Polscy wojskowi zaprosili fotografów do wyjątkowego projektu. Tak wygląda nasze lotnictwo

W tym roku wraz ze 100-leciem odzyskania przez Polskę niepodległości obchodzona będzie również 100. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego.

'Kiedy Rzeczpospolita Polska 11 listopada 1918 roku odzyskała niepodległość, w odrodzonym kraju istniały już zalążki polskiego lotnictwa. 5 listopada 1918 roku odbył się pierwszy lot bojowy polskiego samolotu wojskowego. Maszyna wystartowała z lotniska Lewandówka koło Lwowa. Załogę stanowili porucznik pilot Stefan Bastyr i porucznik pilot Janusz de Beaurain.

Biało-czerwona szachownica, namalowana na samolocie jako osobiste godło porucznika pilota Stefana Steca, 1 grudnia 1918 roku rozporządzeniem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego została wprowadzona jako znak rozpoznawczy polskich samolotów wojskowych' - tak o początkach polskiego lotnictwa pisze MON.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych z okazji tej rocznicy zaprosiło kilkunastu fotografów do wykonania zdjęć statków powietrznych.

Swoimi fotografiami podzielił się z redakcją Gazeta.pl Sławek 'hesja' Krajniewski, którego zdjęcia można oglądać na stronie hesja.pl.
Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

Pierwsze 'Iskry' powstawały w Polsce w latach 60. Samolot jest wykorzystywany do treningów i pokazów lotniczych, można go również oglądać w muzeach - m.in. w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

Śmigłowce Mi-24D

Pierwsze śmigłowce Mi-24 produkcji radzieckiej trafiały do polskiego lotnictwa pod koniec lat 70. Były wykorzystywane m.in. podczas misji w Iraku.

Śmigłowce te stacjonują m.in. w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

Pierwsze maszyny Su-22 produkowane w ZSRR trafiły do Polski w latach 80. W szczytowym momencie było ich w Polsce ponad sto.

Stopniowo wycofywano je z użycia. W 2014 r. MON zadecydowało o przedłużeniu użytkowania Su-22 na kolejnych dziesięć lat i modernizacji 18 maszyn. Dotyczyło to 12 samolotów jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K. Służą one głównie jako maszyny szkoleniowe.

Obecnie samoloty stacjonują w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL W-3 Sokół

Produkcja PZL W-3 Sokół zaczęła się w latach 80. w zakładach w Świdniku. Maszyna służy nie tylko w Polsce, wykorzystywana jest również m.in. w Korei Południowej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Rosji.

'Sokoły' brały udział m.in. w misjach w Iraku, używano ich do monitorowania dróg, ewakuacji rannych i transportu ładunków.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

Pierwsze myśliwce MiG-29 produkcji rosyjskiej trafiły do Polski pod koniec lat 80. Kolejne pojawiły się w 1995 r. w drodze wymiany 'Sokołów' na MiG-i z Czechami. W 2003 r. Polska kupiła 22 egzemplarze od Niemców w cenie 1 euro za sztukę.

Część MiG-ów przeszła modernizację w latach 2013-2014. 'Dzięki unowocześnieniu mają szansę pozostać w służbie przez najbliższe kilkanaście lat' - zapowiadało wówczas MON.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

Samoloty PZL-130 Orlik stacjonują w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W ubiegłym roku w MON zapadła decyzja o modernizacji Orlików, która ma zakończyć się do 30 października 2020 r. Wartość inwestycji to 186 mln zł.

'Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych' - informowało MON w grudniu.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

PZL-130 Orlik w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

'Bryza' to modyfikacja radzieckiego samolotu An-28, produkowana w zakładach PZL Mielec. Obecnie w polskim wojsku obecne są cztery modyfikacje maszyn. Wykorzystywane są m.in. w celach patrolowo-ratowniczych.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

PZL M28B Bryza w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

Śmigłowce PZL SW-4 Puszczyk

'SW-4 Puszczyk idealnie sprawdza się jako śmigłowiec transportowy, patrolowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia' - czytamy na stronie zakładów PZL-Świdnik.

Pierwsze śmigłowce trafiły do polskiego wojska 12 lat temu. Łącznie jest ich 24. Stacjonują w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. 

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA produkowana jest przez hiszpańskie zakłady lotnicze. W polskim wojsku jest ich 16.

'To najnowocześniejsze polskie samoloty transportowe. Udowodniły wielokrotnie swoją przydatność podczas misji wykonywanych w rejonach niebezpiecznych poza granicami kraju. Przeznaczeniem samolotu jest transport żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków, i ewakuacja rannych. (...) Do samolotu można załadować 9250 kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem' - zachwala CASĘ 8. Baza Lotnictwa Transportowego na swojej stronie internetowej.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

'Wielozadaniowy samolot myśliwski F-16 to najbardziej zaawansowany ze współcześnie służących samolotów bojowych. F-16 jest wszechstronnie sprawdzony w szerokim spektrum konfliktów zbrojnych. Jednocześnie jest to samolot zdolny do przenoszenia największej ilości lotniczych środków bojowych' - tak o F-16 Block 52+ amerykańskiej produkcji pisze 31. Baza Lotnictwa Taktycznego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 48 maszyn F-16

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+ i MiG-29

F-16 Block 52+ i MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

Herculesy trafiły do polskiego wojska w 2009 r. Stacjonują w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Jak informował MON w swoich komunikatach, samoloty te mogą być wykorzystywane do 'transportu osób i sprzętu, w zakresie ewakuacji medycznej, w czasie akcji ratowniczych i niesienia pomocy humanitarnej podczas klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą'.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

Samolot turbośmigłowy nowej generacji ILX-34 Samolot turbośmigłowy nowej generacji ILX-34 fot. Instytut Lotnictwa

Przyszłość polskiego lotnictwa

24 maja w Instytucie Lotnictwa podpisano list intencyjny przedstawicieli instytutu i firm lotniczych oraz zbrojeniowych w zakresie realizacji nowego przedsięwzięcia. Ma być nim polski wielozadaniowy samolot turbośmigłowy nowej generacji - ILX-34.

"ILX-34 wprowadzi nową jakość w zakresie komfortu, osiągów oraz wszechstronności zastosowań. Wyposażenie awioniczne samolotu będzie umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy. Wysoki komfort będzie zapewniony dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu, w porównaniu do innych samolotów tej klasy. Wnętrze będzie można dowolnie konfigurować. W standardowej wersji pasażerskiej samolot pomieści 9 pasażerów oraz 2 pilotów" - zapowiada Instytut Lotnictwa.

Pozostaje pytanie, czy i w jaki sposób wojsko będzie chciało skorzystać z tej maszyny.

- Potencjał widzę ogromny, bo ILX-34 mógłby np. stać się następcą samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To świetne samoloty szkoleniowe, ale mają już po 20-30 lat i niedługo zaczną się po prostu rozpadać. (...) Obawiam się jednak najgorszego. Że ktoś będzie chciał zrobić z niego maszynę bojową dla wojska. Samoloty turbośmigłowe nie mają dziś żadnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Może nadają się do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny - ocenia w rozmowie z portalem WP Tech ekspert lotniczy Maciej Stroiński.

Więcej o:
Komentarze (91)
100-lecie polskiego lotnictwa. Akcja fotograficzna Dowództwa Generalnego RSZ
Zaloguj się
  • Te Pe

    Oceniono 12 razy -8

    No dobrze, fajne. Super wygląda. Litwę i Słowację zajmujemy w dwa dni przy całkowitym panowaniu w powietrzu. A na ile można oceniać średni czas życia polskich sił powietrznych w razie konfliktu z Putinem? Bez wsparcie NATO bo na nie doczekamy się może przy dobrych wiatrach po miesiącu działań zbrojnych, jak okaże się że Putin jednak stwierdzi że powtórzy '45 r. i zechce zdobyć Berlin?

  • stefan4

    Oceniono 4 razy -4

    Z Gazety robi się prawdziwy tabloid. Tyle ważnych i dramatycznych rzeczy dzieje się na świecie -- a oni: jak nie romans jakiegoś Pięty, to sołdackie samochwalstwo.

  • mipi1951

    Oceniono 3 razy -3

    Te nasze F 16 , jako jedyne maja ciagle te baniaste zbiorniki zapasowe. Ogladam duzo dunskie, norweskie,holenderskie no i z USA. Ale prawie zadne nie dzwigaja tych garbatych zbiornikow, ktore notabene wypaczaja ich sylwetki.
    A do tego przy ich zasiegu 3500km przy normalnych zbiornikach, maja za malo miejsca w Polsce by potrzebne byly im te zbiorniki zapasowe. Wiec po co im te garby zbiornikow.Szpeca ich sylwetki ogromnie.

  • heliheli

    Oceniono 11 razy -3

    rozumiem ze mamy w tej chwili 48 przestarzalych juz samolotow bojowych ( F-16 ) ktore nadaja sie do wojny np z Republika Mali ... areszta to jednostki muzealne ........Fajnie

  • prokuraturarejonowa

    Oceniono 1 raz -1

    Nasze lotnictwo wygląda po prostu strasznie. Minimum to 70 nowych śmigłowców wielozadaniowych, kilka Aiirbusów A400 i kolejne 50 F16.

  • grogreg

    Oceniono 1 raz -1

    Szkoda tylko, że większość z pokazanych maszyn......jest choć piękna....starsza ode mnie. A ja już młody nie jestem. Iskra....tak naprawdę technologia późnych lat pięćdziesiątych.... Su-22....ślepy bokser....Mi-24 bez uzbrojenia kierowanego....MiG-29(9.12a)....zgodnie z kwalifikacją NATO dzienny myśliwiec mogący zwalczać cele w zasięgu wzrokowym....jakieś 3 kilometry max.....no i muzealny już C-130E w którym Polskie siły powietrzne musiały wymienić całe okablowanie.....żeby w ogóle latał.

  • bugaboo

    Oceniono 1 raz -1

    Piekne latajace muzeum w wiekszosci.

  • 92ilme

    Oceniono 3 razy -1

    Kolorowe to to jest, ale czy skuteczne?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX