"Blaszane ptaki", wybuch ładunku termobarycznego... Oto nowe "rewelacje" podkomisji Macierewicza

W 7. rocznicę katastrofy smoleńskiej podkomisja MON pokazała film podsumowujący jej dotychczasowe prace. Eksperci nie zawiedli - opowiedzieli i o eksperymentach, i o eksplozji ładunku, i "blaszanych ptakach".

- Zastanawiałem się, do czego dojdzie ta grupa amatorów wybrana przez ministra Macierewicza. Widzę, że jest chaos, niezrozumienie, albo - co gorsza - świadome manipulowanie i kłamanie - tak dr Maciej Lasek komentował w TOK FM rewelacje komisji Berczyńskiego. CZYTAJ WIĘCEJ >>>

Członkowie podkomisji Macierewicza po roku przedstawili efekty swoich wysiłków. Ich owocem jest 40 minutowy film. Przedstawione w nim ustalenia w wielu miejscach mijają się z tym, co jeszcze w 2011 r. ustaliła komisja Millera. Lasek nazwał je wręcz "teoriami z tandetnych filmów klasy C". Oto, czego dowiadujemy się z nagrania:

1. Rosyjscy nawigatorzy mieli zachowywać się podejrzanie

Zdaniem podkomisji zachowanie rosyjskich nawigatorów "od samego początku odbiegało od normy". Wśród wskazanych nieprawidłowości znalazł się np. fakt, że smoleńscy nawigatorzy - ppłk Paweł Plusnin i mjr Wiktor Ryżenko - nie przeszli w dniu katastrofy obowiązkowych badań lekarskich. Podkomisja podała również, że nawigatorzy wykonywali rozkazy gen. Władimira Benediktora oraz płk Nikołaja Krasnokutskiego, mimo że zgodnie z prawem mieli pełną autonomię działania. - Było to oczywistym złamaniem przepisów rosyjskiego prawa lotniczego - twierdzi podkomisja.

2. "Działania Rosji musiały doprowadzić do katastrofy"

Na podstawie rozmów rosyjskiej kontroli ruchu powietrznego członkowie podkomisji uznali, że "działania strony rosyjskiej w tym dniu musiały doprowadzić do katastrofy". Nagrania miały ujawnić chaos, jaki panował po stronie rosyjskiej, podczas gdy załoga polska miała mieć klarowny plan działania. Co więcej, rolą kierowników lotów miała być "realizacja poleceń przekazywanych przez płk Krasnokutskiego, a wydawanych przez Moskwę". "Strona rosyjska wyraźnie przerzuca odpowiedzialność z nawigatorów na Moskwę i odwrotnie" - głosi podkomisja.

3. Nawigatorzy mieli zataić przez załogą kluczowe informacje 

Podkomisja ds. ponownego zbadania katastrofy smoleńskiej poinformowała również, że tupolew nadlatywał nad lotnisko z niewłaściwym kursem. Miało to być spowodowane silnym wiatrem, który znosił samolot, znacząco skracając czas jego wejścia na ścieżkę. "Już w tym momencie dla nawigatorów było jasne, że sytuacja samolotu będzie bardzo trudna. Problem w tym, że nie tylko nie informowali o tym załogi Tu-154M, ale kontynuowali wprowadzanie jej w błąd" - uważają śledczy.

4. Wtedy zaczęła się seria awarii

Jak dowiadujemy się z nagrania, kapitan Tu-154M miał po osiągnięciu 100 metrów czekać "sekundę, dwie, pięć" na sygnał ostrzegawczy i rozkaz z wieży. Kiedy się ich nie doczekał, podjął decyzję o odejściu na drugi krąg. Samolot jednak schodził coraz niżej. Podkomisja podejrzewa, że w tym czasie doszło do serii awarii.

Więcej o ustaleniach podkomisji czytaj w naszej relacji na żywo

5. Z drzew wisiały "blaszane ptaki"

Z ustaleń podkomisji wynika, że do destrukcji lewego skrzydła doszło kilkadziesiąt metrów przed przelotem na słynną brzozą. Miały na to wskazać odłamki samolotu leżące 45 metrów przed drzewem oraz wiszące na gałęziach tzw. "blaszane ptaki". "Tylko w przypadku rozpadu samolotu nad ziemią jego lecące odłamki mogą wytrącić swoją prędkość w wyniku oporów powietrza oraz następnie opaść na zabudowania i gałęzie drzew" - głosi podkomisja. Z filmu dowiedzieliśmy się też, że eksperyment z repliką samolotu w tunelu aerodynamicznym wskazał, iż oderwanie części skrzydła nie mogło "spowodować obrotu samolotu i przeszkodzić w jego dalszym locie". 

6. W kadłubie miało dojść do eksplozji

Podkomisja jest zdania, że katastrofę ostatecznie spowodowała eksplozja. "Ostatnia faza tragedii spowodowana była eksplozją, do której doszło w kadłubie i która zniszczyła samolot, rozbijając go na fragmenty i dziesiątki tysięcy odłamków, równocześnie zabijając pasażerów" - twierdzi. Dowodem na to miało być położenie drzwi lewej burty samolotu, które zdaniem ekspertów uderzyły w ziemię z siłą dziesięciokrotnie wyższą niż od prędkości pionowej samolotu. Na to, że doszło do eksplozji miały wskazać również cztery ciała noszące ślady głębokich poparzeń - zdaniem komisji zbyt poważnych, żeby można je było wytłumaczyć bliskością pożarów naziemnych.

7. Szereg eksperymentów

Z filmu dowiadujemy się o szeregu badań i eksperymentów, które pozwoliły podkomisji wyciągnąć powyższe wnioski. Specjaliści testowali np. skutki eksplozji ładunku termobarycznego umieszczonego wewnątrz pasażerskiej części samolotu. W replice fragmentu kadłuba umieścili rząd oryginalnych foteli oraz kukły. Wojskowa Akademia Techniczna przygotowała też pełną replikę Tu-154M, która została poddana licznym doświadczeniom w tunelu aerodynamicznym i wodnym. Ponadto WOT, we współpracy z Uniwersytetem Akron w USA, przygotował cyfrowy model maszyny, który miał pozwolić na dokonanie bardzo dokładnych pomiarów. 

Czytaj też: Podkomisja smoleńska zamówiła model Tu-154M. Teraz trwają badania z jego udziałem

Co wcześniej ustaliła komisja Millera?

Do lipca 2011 r. przyczyny katastrofy badała Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, którą kierował ówczesny szef MSWiA Jerzy Miller. Wówczas śledczy ustalili, że przyczyną katastrofy smoleńskiej było zbyt szybkie opadanie, zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, spóźnione odejście na drugi krąg i w konsekwencji zderzenie z przeszkodą terenową. Członkowie komisji podkreślali, że ani rejestratory dźwięku, ani parametrów lotu nie potwierdzają tezy o wybuchu na pokładzie samolotu, którą od 2015 r. forsował Antoni Macierewicz. Ponadto w raporcie wskazano m.in. na błędy rosyjskich kontrolerów z lotniska w Smoleńsku.

Oto cały film opublikowany przez podkomisję Macierewicza:

 

A TERAZ ZOBACZ: 'Coraz bliżej prawdy'. Od 6 lat Jarosław Kaczyński powtarza to samo

'Coraz bliżej prawdy'. Od 6 lat Jarosław Kaczyński na miesięcznicach smoleńskich powtarza prawie to samo

Więcej o:
Komentarze (314)
"Blaszane ptaki", wybuch ładunku termobarycznego... Oto nowe "rewelacje" podkomisji Macierewicza
Zaloguj się
  • newpatric

    Oceniono 86 razy 56

    Podobno Rosjanie złapali pilota automatycznego z Tupolewa.

    Miał się ukrywać 7 lat na Uralu.

  • newpatric

    Oceniono 70 razy 46

    A ja mam pytanie z innej beczki:

    Czy ktoś z członków wysokiej komisji ma problem alkoholowy?

    Bo wnioski wskazują na to dość wyraźnie.

  • bogucjusz

    Oceniono 49 razy 43

    Fiuuuu... bziuuuuu... i tak k... przez 7 lat. Za ciężkie pieniądze z naszych podatków.

  • jack_flash

    Oceniono 52 razy 40

    Tusk gumka myszka wymazal zapis wybuchu bomby z rejestratora kabiny zalogi. Zatrzymal sie przed "o! ku...." bo mu sie skonczyla.

  • kristofoser

    Oceniono 55 razy 37

    Jako konferansjera na tej konferencji mogli zatrudnić Pietrzaka. Jak kabaret to kabaret a nie "zakamuflowany kabaret".

  • maracana2010

    Oceniono 51 razy 35

    Następny etap pracy komisji : samolot rozpadł się przed startem do Smoleńska ...

  • zegrz

    Oceniono 42 razy 34

    Ha ha ha ha - przez łzy...
    Rozwaliło mnie przy 1 punkcie "że smoleńscy nawigatorzy - ppłk Paweł Plusnin i mjr Wiktor Ryżenko - nie przeszli w dniu katastrofy obowiązkowych badań lekarskich."
    Mówić coś takiego w przypadku gdy 3 z 4 członków załogi nie miało właściwych uprawnień i w ogóle nie powinno wejść do samolotu...

  • Nick Bezimienny

    Oceniono 41 razy 31

    żadna znana, ludzka, technologia, nie mogła doprowadzić do takiej katastrofy, należy z tego wnioskować że zamachu dokonali kosmici lub że była to kara boska, wybór wersji zależy od tego w co, kto wierzy :)

  • antoszek22

    Oceniono 37 razy 29

    Najlepsze w tym wszystkim jest to, że pislamscy idioci twierdzą, że tylko Rosjan obowiązywały przepisy, a Błasika i polskich pilotów już nie .
    Tamci powinii zabarykadować lotnisko a ci mogli lądować mimo, że wiedzieli , że nie ma warunków a minima własne przekraczają te warunki kilkukrotnie .

    Barczyński to nieprawdopodobna trąba .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX