania matematyki". Przeprowadzone w 20 szkoła kontrole wykazały, że "pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół nie dzieli klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych".

Mając to wszystko na uwadze, NIK przedstawił szereg wniosków zaadresowanych do różnych instytucji, w tym ministra edukacji narodowej. Izba wnosi m.in. "o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach".

Więcej o:
Komentarze (360)
NIK krytycznie o nauczaniu matematyki: Warto rozważyć zawieszenie obowiązkowej matury
Zaloguj się
  • kosmyg

    Oceniono 64 razy 52

    Nie potrzeba NIKu, żeby wiedzieć, że polska szkoła to dno i pięć metrów mułu. I to nie jest wina braku pedagogów, nie jest to wina systemu, bo była reforma, która miała szansę coś zmienić, postawić na nauczanie blokowe na przykład. Dzisiejszy maturzysta nei ma pojęcia o świecie, uczy się szczegółów jakiegoś zagadnienia na pamięć, potem zapomina. Nie uczy się pracy zespołowej, nie poznaje szerokiego kontekstu, nie ma zajęć z dziedzin przydatnych w życiu codziennym, czy zwyczajnie interesujących. Nikt nie wspiera zainteresowań, nie uczy samodzielnej pracy czy myślenia. Taki uczeń nie ma ciekawości świata ani odwagi pytać, nie potrafi rozwiązywać problemów ani współpracować, przyjmowąc krytyki, ponosić porażek. Nie ma pojęcia o prawie, medycynie, ekonomii, nawet podstawowego. Kolejne pokolenia się marnują a debata o edukacji sprowadza się do walki obrońców i przeciwników religii w szkołach. Której być w szkole nie powinno oczywiście, ale jej usunięcie to pierwsy krok do naprawy polskich szkół.

  • greencoffee

    Oceniono 66 razy 46

    Bardzo slusznie, wystarczy matrura z religii. Lepiej wymodlic niz wyliczyc!

    Jesli by wrog chcial nas wyniszczyc to nie musialby robic nic innego niz robi podla zmiana.

  • co.ty.powiesz

    Oceniono 53 razy 41

    Piękne: ponieważ są "słabsze wyniki z matury w porównaniu do egzaminów z innych przedmiotów" więc NIK wnioskuje "rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki". Jest to jak najbardziej słuszne, w myśl epokowego twierdzenia Noblisty: "Stłucz pan termometr, nie będziesz miał pan gorączki".

  • speedy13

    Oceniono 38 razy 34

    Fascynujące. Uczniowie mają trudności z egzaminem z matematyki więc należy go zlikwidować. Czy na inne dziedziny życia społecznego również rozszerzymy to rozumowanie? Np. egzaminy na prawo jazdy - też są bardzo trudne i mnóstwo kierowców oblewa je za pierwszym podejściem - może by też je zlikwidować? A co z inspekcją sanitarną i weterynaryjną? Właśnie wychodzą afery ze sprzedażą niebadanego mięsa, może więc i inspekcję zlikwidujemy?

  • siwywaldi

    Oceniono 35 razy 27

    Ja natomiast uważam, że należy rozważyć ZNIESIENIE obowiązku nauczania wszystkich poniżej 18 lat i zamknąć go na poziomie podstawówki.

    I to bynajmniej NIE z powodu matematyki, ale dlatego, że całkiem nie mała część młodego społeczeństwa, zwyczajnie NIE DOROSŁA do tego, by mieć nawet średnie wykształcenie. Będzie to z korzyścią zarówno dla nich (nie będą się musieli męczyć), jak i dla tych którzy chcą się uczyć, bo te matoły nie będą im przeszkadzać. :-))

  • felicjan.dulski

    Oceniono 26 razy 24

    Nie wszyscy MUSZĄ mieć maturę, bo nie każdego stać na nią intelektualnie.
    Nie chodzi tylko o matematykę, ale poza nią, co jeszcze jest sprawdzianem umiejętności logicznego myślenia, a nawet myślenia w ogóle?
    Najlepiej obniżyć standardy.
    Pozostać na "maturze z religii" i to bez sprawdzania wiedzy biblijnej i zawartości katechizmu.
    Wystarczyć powinna prawidłowa "postawa moralna" i odpowiednie na tacę.
    Taka Wolska.
    NWWD!

  • jw0022

    Oceniono 36 razy 22

    Zamiast matematyki wiency lekcji religli i matura łobowionskowa

  • jan.go

    Oceniono 18 razy 18

    Zabrać jedna godzinę religii i przeznaczyć na matematykę , już dziś

  • 3-kuleczka

    Oceniono 20 razy 18

    dlatego matura jest nie dla matołow
    Kto powiedział ze Brajanek czy Andżelika musza miec maturę???????
    kończa szkołę biorą swiadectwo i adieu
    Tak własnie zrobiono z magistrami, dawniej magister to był ktoś, trzeba było sie uczyć i zaliczać egzaminy, kto nie miał ochoty się uczyc szedł na fryzjera
    teraz tysiąc gooownianych uczelni wypluwa co roku tysiące gooownianych magistrów którzy jedyne co umieja to pisać po FB, załączać selfie na innych mediach i umawaiac sie na lunche żeby zjeść sandwicza

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX