Władze w Libii zamknęły most bliźniaczy do tego z Genui. Dzieło tego samego konstruktora

Władze w Libii prawie rok temu podjęły decyzję o zamknięciu mostu Wadi el Kuf. Budowlę zaprojektował konstruktor odpowiedzialny za powstanie wiaduktu w Genui, który zawalił się we wtorek.

Most Wadi el Kuf, oddalony o około 20 kilometrów od miasta  Al-Bayda, budowany był między 1965 a 1972 rokiem. Zaprojektował go Riccardo Morandi. Ten sam konstruktor, który nadzorował prace nad powstaniem wiaduktu w Genui. 

W październiku 2017 roku most został zamknięty, ponieważ kontrola wykazała na nim pęknięcia, które mogły skutkować zawaleniem się konstrukcji.

Wadliwa konstrukcja mostu w Genui

Morandi przy konstrukcji obu wiaduktów wykorzystał autorską technologię sprężonego betonu o nazwie Morandi M5. Po kilku latach od otwarcia mostu w Geniu zaczęły pojawiać się pierwsze problemy. Jak można przeczytać na Wikipedii wiadukt od lat 70. był przedmiotem prac konserwatorskich z powodu pękania betonu. Problem dotyczył też podstawy mostu, która nie była stabilna.
Na pęknięcia w filarach mostu w Genui zwrócili uwagę użytkownicy mediów społecznościowych. Widać je na zdjęciach z Google Maps, zrobionych w 2017 r.

CZYTAJ TEŻ:

Przypomnijmy, we wtorek w Genui doszło do zawalenia wiaduktu. Ministerstwo transportu Włoch informowało początkowo o 22 zabitych. Dziś wiadomo, że w wyniku tej tragedii życie straciło co najmniej 39 osób, a 16 zostało rannych.

Więcej o:
Komentarze (84)
Władze w Libii zamknęły most bliźniaczy do tego z Genui. Dzieło tego samego konstruktora
Zaloguj się
  • saves

    Oceniono 26 razy 16

    -Panie inżynierze!!! Potrzeba betonu!!!
    -Ale tego betonu poszło już tyle, że można by było ze trzy osiedla na lewo na wybudować!!!
    -No i zbudowaliśmy, ale na most zabrakło.

  • qasz

    Oceniono 8 razy 8

    Takie są skutki gdy projektuje się elementy kostrukcyjne ze strunożelbetu, przenoszące siły rozciągające w całym przekroju (np pasy nośne). Mikropęknięcia betonu (w strefach rozciągania) mogą pojawić się z różnych przyczyn. W strefie rozciągania betonu szybko powiększają się do pęknięć, potem szczelin. Katastrofa jest pewna. Pasy nośne rozciągane w całym przekroju, nawet ze strunożelbetu, to jakieś kuriozum. Tutaj to nie UE zawiniła lecz projektant.

  • doomsday

    Oceniono 21 razy 5

    Wiaduktów Morandiego jest dość sporo. Na przykład w Agrigento na Sycylii. Przejeżdżałem tamtędy kilka razy w 2006 roku. Aktualnie jest zamknięty od około roku.

  • 31.februarius

    Oceniono 14 razy 4

    .. ale most (były) most w Genui i ten libijski, nie są chyba jedynymi przy budowie których wykorzystano "autorską technologię sprężonego betonu o nazwie Morandi M5", che?!

  • dante_waw

    Oceniono 1 raz 1

    :)... i to jest wlasnie dziennikarstwo gazeta.pl.. most zamknieto w pazdzierniku a gazeta juz sie obudzila :)))) i donosi ze zamknieto..

    To jeszcze napiszcie ze most w Wenezueli tego samego konstruktora przeszedl modernizacje i stoi bezpiecznie... tak tak w tej Wenezueli od kryzysu, ktorym straszy nas Witold Gadomski

  • swinton

    Oceniono 3 razy 1

    Wielka płyta dalej ma się dobrze.

  • ja5569

    0

    Dzieki Bogu, warszawski poniatowszczak nie jest blizniaczy i mozna po nim jezdzic bez obawy...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX