TVP cały dzień o jednej fundacji. Prawicowy dziennikarz: "K***a, nie manipulujcie aż tak"

Wiktoria Beczek
02.08.2017 17:21
TVP Info

TVP Info (twitter.com/tvp_info | twitter.com/WojciechMucha)

TVP w pogoni za sensacją zaszła tak daleko, że krytyka nadeszła z najmniej spodziewanej strony. Wojciech Mucha z "Gazety Polskiej" nazwał doniesienia o Fundacji Otwarty Dialog "bardzo poważnym fake newsem".

Ministerstwo Spraw Zagranicznych zwróciło się do władz Fundacji Otwarty Dialog o niezwłoczne przesłanie wszystkich uchwał zarządu fundacji przyjętych w latach 2013-2017. Poprosiło też o wyjaśnienie, dlaczego na oficjalnym profilu fundacji na Facebooku umieszczane są informacje nawołujące do nielegalnych działań. Według Ministerstwa Spraw Zagranicznych, chodzi między innymi o zachęcanie do niewywiązywania się z obowiązku płacenia podatków.

Tyle słowem wstępu. Media publiczne postanowiły jednak pójść o krok dalej i zaczęto śledzić wszelkie powiązania organizacji, jej pracowników i fundatorów. Fundacja miała być rzekomo finansowana przez rosyjskich biznesmenów. Sprawa ta jednak odeszła na drugi plan - TVP przyćmiła ją, skupiając się na manipulacji o bardziej sensacyjnym wydźwięku.

Fundacja Otwarty Dialog – która nawoływała do obalenia polskiego rządu i organizowania „polskiego Majdanu” – w 2014 roku uzyskała od Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji koncesję na handel bronią defensywną. Chodzi o koncesję na „obrót wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym”. Pozytywną opinię w tej sprawie wydał ówczesny szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego Piotr Pytel, który usłyszał zarzuty współpracy z rosyjską FSB

- czytamy na stronie TVP Info. Lepsze komunikaty stacja pokazuje na swoich słynnych paskach. I tak dowiadujemy się, że "Fundacja, której urzędnicy Tuska dali zgodę na produkcji broni, była finansowana przez Rosjan" oraz, że "Generał z zarzutami współpracy z FSB dał zgodę na produkcję broni fundacji, która chce obalić rząd". Pojawił się też pasek grozy: "Próba obalenia polskiego rządu z rosyjskimi służbami w tle".

Broń, która nie była bronią

Produkcja broni brzmi poważnie, ale nie jest tym, co sugeruje TVP. Nawet w samym artykule TVP Info, ale już nie w jego tytule i w paskach na antenie, sprecyzowano, że chodzi o takie sprzęty jak kamizelki kuloodporne, hełmy czy ochraniacze twarzy.

Jednocześnie jeden z publicystów komentujących doniesienia na antenie mówił, że może to być "wyposażenie partyzantki miejskiej". A redaktor naczelna wPolityce.pl Marzena Nykiel stwierdziła wprost: - Być może ta broń miała związek z próbą obalenia dzisiejszej władzy. Nikt nie mówi jednak o tym, że owa "broń" była produkowana na potrzeby walczących na Majdanie. Co więcej - fundacja nie miała prawa magazynowania sprzętu w Polsce, musiała natychmiast wysłać ją na Ukrainę.

"Bardzo poważny fake news"

Dziennikarz "Gazety Polskiej" Wojciech Mucha nazywa doniesienia o rzekomym handlu broniem "bardzo poważnym fake newsem". "Oddala od istoty problemu Otwartego Dialogu i docelowo skompromituje sprawę" - zauważył. 

Mucha poświęcił sprawie kilkanaście wpisów. W jednym z nich apeluje dobitnie: "Ku*wa, no nie manipulujcie aż tak". Zamieścił też swoje zdjęcie w kamizelce kuloodpornej. "Realizowaliśmy materiał dla Telewizji Republika. Otwarty Dialog pożyczył nam kamizelki warte krocie, za darmo, na kwitek" - napisał. 

Na sprawę zwróciła też uwagę posłanka PiS Małgorzata Gosiewska. "Kamizelki wtedy [na Majdanie] służyły dobrej sprawie.Wystarczy zapytać dziennikarzy którzy tez z nich korzystali.Nie łączmy proszę obecnej aktywności FOD" - napisała, wywołana do odpowiedzi, jako osoba, która wspierała ukraiński Majdan. 

Marek Majewski z "Polska The Times" przypomniał z kolei, że serwis wPolityce.pl, którego dzisiejsza naczelna przekonuje, że "broń" miała obalić rząd, w 2014 roku sam namawiał do wpłacania pieniędzy na ich konto. Wówczas dziennikarze wiedzieli, że chodziło o hełmy i ochraniacze" dla Ukraińców. 

Generał zapowiada proces

Telewizja publiczna pisząc o "generale z zarzutami współpracy z FSB" ma na myśli Piotra Pytla. Zarzuty dotyczą „przekroczenia uprawnień wskutek podjęcia współpracy ze służbą obcego państwa bez zgody prezesa Rady Ministrów” i chodzi o sprawę, w której wiosną wzywano na przesłuchanie Donalda Tuska. On sam mówi, że "cała sprawa ma charakter wybitnie polityczny". 

W rozmowie z "Gazetą Wyborczą" płk Paweł Białek, w latach 2007-12 wiceszef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego wyjaśniał: - Materiałów na temat współpracy służb państw zrzeszonych w NATO, w tym Polski, ze służbami rosyjskimi jest bardzo dużo. Przedstawianie dzisiaj tych relacji jako „zdrady” i przestępstwa wobec Polski to zwykła hucpa i kompromitacja tych, którzy obecnie rzucają takie oskarżenia.

Generał Pytel odniósł się do sprawy na Twitterze. Przywołał jeden z nagłówków TVP i dodał: "'Generał z zarzutem współpracy z FSB dał zgodę na produkcje broni fundacji, która chce obalić rząd'. Za te słowa oczywiście proces". 

Tego jeszcze nie było. Dwa orędzia w tym samym czasie. W TVP priorytet miała premier, w TVN prezydent

Quiz miejski. Czy rozpoznasz polskie miasto po jego planie?
1/10Na rozgrzewkę prościzna. Miasto podzielone rzeką na dwie części. O wyższości jednej nad drugą mieszkańcy mogą dyskutować bez końca
Zobacz także
Komentarze (181)
TVP cały dzień o jednej fundacji. Prawicowy dziennikarz: "K***a, nie manipulujcie aż tak"
Zaloguj się
  • sparky123

    Oceniono 1 raz -1

    Panie redaktorze Mucha, a to że w kamizelce były kostki trotylu, to Pan wiedział???:)

  • po_co_mi_konto

    Oceniono 5 razy 3

    Jak już tak szukają powiązań z Rosją to niech o Macierewiczu coś powiedzą

  • aja_88

    Oceniono 3 razy 3

    Jak robili majdan na Ukrainie to dobrze ale jak chcieli u nas to źle, to jest chore. Powinni ich ścigać razem z gosiewską(swoją drogą chciałbym wiedzieć jej minę jak zaatakowali pisowski rząd)

  • foreksfxxx

    Oceniono 5 razy 3

    Niestty stare komuchy, UB i WSI dalej probuja rzadzic krajem. Sowieckie szpicle finansuja pozytecznych idiotow, a ci lykaja jak pelikany ubeckie prowokacje.

  • sroczka66

    Oceniono 9 razy -5

    Mucha to idealny wzorzec zachowania dziennikarzy, dostał od nich kamizelkę to ich broni, to stara sztuczka, dziennikarzy zaprasza się na prezentację daje gadżety a później firma ma tzw. "dobrą prasę". A to samochodem da się im pojeździć (przetestować) a to samolotem się przewiezie, długopis da, albo breloczek, Mucha dostał kamizelkę. Ta fundacja powinna być zamknięta i rozliczona. Na obrót materiałami wybuchowymi czy bronią nie dostanie zezwolenia nikt kto nie jest powiązany ze służbami. Czy to naszymi czy zagranicznymi (a to często się przenika). Rozumiem intencje tej koncesji, jawny eksport przez instytucje państwowe sprzętu na Ukrainę był raczej nierozsądny, wciągnięto więc fundację, jednak dzisiaj władze fundacji zaangażowały się w walkę z demokratycznymi władzami w Polsce i nie ma gwarancji, że w dalszym ciągu nie realizują zleceń od służb czy ludzi wywodzących się ze służb. Tego nie da się obronić, te ich wpłaty na rzecz własnej fundacji też wyglądają jak wpłaty z funduszu operacyjnego służb, pytanie brzmi których służb?

  • grall1975

    Oceniono 5 razy -3

    Krótkie pyranie retoryczne: po co takiej fundacji staranie o koncesje na produkcję i obrót bronią? Tylko idiota moze nie widzieć powiązań z ruskimi i firm słupów członków zarządu fundacji którzy dokonują nielegalnych machinacji finansowych

  • janrobin2015

    Oceniono 6 razy -4

    Artykul przkrzykrywkowy tzn. skupiajacy uwage nie na meritium - finansowanie fundacji w Polsce przez obywateli Rosjii (nie widzialem zaprzeczenia ze strony fundacji). Takich 'fundacji' jest sporo jedne finansowane przez Sorosa i jemu podobnch lub Rosje. Obje sytuacje bardzo zle dla Polski.

  • alefizyk

    Oceniono 4 razy 2

    Zastanawiam się dokąd dojdzie PiS w demagogii, czy jeszcze będzie możliwy powrót do normalności i prawdy. Manipulowanie umysłami ludzi jest przestępstwem za które kiedyś przyjdzie odpowiedzieć

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane

Najnowsze informacje