Zaśmieciliśmy najgłębsze miejsce na Ziemi. Przerażające odkrycie na dnie Rowu Mariańskiego

Ludzkość produkuje tyle śmieci, że stworzone z nich "wyspy" na oceanach są wielkości całych państw. Teraz wiemy, że docierają też do największych głębin. Badacze z Japonii znaleźli foliowe worki na dnie Rowu Mariańskiego, prawie 11 km pod powierzchnią oceanu.

Naukowcy z japońskiego ośrodka od 30 lat przeszukują dno oceanu i dokumentują znalezione tam śmieci. W tym czasie znaleźli tysiące worków foliowych i innych odpadków pochodzących z jednorazówek, często na głębokości kilku kilometrów. W opublikowanym niedawno badaniu pokazują odkrycie, które może przerazić.

W kilku miejscach i w różnym czasie roboty badawcze znalazły śmieci - głównie worki foliowe - na dnie Rowu Mariańskiego, na głębokości 10898 m. Oznacza to, że zaśmieciliśmy już najgłębsze miejsce na Ziemi, oddalone o 1000 km od najbliższego lądu. Odpadki widać na zdjęciach i nagraniach, zgromadzonych w dostępnej publicznie bazie danych.

W artykule opisującym badanie ONZ podkreśla, że zanieczyszczenie plastikiem staje się jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla ekosystemów w oceanach. Na dnie oceanu plastikowa torba czy opakowanie może pozostać w nienaruszonym stanie przez tysiące lat. Badanie wykazało, że zanieczyszczenie oraz inna działalność człowieka, jak wydobycie surowców z dna morskiego, jest pozwanym zagrożeniem dla żyjących tam gatunków.

Wielka Pacyficzna Plama Śmieci

Zaśmiecenie oceanów, głównie jednorazowymi opakowaniami, jest problemem znanym od dawna. Jednak teraz naukowcy coraz lepiej poznają jego charakter oraz gigantyczną skalę.

Obserwowanym od lat zjawiskiem jest tzw. "Wielka Pacyficzna Plama Śmieci". Ta "wyspa" odpadków składa się głównie z bardzo ma małych fragmentów plastiku, które tworzą zawiesinę. Szacuje się, że waży ona 45-129 tys. ton i ma powierzchnię 1,6 mln km, czyli jest pięć razy większa od Polski. Plastikowy pył trafia do układów pokarmowych zwierząt morskich i ptaków, które z tego powodu giną.

W ostatnich dekadach zaśmieciliśmy nie tylko kontynenty i oceany, ale nawet przestrzeń kosmiczną na orbicie Ziemi. Znajdują się tam dziesiątki milionów odpadków. Większość - nawet 100 mln - to drobne fragmenty mniejsze niż 1 cm. Pół miliona kosmicznych śmieci jest wielkości między 10 a 1 cm. Część z nich można zobaczyć na stworzonej kilka lat temu wizualizacji.

Odpadki na orbicie - części rakiet, stare satelity czy drobne fragmenty uszkodzonych lub zniszczonych pojazdów kosmicznych - nie są zagrożeniem dla ludzi na Ziemi. Jednak mogą one być bardzo groźne dla astronautów w stacji kosmicznej lub w innych pojazdach, a także dla satelitów czy pojazdów bezzałogowych.

Kultowe ikony lat 90. Ciekawe, czy jeszcze je pamiętasz?
1/12Ta supermodelka występowała w teledyskach George'a Michaela i Prince'a. Wyróżnia ją charakterystyczny pieprzyk. To: