Zwlekasz z wymianą opon? Błąd - to już ostatni dzwonek. Uwaga na ślizgawice na drogach

Kiedy należy wymienić opony z letnich na zimowe? Czym się one różnią i dlaczego nie warto jeździć zimą na oponach letnich?

Od kilku dni w całej Polsce poranki i wieczory przynoszą spadki temperatur, podczas których słupki rtęci wskazują okolice 0 st. Celsjusza. A to oznacza, że drogi mogą być miejscowo oblodzone, przez co niezwykle niebezpieczne dla kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. 

Sytuacja jest najgroźniejsza tam, gdzie wahania temperatur są w ciągu doby największe, czyli przede wszystkim na południu Polski. W woj. śląskim, małopolskim i podkarpackim obowiązuje we wtorek ostrzeżenie I stopnia w związku z oblodzeniem.  Taka pogoda nie zmobilizowała jednak wszystkich kierowców i spora część w dalszym ciągu zwleka z wymianą opon. Jeżeli więc do tej pory o to nie zadbaliście, najwyższy czas to zrobić.

Przyjmuje się, że opony powinniśmy zmieniać, kiedy temperatura spadnie poniżej 7°C, a takie wartości na naszych termometrach odnotowaliśmy już w październiku.

Opony zimowe i letnie. Kiedy należy zmieniać ogumienie?

Kiedy zmienić opony na zimowe? Przyjmuje się, że granicą jest temperatura 7°C, ponieważ przy takiej pogodzie mieszanki surowcowe wykorzystywane do produkcji opon letnich przestają spełniać swoją rolę. Ta granica oznacza w praktyce, że znaczna część kierowców zmienia opony jeszcze na początku października.

Pamiętajmy, że zimowe opony pomagają nam w jeździe po zaśnieżonych drogach, ale nie tylko. Na skuteczność opon na drodze wpływa także to, jaką temperaturę ma jezdnia. Jeżeli na zewnątrz jest zimno, a my wciąż używamy opon letnich, może grozić nam niebezpieczeństwo, ponieważ takie opony mogą wpłynąć niekorzystnie na przyczepność samochodu na zimnej drodze.

Czym różnią się opony zimowe i letnie? 

Najistotniejszą różnicą między oponami letnimi i oponami zimowymi jest mieszanka gumowa, której używa się do produkcji obu typów opon. Opony letnie spełniają swoją rolę, kiedy jest ciepło, a kiedy temperatura spada poniżej 7°C, wyraźnie twardnieją i zamiast pomagać nam w jeździe, zaczynają nam przeszkadzać. Opony zimowe zawierają więcej krzemionki, dzięki czemu świetnie pracują w czasie dni chłodnych, zapewniając nam dobrą przyczepność i umożliwiając bezpieczne hamowanie. Z kolei w czasie dni gorących opony zimowe zaczynają się przegrzewać i szybko się zużywają, a ponadto nie zapewniają nam odpowiedniego bezpieczeństwa jazdy.

Opony letnie i zimowe różnią się także bieżnikiem. Rzeźba opony zimowej charakteryzuje się większą liczbą nacięć. Rowki te są także głębsze niż w przypadku opon letnich, dzięki czemu opona skutecznie odprowadza śnieg i błoto spod naszych kół. Bieżnik opon letnich jest zdecydowanie płytszy i mniej widoczny. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasze stare opony zimowe wciąż są zdatne do użytku, zwróćmy uwagę na głębokość bieżnika - gdy bieżnik ma głębokość poniżej 4 mm, należy wymienić opony na nowe.

Gazeta.pl to nie tylko polityka i gospodarka, ale też tematy lokalne, poruszające problemy mniejszych społeczności, bliższe ludziom. Poświęć trzy minuty i pomóż nam lepiej zrozumieć, o czym chcesz czytać. Kliknij tutaj, żeby rozwiązać krótką ankietę.

Więcej o:
Komentarze (15)
Zwlekasz z wymianą opon? To już ostatni dzwonek. Uwaga na ślizgawice na drogach
Zaloguj się
  • Kapitan Flint

    Oceniono 10 razy 6

    Kupować opony całoroczne oznaczone M+S i można mieć w d.... wymiany. Nikt tego w tekście sponsorowanym nie napisze, bo co 8 opon to nie 4.

  • polsilver100

    Oceniono 11 razy 5

    Na lodzie na drodze nie pomogą żadne opony, tylko rozsądek i noga z gazu. Dla rodzimych kierowców kropidło, św.Krzysztof i wizyta na mszy powinny pomóc

  • plastikpiokio

    Oceniono 2 razy 2

    na slizgawicę nie pomoże nam żadna opona ani letnia ani zimowa tylko opona z kolcami . a podczas takiej zmiennej pogody wystarczy zdrowy rozsądek.

  • popieramkukiza

    Oceniono 7 razy 1

    Już dawno wyleczyłem się z wymian sezonowych. Jeżdżę na dobrych całorocznych i śmiech mnie ogarnia jak widzę te kolejki 2 razy w roku gdzie stoją jelenie nabijający kabzę producentom opon i wymieniaczom. Dlaczego oprócz Skandynawii nie wymienia się opon w autobusach, ciężarówkach i większości dostawczych ? Odpowiem wam - nie ma takiej potrzeby.

  • dante_waw

    Oceniono 2 razy 0

    UZ w czasie wolnym od opisywania po raz 50ty prawdy o tym ze sklepy sa otwarte w pierwsza i ostatnia niedziele miesiaca, zajmuje sie wklepywaniem "materialow partnera"... i udawaniem ze sa to artykuly a nie reklamy

  • dorsz_pitery

    Oceniono 5 razy -1

    Idzie zima. Przed każdym kichnięciem w komunikacji miejskiej należy zasłonić nos chustką 3-warstwową. UWAGA! Chustkę zawsze należy mieć w pogotowiu, żeby nie opóźnić jej działania! To ostatni moment na zakup chustek. Koniecznie markowych. Niezastosowanie się powoduje rokrocznie podobną ilość problemów zdrowotnych i kosztów leczenia co smog.

    Za tydzień będzie o butach zimowych (o wyższości ocieplonych, nie pianką tylko misiem, o niewystawianiu ich za drzwi i o kształcie rowków w podeszwie.

  • ropuchazielona

    Oceniono 4 razy -2

    Prosty wzor na wymiane opon:
    2 x O
    Oktober - Ostern
    / Pazdziernik - Wielkanoc /
    Proste.
    Nie trzeba kombinowac...
    Pozdrowka!

  • pszczolkaprezesa

    Oceniono 9 razy -3

    A nie prościej - "Zwlekasz z wymianą opon ma zimowe? Jesteś kretynem! "

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX