Dzień Ziemi przez okrągły rok. KLM daje przykład innym liniom lotniczym, jak być eko

KLM - holenderskie linie lotnicze, wchodzące w skład holdingu Air France-KLM od kilku lat wprowadzają ekologiczne rozwiązania do swojej działalności. Samoloty przewoźnika latają na biopaliwach, maszyny myte są tak, by zużywać jak najmniej wody, a personel pokładowy jeszcze w chmurach dokonuje segregacji śmieci. A o to tylko ułamek działań, które sprawiają, że Dzień Ziemi dla tej linii trwa przez cały rok.
1 KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii Mark Wagtendonk / KLM

Plan działania KLM

Linia swoją strategię dla Ziemi opiera na trzech głównych kierunkach działania. Przede wszystkim chodzi o redukcję CO2. W tym celu KLM konsekwentnie wymienia flotę. Nowe samoloty - Boeing 787 Dreamliner oraz Airbus A330 są o około 20 proc. wydajniejsze pod względem zużycia paliwa, niż wcześniejsze modele. Co więcej - należąca do KLM - regionalna linia KLM Cityhopper wyłącznie korzysta z samolotów Embraer, które pod względem zużycia paliwa są wydajniejsze o 10 proc.

KLM, by lepiej dbać o klimat dostosowuje też swoją siatkę połączeń do sezonu. I tak przykładowo podczas szczytu sezonu letniego wykorzystywane są większe samoloty niż w zimie, co pozwala przewieźć podobną liczbę pasażerów przy mniejszej częstotliwości rejsów paliwochłonnych maszyn. 

Jakby tego wszystkiego było mało - KLM stawia także na bardzo ekologiczne mycie samolotów. Dzięki ręcznemu czyszczeniu maszyn linia oszczędza wodę, a używane środki są biodegradowalne, dzięki czemu do ziemi nie dostają się trujące substancje. Hangary, w których samoloty są myte ponadto wyposażone są w specjalny - oczywiście ekologiczny - system ogrzewania i oświetlenia.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Mark Wagtendonk / KLM

2 KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii Mark Wagtendonk / KLM

Czyściej, ale też oszczędniej

KLM stawia również na innowacyjny system mycia silników. W hangarze w Amsterdamie - nowoczesne maszyny są używane do oczyszczania ogromnych silnikowych gondoli samolotów. Powód jest oczywisty - czysty silnik spala mniej paliwa i emituje mniej CO2.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Mark Wagtendonk / KLM

3 KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii Mark Wagtendonk / KLM

Latanie na oleju

Gdyby branża lotnicza przerzuciła się na zrównoważone biopaliwa, emisje CO2 można by zminimalizować o około 80 proc. Linia KLM jest liderem, jeżeli chodzi o wykorzystanie biopaliw w lotnictwie. KLM wykorzystuje jedynie ekologiczne biopaliwa wytworzone z surowców, których pozyskanie nie odbywa się kosztem bioróżnorodności i bezpieczeństwa żywności. 

4 KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii Mark Wagtendonk / KLM

Lataj i kontroluj

KLM bierze udział w Europejskim Systemie Handlu Emisjami, w którym prawa do emisji można nabyć i sprzedać, również w przypadku branży lotniczej. Co więcej, KLM bierze aktywny udział w minimalizacji emisji CO2 poprzez wspieranie skutecznych działań na rzecz ochrony klimatu na całym świecie. KLM lobbuje, by Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jako pierwsza globalna organizacja branżowa, zajęła stanowisko na rzecz uregulowania wzrostu emisji CO2 przez przemysł lotniczy. Najważniejsza zasada - to jednostka zanieczyszczająca środowisko ponosi koszty - będzie motywacją dla branży, by ta ograniczyła emisje.

5 KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii KLM - holenderski przewoźnik lotniczy dba o środowisko. Linia stosuje m.in. ekologiczny system mycia samolotów, recykling i racjonalne zużywanie energii Mark Wagtendonk / KLM

Ziemia priorytetem

CO2 ZERO to KLM-owski program kompensacji emisji dla pasażerów. Jest prosty, a także najskuteczniejszy dla branży lotniczej, jeżeli chodzi o redukcję emisji CO2. Program ten pozwala latać pasażerom w bardziej zrównoważony dla środowiska, prosty i efektywny sposób za niską cenę. Lecisz? Dopłać do biletu za szkody dla środowiska.

W pierwszych pięciu tygodniach 2017 roku około 6700 pasażerów zdecydowało się zrekompensować emisje z ich lotu. W pierwszych pięciu tygodniach 2018 r. już 10600 pasażerów dołączyło do programu.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Mark Wagtendonk / KLM

Pieniądze zebrane dzięki programowi CO2ZERO inwestowane są w projekty Gold Standard. Oznaczenie Gold Standard, zainicjowane przez WWF, wyznacza surowe ekologiczne kryteria odnośnie kompensacji CO2. Jest ono gwarancją bezpośrednich inwestycji w projekty energii odnawialnej w mniej rozwiniętych krajach. Projekt musi spełniać surowe wymagania, powinien pozytywnie wpływać na lokalne środowisko i korzystać z lokalnej siły roboczej.

Dobra współpraca dla Ziemi

KLM stawia też bardzo mocno na recykling i sortowanie odpadów. Dzięki świetnej współpracy personelu pokładowego, serwisów sprzątających, a także centrum cateringowego - opakowania z posiłków, napojów, a nawet elementy ekwipunku dla pasażerów klasy biznes pozostawione na pokładzie podlegają segregacji i ponownemu wykorzystaniu.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Mark Wagtendonk / KLM

Na potrzeby tego na pozór skomplikowanego procesu KLM przygotował specjalne wózki pokładowe, a w centrum w Amsterdamie posiada specjalistyczny sprzęt, w tym supernowoczesne roboty.

Wszystkie ekologiczne akcje - KLM na bieżąco relacjonuje na stronie klmtakescare.com.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Mark Wagtendonk / KLM

Komentarze (9)
Dzień Ziemi przez okrągły rok. KLM daje przykład innym liniom lotniczym, jak być eko
Zaloguj się
  • kaplan.raka.odbytu

    Oceniono 2 razy 2

    Nowe maszyny to B787 i A350, nie 330 ;)

  • dar61

    Oceniono 1 raz 1

    Lokowanie zawartości?

    Bez zachwytu,Redakcjo!
    Linie lotnicze - każda! - są same w sobie zaprzeczeniem ekologii transportu. Przemieszczanie się na wielkie odległości, a szczególnie transport towarów pozakontynentalnie - obciąża tzw. Ślad Ekologiczny [ecological foot print] w sposób ekstremalny.
    Jedz to, co rośnie u ciebie, nie z 2. kontynentu.
    Nie niszcz ozonowej warstwy w atmosferze wyziewami silników o napędzie rakietopochodnym.
    Podróżuj blisko -
    a zbawion będziesz.

    ***
    '...KLM, by lepiej dbać o klimat dostosowuje...' [BRAK DOKOŃCZENIA ZDANIA WTRĄCONEGO]
    >>> klimat, [PRZECINEK] dostosowuje...

    '...W hangarze w Amsterdamie - nowoczesne maszyny są...'
    >>> Amsterdamie nowoczesne... [BEZ ŻADNEJ interpunkcyjnej przeszkadzajki]

  • kopernik_byl_akobieta

    Oceniono 1 raz 1

    Hehehee zawracanie Wisły kijkiem.... Zaoszczędzą 3 litry wody na myciu samolotu a spalą rocznie tysiące ton paliwa tuż pod wartwą ozonową......

  • kolektywnie

    Oceniono 3 razy 1

    "...Europejskim Systemie Handlu Emisjami,..."

    Największy wałek ostatnich lat.

  • maadzik3

    Oceniono 1 raz 1

    fajnie :)

  • Piotr Wiśniewski

    0

    Biopaliwa, to trochę ściema, gdyby w miejscu ich produkcji był las pochłonąłby więcej dwutlenku węgla niż powstanie ze spalania paliw kopalnianych zaoszczędzonych w ten sposób. Jak zastąpimy samoloty sterowcami, to będzie oszczędność CO2!

  • kacykmoralny

    0

    samoloty myje się ręcznie aby nie uszkodzić rozmaitych instalacji, tj aby nie dostała się do nich wtryskiwana pod ciśnieniem woda, która zamarznie na wysokości przelotowej

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX