Polscy wojskowi zaprosili fotografów do wyjątkowego projektu. Tak wygląda nasze lotnictwo

W tym roku wraz ze 100-leciem odzyskania przez Polskę niepodległości obchodzona będzie również 100. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego.

'Kiedy Rzeczpospolita Polska 11 listopada 1918 roku odzyskała niepodległość, w odrodzonym kraju istniały już zalążki polskiego lotnictwa. 5 listopada 1918 roku odbył się pierwszy lot bojowy polskiego samolotu wojskowego. Maszyna wystartowała z lotniska Lewandówka koło Lwowa. Załogę stanowili porucznik pilot Stefan Bastyr i porucznik pilot Janusz de Beaurain.

Biało-czerwona szachownica, namalowana na samolocie jako osobiste godło porucznika pilota Stefana Steca, 1 grudnia 1918 roku rozporządzeniem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego została wprowadzona jako znak rozpoznawczy polskich samolotów wojskowych' - tak o początkach polskiego lotnictwa pisze MON.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych z okazji tej rocznicy zaprosiło kilkunastu fotografów do wykonania zdjęć statków powietrznych.

Swoimi fotografiami podzielił się z redakcją Gazeta.pl Sławek 'hesja' Krajniewski, którego zdjęcia można oglądać na stronie hesja.pl.
1 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

Pierwsze 'Iskry' powstawały w Polsce w latach 60. Samolot jest wykorzystywany do treningów i pokazów lotniczych, można go również oglądać w muzeach - m.in. w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

2 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

3 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

4 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

Śmigłowce Mi-24D

Pierwsze śmigłowce Mi-24 produkcji radzieckiej trafiały do polskiego lotnictwa pod koniec lat 70. Były wykorzystywane m.in. podczas misji w Iraku.

Śmigłowce te stacjonują m.in. w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim.

5 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

Pierwsze maszyny Su-22 produkowane w ZSRR trafiły do Polski w latach 80. W szczytowym momencie było ich w Polsce ponad sto.

Stopniowo wycofywano je z użycia. W 2014 r. MON zadecydowało o przedłużeniu użytkowania Su-22 na kolejnych dziesięć lat i modernizacji 18 maszyn. Dotyczyło to 12 samolotów jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K. Służą one głównie jako maszyny szkoleniowe.

Obecnie samoloty stacjonują w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

6 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

7 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

8 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

9 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

10 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

11 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

12 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

13 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL W-3 Sokół

Produkcja PZL W-3 Sokół zaczęła się w latach 80. w zakładach w Świdniku. Maszyna służy nie tylko w Polsce, wykorzystywana jest również m.in. w Korei Południowej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Rosji.

'Sokoły' brały udział m.in. w misjach w Iraku, używano ich do monitorowania dróg, ewakuacji rannych i transportu ładunków.

14 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

Pierwsze myśliwce MiG-29 produkcji rosyjskiej trafiły do Polski pod koniec lat 80. Kolejne pojawiły się w 1995 r. w drodze wymiany 'Sokołów' na MiG-i z Czechami. W 2003 r. Polska kupiła 22 egzemplarze od Niemców w cenie 1 euro za sztukę.

Część MiG-ów przeszła modernizację w latach 2013-2014. 'Dzięki unowocześnieniu mają szansę pozostać w służbie przez najbliższe kilkanaście lat' - zapowiadało wówczas MON.

15 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

16 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

17 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

18 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

Samoloty PZL-130 Orlik stacjonują w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W ubiegłym roku w MON zapadła decyzja o modernizacji Orlików, która ma zakończyć się do 30 października 2020 r. Wartość inwestycji to 186 mln zł.

'Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych' - informowało MON w grudniu.

19 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

PZL-130 Orlik w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

20 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

'Bryza' to modyfikacja radzieckiego samolotu An-28, produkowana w zakładach PZL Mielec. Obecnie w polskim wojsku obecne są cztery modyfikacje maszyn. Wykorzystywane są m.in. w celach patrolowo-ratowniczych.

21 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

PZL M28B Bryza w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

22 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

Śmigłowce PZL SW-4 Puszczyk

'SW-4 Puszczyk idealnie sprawdza się jako śmigłowiec transportowy, patrolowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia' - czytamy na stronie zakładów PZL-Świdnik.

Pierwsze śmigłowce trafiły do polskiego wojska 12 lat temu. Łącznie jest ich 24. Stacjonują w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. 

23 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA produkowana jest przez hiszpańskie zakłady lotnicze. W polskim wojsku jest ich 16.

'To najnowocześniejsze polskie samoloty transportowe. Udowodniły wielokrotnie swoją przydatność podczas misji wykonywanych w rejonach niebezpiecznych poza granicami kraju. Przeznaczeniem samolotu jest transport żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków, i ewakuacja rannych. (...) Do samolotu można załadować 9250 kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem' - zachwala CASĘ 8. Baza Lotnictwa Transportowego na swojej stronie internetowej.

24 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

25 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

26 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

'Wielozadaniowy samolot myśliwski F-16 to najbardziej zaawansowany ze współcześnie służących samolotów bojowych. F-16 jest wszechstronnie sprawdzony w szerokim spektrum konfliktów zbrojnych. Jednocześnie jest to samolot zdolny do przenoszenia największej ilości lotniczych środków bojowych' - tak o F-16 Block 52+ amerykańskiej produkcji pisze 31. Baza Lotnictwa Taktycznego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 48 maszyn F-16

27 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

28 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

29 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

30 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

31 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

32 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

33 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

34 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

35 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

36 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+ i MiG-29

F-16 Block 52+ i MiG-29 w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

37 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

Herculesy trafiły do polskiego wojska w 2009 r. Stacjonują w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Jak informował MON w swoich komunikatach, samoloty te mogą być wykorzystywane do 'transportu osób i sprzętu, w zakresie ewakuacji medycznej, w czasie akcji ratowniczych i niesienia pomocy humanitarnej podczas klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą'.

38 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

39 Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sławek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sławka Krajniewskiego.

40 Samolot turbośmigłowy nowej generacji ILX-34 Samolot turbośmigłowy nowej generacji ILX-34 fot. Instytut Lotnictwa

Przyszłość polskiego lotnictwa

24 maja w Instytucie Lotnictwa podpisano list intencyjny przedstawicieli instytutu i firm lotniczych oraz zbrojeniowych w zakresie realizacji nowego przedsięwzięcia. Ma być nim polski wielozadaniowy samolot turbośmigłowy nowej generacji - ILX-34.

"ILX-34 wprowadzi nową jakość w zakresie komfortu, osiągów oraz wszechstronności zastosowań. Wyposażenie awioniczne samolotu będzie umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy. Wysoki komfort będzie zapewniony dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu, w porównaniu do innych samolotów tej klasy. Wnętrze będzie można dowolnie konfigurować. W standardowej wersji pasażerskiej samolot pomieści 9 pasażerów oraz 2 pilotów" - zapowiada Instytut Lotnictwa.

Pozostaje pytanie, czy i w jaki sposób wojsko będzie chciało skorzystać z tej maszyny.

- Potencjał widzę ogromny, bo ILX-34 mógłby np. stać się następcą samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To świetne samoloty szkoleniowe, ale mają już po 20-30 lat i niedługo zaczną się po prostu rozpadać. (...) Obawiam się jednak najgorszego. Że ktoś będzie chciał zrobić z niego maszynę bojową dla wojska. Samoloty turbośmigłowe nie mają dziś żadnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Może nadają się do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny - ocenia w rozmowie z portalem WP Tech ekspert lotniczy Maciej Stroiński.

Komentarze (91)
100-lecie polskiego lotnictwa. Akcja fotograficzna Dowództwa Generalnego RSZ
Zaloguj się
  • kzet69

    Oceniono 16 razy 12

    A czy szanowni czytelnicy wiedzą że w 2018 roku po raz pierwszy zabrakło kasy na paliwo do samolotów bojowych i F-16 latają aktualnie wykorzystując zgromadzoną przez lata rezerwę wojenną? A czy szanowni czytelnicy wiedzą że rząd PiS nakazał stosować w F-16 amunicję do działek pokładowych polskiej produkcji (zamiast oryginalnej), która niszczy lufę po niespełna 1000 strzałów? Putin kocha PiS i pije co wieczór za jego powodzenie!!!

  • 1627cd1410

    Oceniono 19 razy 9

    a śmigłowce to już obiekty muzealne... Poza Mi-24 nasz transportowce to już latający złom...
    takie są dokonania macierewicza!

  • arturo.k61

    Oceniono 17 razy 9

    Odpowiedź... dla Te Pe
    Średni czas życia polskich sił powietrznych w razie konfliktu.... około 4 godziny!!!
    "Generał Tomasz Drewniak.
    Były inspektor Sił Powietrznych .... gdyby teraz wybuchła wojna, w zaledwie cztery godziny stracilibyśmy całe nasze lotnictwo."
    ...
    4 godzinny i Game Ower! ;-)

  • antropoid

    Oceniono 20 razy 8

    POLSKIE LOTNICTWO (tzw.) po rządach brodatego pasożyta, który przelewał kasę z MON na konta muchomora toruńskiego wygląda tak, jak w 1939 w starciu z Luftwaffe.

    Całe szczęście, że w NATO jesteśmy.

  • raz_albo_dwa

    Oceniono 7 razy 5

    Zdjęcia są fantastyczne! Zazdroszczę:( bo takie mogę tylko z ziemi robić, ewentualnie przez mikroskopijne okienko w samolocie rejsowym.

  • an_ma_o

    Oceniono 6 razy 4

    ciekawe gdzie pieniądze które PO odchodząc zostawiło na Caracale ???? ..planowano początkowo zakupić 70 tak , tak 70 maszyn i BYŁ na to budżet...rzecz jasna można było wyłonić potencjalnie innego dostawcę ale sprawa zakończyła się tak że Francuzów OSZUKANO a nowy przetarg na bodajże 14 !!! maszyn utknął gdzieś w niebycie

  • Waldemar Jędrzejak

    Oceniono 4 razy 4

    Smutno wygląda ten Mi-24 z pustymi belkami uzbrojenia... :-(
    trochę jak drapieżnik z wybitymi zębami...

  • amirez

    Oceniono 4 razy 4

    Piękne zdjęcia, piękne. Hesja słynie z takich cudeniek. Tylko wartość bojowa tego złomu schodzi poniżej zera. I to jest istotne!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX