ViP-y znów będą latać tylko z wojskiem. MON: To nie są maszyny dla pilotów LOT-u

03.10.2017 09:09
12 sierpnia 2008 r. Okęcie. Lech Kaczyński przed odlotem do Tbilisi

12 sierpnia 2008 r. Okęcie. Lech Kaczyński przed odlotem do Tbilisi (Fot. Filip Klimaszewski / AG)

Najważniejsze osoby w państwie od 2018 roku znów będą latać z wojskowymi pilotami - zapowiada Bartosz Kownacki w "Dzienniku Gazecie Prawnej". Wiceszef MON przekonuje, że na nowych samolotach dla VIP-ów nie mogą latać piloci LOT-u, bo nie są to typowe maszyny cywilne.

Bardziej restrykcyjny i profesjonalny system szkolenia pilotów, latanie z przepisami i brak wojskowego zwierzchnika, który mógłby wydawać rozkazy, to wszystko zaważyło na decyzji o rozwiązaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Jednak najważniejszą przyczyną była katastrofa z 10 kwietnia 2010 roku, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent Lech Kaczyński z małżonką. W toku śledztwa wykazano, że błędy pilotów były bezpośrednią przyczyną tragedii, w tym zejście poniżej własnych warunków minimalnych do lądowania, brak reakcji na komendę nakazującą odejście na drugi krąg oraz braki w wyszkoleniu załogi.

Obecne kierownictwo MON zapowiada, że w 2018 roku VIP-y znów będą latać z wojskowymi pilotami. Wiceszef MON Bartosz Kownacki mówi w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej", dlaczego rząd che zrezygnować z usług narodowego przewoźnika.

VIP-y znów poleca tylko z wojskowymi pilotami

"Docelowo chcemy cały system oprzeć na 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Umowa z LOT-em jest do grudnia tego roku, ale to potrwa nieco dłużej. Chcemy czarterować do połowy przyszłego roku jeden samolot. 10 listopada operacyjne będą gulfstreamy. Boeing w marcu lub kwietniu 2018 r." - zapowiada wiceszef MON.  

Kownacki zapowiada odtworzenie struktur podobnych do 36. specpułku, ale bez tego co było złe.

"Na takich maszynach nie mogą latać piloci LOT-u"

"Rozpatrujemy wariant odtworzenia struktury, która byłaby czymś podobnym do 36 Pułku Specjalnego. Ona zajmowałaby się tylko i wyłącznie transportem najważniejszych osób w państwie. Docelowo model będzie oparty na wojsku: czterech gulfstreamach i dwóch boeingach z możliwością powiększenia floty. Z prostego powodu: LOT nie ma tak wyposażonych samolotów, jak te, które my kupujemy. Gulfstreamy i boeingi nie są zwykłymi maszynami cywilnymi. Mają specyficzne wyposażenie. Na takich maszynach nie mogą latać piloci LOT-u" - przekonuje wiceszef MON.

Zobacz też: Afera w lotniczym specpułku. Piloci sami pisali sobie testy 

Kto w ramach nowej struktury będzie zarządzał lotami VIP-ów? Bartosz Kownacki mówi, że do tego celu zostanie utworzone Centrum Operacyjne w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Jak twierdzi minister, to "wyeliminuje polecenia na gębę".

Koniec lotów "na gębę"?

"Do tego centrum będą spływały wszystkie prośby i informacje o sytuacjach nagłych, np. dane o dodatkowych pasażerach, którzy mogą się pojawić na pokładzie w ostatniej chwili, o opóźnieniu wylotu, wcześniejszym wylocie etc. Centrum będzie decydowało, czy da się to zrobić, czy nie. VIP nie będzie miał kontaktu z załogą w tej kwestii. Nie będzie mógł wejść do kokpitu czy na płycie lotniska zapytać: Panie kapitanie, czy da się zabrać jeszcze pięciu dodatkowych dziennikarzy? Ta informacja najpierw dotrze do centrum i tam będzie analizowana. Jeśli nie spłynie wcześniej, to taki nagły wariant nie będzie w ogóle rozpatrywany. Idźmy dalej: gdy centrum się zgodzi, wyśle informację o tym do dowódcy samolotu. W ten sposób jest szansa na wyeliminowanie poleceń na gębę" - twierdzi Kownacki.

Sprawdzamy, jak działa ZUS. "Już dawno powinien skończyć jak Amber Gold" [MAKE POLAND GREAT AGAIN]

Ekstremalny quiz z geografii. Sprawdź, czy rozpoznasz państwo po konturze
1/20Grafika przedstawia czwarte największe państwo świata, czyli?
Zobacz także
Komentarze (120)
ViP-y znów będą latać tylko z wojskiem. MON: To nie są maszyny dla pilotów LOT-u
Zaloguj się
  • mirek76pl

    Oceniono 39 razy 37

    No i słusznie. Piloci cywilni nie posiadają niestety takich umięjętności jak piloci wojskowi, np. nie potrafią latać z kilkoma dodatkowymi osobami w kokpicie, w przypadku najmniejszej mgły uciekają na lotniska zapasowe, nie przelatują nad terenami objętymi działaniami zbrojnymi...

  • kaktus1a

    Oceniono 29 razy 23

    Czy znów wydadzą polecenie pilotowi lądowania we mgle wbrew wszelkim procedurom bezpieczeństwa?

  • bkiton

    Oceniono 21 razy 19

    No tak, wojskowemu łatwiej wydać rozkaz: ląduj dziadu!!!!!
    A cywilny, jak ten w Londynie, powie: spieprzajcie dziady!!!

  • evergreen111

    Oceniono 19 razy 17

    Do głupka od widelców: z waszą durnotą i pychą NA 100 PROCENT BĘDZIE NADAL PANOWAŁ TUPOLEWIZM!

  • wolak007

    Oceniono 20 razy 16

    W każdym samolocie z VIP-ami, w kabinie pilotów będzie zamontowany wyświetlacz ruchomych napisów LED z napisem "Ląduj dziadu!".
    Oczywiście sterowany z centrum, a nie z salonki...
    To będzie ta nowość, wartość dodana?...

  • skandy5

    Oceniono 17 razy 15

    Tu nie ma wyboru.

    Pilot wojskowy próbował lądować w Smoleńsku, cywilny odmówił startu z Londynu.

  • justas32

    Oceniono 23 razy 15

    Tamten specpułk rozwiązali. Ten specpułk znowu stworzą. To dobrze - w najbliższej katastrofie sami się pozbędą Prezesa z Antkiem ...

  • kruk6666

    Oceniono 16 razy 14

    Pan Kazimierz jest również pilotem?, u o.Sromotnika jest już wydział pilotażu?.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje