Ta "planeta potwór" jest za duża, by istnieć. Ale właśnie ją odkryto i naukowcy mają kłopot

02.11.2017 09:27
Planeta  NGTS-1B

Planeta NGTS-1B (Fot. University of Warwick / Mark Garlick)

Odkrycie NGTS-1b rewolucjonizuje to, co naukowcy do tej pory wiedzieli o formowaniu planet. Zgodnie z obowiązującymi teoriami, "planeta potwór" jest za duża, by istnieć.

Sprawę opisał magazyn „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”. NGTS-1b to gazowy olbrzym. Temperaturą przypomina Jowisza, ma jednak o 20 proc. mniejszą masę niż on.

Okrąża gwiazdę w 2,6 dnia

Badacze z Next Generation Transit Survey (NGTS) zanim odkryli NGTS-1b przyglądali się z 12 teleskopów gwieździe macierzystej, która ma dwa razy mniejszy promień i masę od słońca. Zaobserwowali spadki jej jasności, co oznaczało, że wokół niej może krążyć planeta. Tak odkryli NGTS-1b, której okrążenie gwiazdy zajmuje zaledwie 2,6 dnia.

Może być ich znacznie więcej

- Pomimo tego, że jest potężną planetą, NGTS-1b było trudno odkryć, bowiem jej gwiazda jest stosunkowo mała i ciemna - tłumaczył prof. Peter Wheatley z Uniwersytetu w Warwickamerykańskim "Newsweeku". - Małe gwiazdy, takie jak ten czerwony karzeł klasy M, to najpowszechniejszy rodzaj gwiazd we Wszechświecie. Dlatego jest to wysoce prawdopodobne, że jeszcze wiele takich gazowych olbrzymów czeka na odkrycie - dodał.

"Odkrycie było dla nas całkowitym zaskoczeniem"

Odkrycie jest przełomowe - do tej pory naukowcy myśleli, że małe gwiazdy mają tylko małe planety, bo wokół nich nie ma wystarczająco dużo materii, by powstały te znacznie większe.

- Odnalezienie NGTS-1b było dla nas całkowitym zaskoczeniem. Nie sądziliśmy, że tak masywne planety mogą istnieć wokół tak małych gwiazd. Co ważniejsze, teraz naszym wyzwaniem jest ustalenie, jak często takie planety występują w naszej galaktyce - powiedział dr Daniel Bayliss, kierownik badań.

Astronauta zmoczył wodą ręcznik. Niby zwykła czynność, ale wykonana w kosmosie, wygląda jak magia