Zaprojektował most w Genui. Już 39 lat temu ostrzegał przed niebezpieczeństwem

Włoski inżynier Riccardo Morandi, który zaprojektował wiadukt w Genui, na którym doszło do katastrofy, ostrzegał przed korozją 39 lat temu. W ujawnionym przez telewizję RAI raporcie napisał, że "wcześniej czy później konieczne będzie usunięcie wszelkich śladów rdzy".

W niedzielę włoska telewizja publiczna RAI udostępniła fragmenty raportu z 1979 roku pod tytułem: "Długoterminowe działania na wiaduktach poddanych ciężkiemu ruchowi, usytuowanych w bardzo trudnym środowisku". Dotyczy on zawalonego wiaduktu w Genui.

Architekt mostu w Genui wskazał niebezpieczeństa

Dokument opracował inżynier Riccardo Morandi, który 12 lat wcześniej zbudował most w Genui. Architekt napisał w nim, że most będzie narażony na korozję z powodu wpływu morza oraz zatrucia środowiska. Dlatego Morandi zalecał zastosowanie iniekcji z żywicy epoksydowej w celu usunięcia rdzy oraz wskazywał na konieczność pokrycia mostu elastomerami o "bardzo wysokiej odporności chemicznej".

Architekt wskazywał, że most narażony jest także na morski wiatr z wysoką zawartością soli oraz na kwaśny dym pochodzący z kominów pobliskich fabryk, które niszczą powierzchnię betonu.

Genua: bilans katastrofy wiaduktu

Wiadukt w Genui zawalił się we wtorek 14 sierpnia. W momencie katastrofy znajdowało się na nim około 30-35 samochodów - informowała włoska obrona cywilna. W wyniku katastrofy zginęły 43 osoby: 42 na miejscu, jedna w szpitalu. W placówkach medycznych wciąż przebywa kilka osób. Stan jednej z nich lekarze określają jako ciężki.

W niedzielę ekipy ratunkowe w Genui oficjalnie zakończyły operację poszukiwania ofiar w rumowisku wiaduktu.

Obecnie trwa akcja usuwania żelbetonowych bloków z koryta rzeki, ponieważ w przypadku gwałtownych opadów miastu groziłaby powódź. Zawaleniem grożą dalsze fragmenty wiaduktu. Z tego powodu ewakuowano blisko 600 osób ze znajdujących się pod nimi budynków mieszkalnych.

Lokalne władze zapewniły, że wszyscy w ciągu 8 tygodni otrzymają mieszkania do dyspozycji. Firma Autostrade per Italia, obwiniana przez włoski rząd i media za katastrofę w Genui, zobowiązała się odbudować zawalony wiadukt ze stali w ciągu 8 miesięcy. Przedstawiciele firmy zapowiedzieli także utworzenie funduszu pomocy ofiarom.

Zobacz także
  • Genua, katastrofa budowlana, zniszczony wiadukt Firma oskarżana o zaniedbania na moście w Genui chce zbudować drugi. Tym razem ze stali
  • Genua. Katastrofa mostu Genua: koniec poszukiwań ofiar katastrofy, ale służby nadal walczą z czasem
  • Genua. Zawalił się wiadukt z autostradą. Ratownicy przeszukują gruzowisko Po zawaleniu mostu nad Genuą wisi groźba kolejnej katastrofy. Ekipy na miejscu walczą z czasem
Komentarze (134)
Genua. Włoski inżynier ostrzegał przed korozją 39 lat temu
Zaloguj się
  • ted1

    Oceniono 31 razy 11

    Inżynier nazywany architektem, "żelbeton" zmaist żelazobetonu lub żelbetu. Faktycznie "dobre dziennikarstwo"

  • mocno_kwasny

    Oceniono 10 razy 2

    Dlatego Morandi zalecał zastosowanie iniekcji z żywicy epoksydowej w celu usunięcia rdzy

    brednie. brednie gimbazy

  • kurdupel_zoliborski

    Oceniono 10 razy 2

    Burakom trzeba przypomniec ze projektant widzac jakosc prac wykonawcy, zdecydowanie moze uwazac ze objekt z czasem moze dudnac o glebe, co tez sie stalo. A projekt zamawia inwestor i to on zatwierdza formy konstrukcji.

  • 31.februarius

    Oceniono 34 razy 2

    "Architekt napisał w nim, że most będzie narażony na korozję z powodu wpływu morza oraz zatrucia środowiska. Dlatego Morandi zalecał zastosowanie iniekcji z żywicy epoksydowej w celu usunięcia rdzy oraz wskazywał na konieczność pokrycia mostu elastomerami o "bardzo wysokiej odporności chemicznej.
    Architekt wskazywał, że most narażony jest także na morski wiatr z wysoką zawartością soli oraz na kwaśny dym pochodzący z kominów pobliskich fabryk, które niszczą powierzchnię betonu."

    O tym wszystkim Riccardo 15 lat wcześniej nie mógł wiedzieć, bo Morza Liguryjskiego jeszcze wtedy w pobliży Genui nie było ...

  • bamapo

    Oceniono 1 raz 1

    A trasa łazienkowska zbudowana przez inżynieria Karwowskiego stoi na baczniść jak Jarosława gdy wspominają Tuska.

  • ateista76

    Oceniono 1 raz 1

    Kaczor i duda zapowiedzą odbudowę polski?

  • sselrats

    Oceniono 1 raz 1

    Kazdy by chcial zalecac iniekcje.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje