Polscy wojskowi zaprosili fotografów do wyjątkowego projektu. Tak wygląda nasze lotnictwo

W tym roku wraz ze 100-leciem odzyskania przez Polskę niepodległości obchodzona będzie również 100. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego.

'Kiedy Rzeczpospolita Polska 11 listopada 1918 roku odzyskała niepodległość, w odrodzonym kraju istniały już zalążki polskiego lotnictwa. 5 listopada 1918 roku odbył się pierwszy lot bojowy polskiego samolotu wojskowego. Maszyna wystartowała z lotniska Lewandówka koło Lwowa. Załogę stanowili porucznik pilot Stefan Bastyr i porucznik pilot Janusz de Beaurain.

Biało-czerwona szachownica, namalowana na samolocie jako osobiste godło porucznika pilota Stefana Steca, 1 grudnia 1918 roku rozporządzeniem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego została wprowadzona jako znak rozpoznawczy polskich samolotów wojskowych' - tak o początkach polskiego lotnictwa pisze MON.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych z okazji tej rocznicy zaprosiło kilkunastu fotografów do wykonania zdjęć statków powietrznych.

Swoimi fotografiami podzielił się z redakcją Gazeta.pl Sławek 'hesja' Krajniewski, którego zdjęcia można oglądać na stronie hesja.pl.
Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

Pierwsze 'Iskry' powstawały w Polsce w latach 60. Samolot jest wykorzystywany do treningów i pokazów lotniczych, można go również oglądać w muzeach - m.in. w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

Śmigłowce Mi-24D

Pierwsze śmigłowce Mi-24 produkcji radzieckiej trafiały do polskiego lotnictwa pod koniec lat 70. Były wykorzystywane m.in. podczas misji w Iraku.

Śmigłowce te stacjonują m.in. w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

Pierwsze maszyny Su-22 produkowane w ZSRR trafiły do Polski w latach 80. W szczytowym momencie było ich w Polsce ponad sto.

Stopniowo wycofywano je z użycia. W 2014 r. MON zadecydowało o przedłużeniu użytkowania Su-22 na kolejnych dziesięć lat i modernizacji 18 maszyn. Dotyczyło to 12 samolotów jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K. Służą one głównie jako maszyny szkoleniowe.

Obecnie samoloty stacjonują w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL W-3 Sokół

Produkcja PZL W-3 Sokół zaczęła się w latach 80. w zakładach w Świdniku. Maszyna służy nie tylko w Polsce, wykorzystywana jest również m.in. w Korei Południowej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Rosji.

'Sokoły' brały udział m.in. w misjach w Iraku, używano ich do monitorowania dróg, ewakuacji rannych i transportu ładunków.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

Pierwsze myśliwce MiG-29 produkcji rosyjskiej trafiły do Polski pod koniec lat 80. Kolejne pojawiły się w 1995 r. w drodze wymiany 'Sokołów' na MiG-i z Czechami. W 2003 r. Polska kupiła 22 egzemplarze od Niemców w cenie 1 euro za sztukę.

Część MiG-ów przeszła modernizację w latach 2013-2014. 'Dzięki unowocześnieniu mają szansę pozostać w służbie przez najbliższe kilkanaście lat' - zapowiadało wówczas MON.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

Samoloty PZL-130 Orlik stacjonują w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W ubiegłym roku w MON zapadła decyzja o modernizacji Orlików, która ma zakończyć się do 30 października 2020 r. Wartość inwestycji to 186 mln zł.

'Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych' - informowało MON w grudniu.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

PZL-130 Orlik w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

'Bryza' to modyfikacja radzieckiego samolotu An-28, produkowana w zakładach PZL Mielec. Obecnie w polskim wojsku obecne są cztery modyfikacje maszyn. Wykorzystywane są m.in. w celach patrolowo-ratowniczych.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

PZL M28B Bryza w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

Śmigłowce PZL SW-4 Puszczyk

'SW-4 Puszczyk idealnie sprawdza się jako śmigłowiec transportowy, patrolowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia' - czytamy na stronie zakładów PZL-Świdnik.

Pierwsze śmigłowce trafiły do polskiego wojska 12 lat temu. Łącznie jest ich 24. Stacjonują w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. 

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA produkowana jest przez hiszpańskie zakłady lotnicze. W polskim wojsku jest ich 16.

'To najnowocześniejsze polskie samoloty transportowe. Udowodniły wielokrotnie swoją przydatność podczas misji wykonywanych w rejonach niebezpiecznych poza granicami kraju. Przeznaczeniem samolotu jest transport żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków, i ewakuacja rannych. (...) Do samolotu można załadować 9250 kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem' - zachwala CASĘ 8. Baza Lotnictwa Transportowego na swojej stronie internetowej.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

'Wielozadaniowy samolot myśliwski F-16 to najbardziej zaawansowany ze współcześnie służących samolotów bojowych. F-16 jest wszechstronnie sprawdzony w szerokim spektrum konfliktów zbrojnych. Jednocześnie jest to samolot zdolny do przenoszenia największej ilości lotniczych środków bojowych' - tak o F-16 Block 52+ amerykańskiej produkcji pisze 31. Baza Lotnictwa Taktycznego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 48 maszyn F-16

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+ i MiG-29

F-16 Block 52+ i MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

Herculesy trafiły do polskiego wojska w 2009 r. Stacjonują w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Jak informował MON w swoich komunikatach, samoloty te mogą być wykorzystywane do 'transportu osób i sprzętu, w zakresie ewakuacji medycznej, w czasie akcji ratowniczych i niesienia pomocy humanitarnej podczas klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą'.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Samolot turbośmigłowy nowej generacji ILX-34 Samolot turbośmigłowy nowej generacji ILX-34 fot. Instytut Lotnictwa

Przyszłość polskiego lotnictwa

24 maja w Instytucie Lotnictwa podpisano list intencyjny przedstawicieli instytutu i firm lotniczych oraz zbrojeniowych w zakresie realizacji nowego przedsięwzięcia. Ma być nim polski wielozadaniowy samolot turbośmigłowy nowej generacji - ILX-34.

"ILX-34 wprowadzi nową jakość w zakresie komfortu, osiągów oraz wszechstronności zastosowań. Wyposażenie awioniczne samolotu będzie umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy. Wysoki komfort będzie zapewniony dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu, w porównaniu do innych samolotów tej klasy. Wnętrze będzie można dowolnie konfigurować. W standardowej wersji pasażerskiej samolot pomieści 9 pasażerów oraz 2 pilotów" - zapowiada Instytut Lotnictwa.

Pozostaje pytanie, czy i w jaki sposób wojsko będzie chciało skorzystać z tej maszyny.

- Potencjał widzę ogromny, bo ILX-34 mógłby np. stać się następcą samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To świetne samoloty szkoleniowe, ale mają już po 20-30 lat i niedługo zaczną się po prostu rozpadać. (...) Obawiam się jednak najgorszego. Że ktoś będzie chciał zrobić z niego maszynę bojową dla wojska. Samoloty turbośmigłowe nie mają dziś żadnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Może nadają się do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny - ocenia w rozmowie z portalem WP Tech ekspert lotniczy Maciej Stroiński.

Więcej o:
Komentarze (91)
100-lecie polskiego lotnictwa. Akcja fotograficzna Dowództwa Generalnego RSZ
Zaloguj się
  • anders76

    Oceniono 1 raz 1

    Do tego unikalne w skali swiata rozwiazanie; najwieksza baza F-16 w obrebie administracyjnym miasta Poznania, tzn. przy oderzeniu na baze znika czesc tego miasta. Za to piloci i reszta maja blisko do pracy.
    Dodatkowa ciekawostka, F-16 wymaga odkurzania pasa startowego przed startem, zeby go unieruchomic wystarczy piasek na pasie. Fantastyczny samolot jak startuje z odleglej bazy zeby walczyc z ISIS, zeby walczyc na krotki dystans ze zmiana miejsc startow i ladowan to juz nie zupelnie to samo. Kupiono go za ciezka kase, praktycznie bez ofsetu, rezygnujac ze szwedzkiego Gripena startujacego z trawy i obslugiwanego naziemnie przez 2 zolnierzy. Szwedzi oferowali 105% ofsetu i to w nowoczesnych technologiach oraz czesciowa wspolprodukcje. Cena znaczaco mniejsza, bo Szwecji nie zalezalo na zarobku tylko na podtrzymaniu produkcji. No ale niejaki Leszek K. wolal przeplacic "hamerykanow" no to mamy co mamy.

  • brzucho-prezesa

    Oceniono 4 razy 0

    Nasze lotnictwo to jak zderzenie dwóch epok... Brakuje tylko MiG-ów 15. ;)

  • dar61

    Oceniono 4 razy 2

    Ten chrzęst blach, terkot kaemów, te fontanny krwi, wiry wybuchów, rozbryzgi flaków, cudooowny widok wojny, coś wstrząsającego.
    A gdy widać to z wysoka, to jak w grze dla małosilnych, dla niewiele widzących zza szkieł korekcyjnych, dla dzieci... Nic nie ma, nic nie widać, my jesteśmy ponad to - a chmury są takie piękne...

    Sedno wojny - bóg wojny - to ja, pilot.

    ***
    Foto „Sławek". Hmmm...
    To Sławomir? Sławogost? Sławociech? Sławosław?
    Może Bąsław? Wirzchosław? Dobiesław? Grzymisław? Okrzesław?
    Nie? Więc Izasław? Krzesisław? Rzędzisław? Falisław? Mieczysław? Namysław? Jarosław? Pęcisław? Skarbisław? Cierpisław?
    A, chyba Trzebiesław? Uniesław? Zbysław? Lesław?

  • prokuraturarejonowa

    Oceniono 1 raz -1

    Nasze lotnictwo wygląda po prostu strasznie. Minimum to 70 nowych śmigłowców wielozadaniowych, kilka Aiirbusów A400 i kolejne 50 F16.

  • kixx

    Oceniono 2 razy 0

    Tak naprawde to wszystko malo w przypadku hipotetycznej wojny z bylym Wielkim Bratem.
    Pozostanie nadzieja na zobowiazania sojusznicze,ale kto bedzie chcial umierac za Polske.
    Wprowadza jakies sankcje,ale rope i gaz i tak beda brac
    Po paru latach sankcje sie wycofa,tylko my bedziemy znow po prawej stronie muru

  • grogreg

    Oceniono 1 raz -1

    Szkoda tylko, że większość z pokazanych maszyn......jest choć piękna....starsza ode mnie. A ja już młody nie jestem. Iskra....tak naprawdę technologia późnych lat pięćdziesiątych.... Su-22....ślepy bokser....Mi-24 bez uzbrojenia kierowanego....MiG-29(9.12a)....zgodnie z kwalifikacją NATO dzienny myśliwiec mogący zwalczać cele w zasięgu wzrokowym....jakieś 3 kilometry max.....no i muzealny już C-130E w którym Polskie siły powietrzne musiały wymienić całe okablowanie.....żeby w ogóle latał.

  • scareb

    Oceniono 7 razy 3

    40h rocznie - tyle najczesciej lata polski pilot wojskowy!
    Bo takie jest minimum do wylatania rocznie, aby dostawać dodatek 'lotniczy' i dodatek do emerytury.
    W pierwszej kolejnosci lataja wiec leśne dziadki krecąc kółka dookoła lotniska, czesto śpiac na fotelu drugiego pilota. Jak juz wszyscy dowódcy i sztabowcy wyrobia sobie dodatek, to paliwa ledwie starcza dla młodych, aktywnych pilotów, bo "Jeszcze sie nalatasz młody".

    Ba, nawet połowę z tych 40h da sie 'wylatac' bez odrywania od ziemii: jezeli helikopter/samolot musi byc w gotowości (ratownictwo), to trzeba go od czasu do czasu uruchomic na 15 minut. Jest to wliczane do nalotu. 15 minut x dyzyr 1-2 razy w tygodniu = spokojnie mozna 20h rocznie wylatac bez latania.

    Piloci z 'elitarnych' jednostek nie mogliby zostac zatrudnieni w lotnictwie cywilnym, bo żadna firma ubezpieczeniowa nie ubezpieczyłaby samolotu pilotowanego przez pilota z tak małym nalotem.

    Nawet nasza elita na F-16: na szkolenie z tankowania w powietrzu nie było kogo wysłac, bo amerykanie załozyli, ze trzeba miec minumum XXX godzin rocznie wylatane, bo bez tego nie ma sensu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX