10 lat samolotów F-16 w Polsce. Niezwykłe zdjęcia w powietrzu. Wcześniej takich nie widziałeś

Wyjątkowa fotorelacja z okazji 10. rocznicy służby samolotów F-16 w Polsce oraz Święta Lotnictwa Polskiego. Autorem zdjęć jest Sławek hesja Krajniewski, pasjonat fotografii lotniczej. Zdjęcia robił z samolotu C-295 CASA. Więcej zdjęć można znaleźć na stronie: www.hesja.pl
10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

10 lat samolotów F-16 w Polsce. Niezwykłe zdjęcia w powietrzu. Wcześniej takich nie widziałeś

Wyjątkowa fotorelacja z okazji 10. rocznicy służby samolotów F-16 w Polsce oraz Święta Lotnictwa Polskiego. Autorem zdjęć jest Sławek hesja Krajniewski, pasjonat fotografii lotniczej. Zdjęcia robił z samolotu C-295 CASA. Zdjęcia ze wspólnego lotu samolotów F-16, Su-22 i MiG-29 możecie zobaczyć TUTAJ.

Przed lotem spotkanie z ppłk Adamem "Monkiem" Kalinowskim, żeby omówić, co ma być na zdjęciach. - Panowie, pokażcie, jak chcecie nas widzieć w powietrzu - mówi ppłk Kalinowski podając cztery modele samolotów F-16.

!!! Nie wykorzystywać dalej bez zgody autora !!!Fot. Sławek hesja Krajniewski

Omawiany jest każdy manewr, sposoby wystrzeliwania flar, aby było to efektowne, ale i bezpieczne dla wszystkich. Jeszcze tylko polska flaga do włożenia pod osłonę kabiny F-16 prowadzącego formację. Oczywiście będzie nim "Monk" w samolocie z tygrysim malowaniem.

Znów otwiera się rampa samolotu CASA i rozpoczyna druga część spektaklu. Niebywały obraz: błękitne niebo, białe chmurki, a tuż za CASĄ cztery, cudownie wyglądające w tej scenerii, samoloty F-16. Wszystkie ze zbiornikami CFT oraz ze zbiornikami podkadłubowymi.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Z biało-czerwoną flagą

Na czele "Tygrys" z biało-czerwoną flagą. "Monk" w kabinie F-16 unosi kciuk ku górze.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Jak pilot na randce

Wszyscy jesteśmy dumni, że tak piękne samoloty jak F-16 już od 10 lat latają z biało-czerwoną szachownicą.

!!! Nie wykorzystywać dalej bez zgody autora !!!Fot. Sławek hesja Krajniewski

 

!!! Nie wykorzystywać dalej bez zgody autora !!!Fot. Sławek hesja Krajniewski


10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

"Dziecko" Johna Richarda Boyda

Na czym polega fenomen F-16? Koncepcja samolotu została wypracowana przez pilotów. Przez tzw. Mafię Myśliwską (Fighter Mafia), której niekwestionowanym liderem był pułkownik John Richard Boyd, twórca nowatorskiej koncepcji Energetycznej Walki Manewrowej (EMF).

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Lekki manewrowy samolot myśliwski

Dzięki połączeniu wiedzy i zapału Mafii Myśliwskiej z możliwościami nowych technologii, prawie w każdym elemencie projektowanego samolotu zastosowano niezwykle odważne i nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Zwycięski F-16

Kontrakt na lekki manewrowy samolot bojowy wygrał General Dynamics ze swoim YF-16. Odrzucony projekt, Northrop YF-17, był jednak dalej rozwijany. Zrobił karierę w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych - to znany F/A-18 Hornet!

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

F-16 wyznacza standardy

Założenia, które były podstawą projektu F-16, stały się później podstawą do stworzenia nowej taktyki walki powietrznej (ACM/BFM). Jest ona dziś standardem dla każdego pilota współczesnego myśliwca.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Założyć F-16

W F-16 zastosowano rewolucyjne rozwiązania w zakresie środowiska pracy pilota. Jednym z nich jest kroplowa owiewka dająca niespotykaną widoczność z kabiny. To także aktywny układ sterowania, fotel o niespotykanym wcześniej odchyleniu 30 stopni, boczny drążek - joystick - reagujący jedynie na nacisk. O stopniu integracji samolotu z pilotem świadczy powiedzenie pilotów: "Do F-16 się nie wsiada, F-16 się zakłada".

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Wszystko pod ręką

Dzięki systemowi HOTAS w F-16 pilot może skupić się wyłącznie na celu i taktyce, nie tracąc czasu na przełączanie poszczególnych systemów w kabinie. Wszystkie systemy może obsługiwać za pomocą przycisków na drążku - joysticku i dźwigni sterowania silnikiem.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Żmija w locie

Dwa lata po wejściu do czynnej służby F-16 oficjalnie nadano pseudonim bojowy Fighting Falcon (Waleczny Sokół). Jednak wśród pilotów od początku znany był jako Viper (żmija). F-16 ma bowiem charakterystyczny styl latania, przypominający wicie się węża.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Zawsze zwycięża

Samolot F-16 nie został nigdy zestrzelony w walce powietrznej. Odniósł za to 72 zwycięstwa.

 

Czy Wiesz o tym, że samolot F-16, mimo tak wielkiej popularności i obecności na chyba wszystkich współczesnych frontach, nie został nigdy zestrzelony w walce powietrznej sam odnosząc 72 potwierdzone zwycięstwa? 

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Wersja eksportowa

Polska, kupując samoloty F-16, wybrała najnowocześniejszą wówczas wersję eksportową, czyli Lockheed Martin F-16 Block 52+ Advanced.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Dodatkowe 1700 litrów

Polskie samoloty F-16 mogą być wyposażane w dodatkowe paliwowe zbiorniki, tzw. CFT. Mogą one pomieścić ponad 1700 litrów paliwa, co w zależności od misji może zwiększyć zasięg lotu od 20 do 40 proc.. Są one tak zaprojektowane, że generują bardzo mały opór powietrza. Zamontowanie zbiorników zajmuje około 2 godzin.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Niebywałe możliwości

F-16 był pierwszym samolotem zdolnym do uzyskiwania i utrzymywania przeciążenia o wartości +9g. Może je utrzymywać nawet z podwieszonymi sześcioma rakietami AIM-120 AMRAAM.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Przyspieszanie w locie pionowym

F-16 ma duży stosunek ciągu do masy i dzięki temu potrafi przyspieszać w locie pionowym.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Szybciej niż dźwięk bez dopalacza

F-16 na dużych wysokościach jest w stanie uzyskiwać prędkości naddźwiękowe bez użycia dopalacza.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Weźmie tyle, ile sam waży?

F-16 jest w stanie zabrać ładunek podwieszeń (w formie paliwa i uzbrojenia) równy swojej masie. Wśród maszyn bojowych to ewenement.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Płomień dłuższy od kadłuba

F-16 jest jedynym samolotem bojowym na świecie, w którym płomień dopalacza przekracza długość jego kadłuba.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Prześcignąć Raptora

Piloci testowi F-22 z koncernu Lockheed Martin twierdzą, że F-16 jest jedynym samolotem, który na małych wysokościach przewyższa Raptora przyspieszeniem.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Ikona lotnictwa

Ten samolot to ikona współczesnego lotnictwa bojowego.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Ma własną stronę internetową

F-16 to jedyny samolot bojowy na świecie, który od 15 lat ma swoją stronę internetową - F-16.net. Miłośnicy samolotu mają tam do dyspozycji wyczerpujące informacje o każdej maszynie.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Idealny drapieżnik

To idealny drapieżnik, który najpierw hipnotyzuje swoim pięknem, by niespodziewanie i z ogromną skutecznością zadać śmiertelny cios.

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Nad Poznaniem

Wyjątkowym elementem tej sesji było lot nad Poznaniem. Zaczynają się mocne turbulencje.

!!! Nie wykorzystywać dalej bez zgody autora !!!Fot. Sławek hesja Krajniewski

W dole widać podłużny zbiornik wodny. To na pewno Jezioro Maltańskie. Łatwo można rozpoznać budynki Starego Miasta, galerii Stary Browar i słynną iglicę Międzynarodowych Targów Poznańskich. Po chwili widać pas startowy.

Fot. Sławek hesja Krajniewski

10 rocznica F-16 w Polsce 10 rocznica F-16 w Polsce Fot. Sławek hesja Krajniewski

Lądujemy

Zaczyna migać lampka. Rampa się zamyka. Koniec spektaklu.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej sesji: Dowództwu Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, II Skrzydłu Lotnictwa Taktycznego, ppłk Szczepanowi Głuszczakowi, Bartkowi Berze, Piotrowi Łysakowskiemu.

Wszystkie informacje konsultowano z pilotami samolotów F-16, a przede wszystkim z płk pil. Marcinem Modrzewskim. Artykuł powstał przy współpracy z Norbertem - that_Viper_guy. Przedstawiony materiał jest skrótem relacji, którą znajdziecie TUTAJ. Więcej zdjęć znajdziecie na stronie www.hesja.pl

Komentarze (139)
10 lat samolotów F-16 w Polsce. Niezwykłe zdjęcia w powietrzu. Wcześniej takich nie widziałeś
Zaloguj się
  • siekieraaxe

    Oceniono 29 razy 17

    A mogło byc tak fajnie. Mielibysmy 25 Grippenów.
    Z których można postrzelac z działka do zardzewiałego wraku ciezarówki na poligonie w Wedrzynie .
    Albo brylowac na pokazach dla gawiedzi w Banskiej Bytrzycy.
    W razie "w" trzeba zamówic częci w Jonkoeping i czekac cierpliwie, az ktos rozminuje Bałtyk , aby Szwedzi je mogli wysłac pocztą via Moskwa.
    Dosyc kpin. Chyle czoła przed odważna decyzją Leszka Millera.

  • Adam Magdziarz

    Oceniono 20 razy 12

    Przypomnę też incydent z 14 Września 2004r., kiedy to dwa izraelskie F-16 nad Morzem Śródziemnym zestrzelily dwa syryjskie Migi-29 rakietami Pyton 4 i AIM-9M. F-16 zestrzeliło ogółem 74 maszyny wroga bez strat własnych. Najwięcej straceń dokonali piloci izraelscy (52 maszyny). Miało to miejsce w czasie bitwy w dolinie Bekaa (44 szt), ale także w pojedynczych incydentach (8 szt). Piloci pakistańskich F-16 zestrzelili łącznie 11 maszyn sowieckich w czasie konfliktu afgańskiego w walkach nadgranicznych. Inne pojedyncze incydenty z udziałem F-16: 27 grudnia 1992 r., patrolujący strefę zakazu lotów F-16D, odniósł zwycięstwo z użyciem rakiety AIM-120 AMRAAM, zestrzeliwszy irackiego MiGa-25. 16 stycznia 1993 iracki MiG-29 został zniszczony tą samą bronią przez F-16C. Zwycięstwo uzyskał pilot z 23. Dywizjonu Myśliwskiego z 52FS, operujący z Turcji. Jeszcze należy dodać dwa zestrzelenia MiG-ów 29 nad byłą Jugosławią w pojedynczych incydentach (24 marca i 4 maja 1999r.) dokonane przez holenderskiego i amerykańskiego F-16. Ostanie dwa zestrzelenia dokonane zostały przez tureckiego F-16 i dotyczą syryjskiego MiGa-23 (zestrzelony 23 marca 2014r) oraz rosyjskiego Su-24.
    MiGi nigdy nie przedstawiał większego zagrożenia dla F-16 i F-15.

  • pozhoga

    Oceniono 21 razy 7

    Na cześć 10-rocznicy umiejscowienia bazy wojskowej w granicach aglomeracji poznańskiej gromkie "hip hip hurra !!!".

  • polsilver100

    Oceniono 25 razy 5

    Polska Iskra też nie została zestrzelona i co dalej.zachłyśnięcie się techniką USA powoli ośmiesza

  • 01kotek01

    Oceniono 17 razy 5

    Mirage, a nawet MIG-29, oczywiście snujac swoje wydumane teoryjki, nie poparte praktyka.
    No i okazało się po czasie, ze Miller, o ironio poskomunista, wybrał najlepszą opcję z tamtych dostępnych.
    Okazazło się lub można przypuszczac, że ci 'specjaliści' to w dużej mierze opłacani lobbyści innych firm, jak np. Hupki - lobbysta ruskiego MIG-29.
    W mediach (redaktorzy często mentalności possowieckiej) też nie brak było prześmiewczych relacji z bylejakiego incydentu, np. awarii oprogramowania, itp.
    W wojsku w lotnictwie też na początku F-16 przez kadrę dowodczą, mającą do czynienia co najwyżej z MIG- 29 - był oceniany z uprzedzeniem.
    Najwięcej mieli do powiedzenia ci co nigdy na nim nie latali, tylko na radzieckich maszynach.
    Należy przypomnieć, że w czasach komunistycznych ci piloci byli b. mocno indoktrynowani politycznie, bo komunistyczne państwo chciało mieć pewność, że oddaje maszynę człowiekowi pewnemu, ktory np. nie ucieknie nią na zachod i poprosi o azyl.
    Dopiero, gdy wyrosło nowe pokolenie lotnikow i kadry okazało sie że nikt nie ma poważniejszych wątpliwości o słuszności wyboru, żreszto samo to, ze nigdy nie został strącony przez inny myśliwiec wroga mówi samo za siebie i ogromna ilość sprzedanych egzemplaży na całym świecie za duże pieniądze.
    Zaraz się odezwą madrale i powiedzą, ze dlatego że tam byli słabi piloci, tylko jest jeden szczegół, że F-16 to maszyna mocno skomputeryzowana i dużej części o powodzeniu stanowi technika oraz wynika to z rachunku prawdopodobieństwa, czy akurat na setki zestrzeleń ze strony F-16, czy po drugiej stronie nie pojawił się żaden pilot dorównujący, czy górujący nad jakimś z takiego dużego grona pilotow f-16 z rożnych państw i systemów szkolenia, nad pilotem F-16 słabszym ??? Przy takiej ilości to niemożliwe wrecz, więc wasze tłumaczenia dziadki rusofile są nie do przyjęcia w wolnym świecie i wolnej myśli.
    Świat waszych bajek się skończył, niestety, zbankrutował dosłownie....co było nieuniknione....

  • swinton

    Oceniono 25 razy 5

    Co lepsze F16 czy Mig29?
    Trudno porównać bo w warunkach wojennych obecne wersje nie były testowane przeciwko sobie.
    Wg mnie w obecych czasach lepszy z tej dwójki jest ten który mniej kosztuje - kupno, utrzymanie, szkolenie.

    I tak obok tematu - 1940 rok, który myśliwiec był lepszy?
    Spifire czy Me109E?
    Niestety ale na papierze to Me109E był lepszy.
    Co nie znaczy że Me109E był tym najlepszym.
    Bo na papierze, rok 1940, Macchi C.200 był lepszy.

  • szmondak

    Oceniono 41 razy 5

    no cudne te nasze jaszczembie, prześliczne są i w ogóle fajne, najlepsze na świecie samoloty, nie ma lepszych, hit, nie to co ruski zardzewiały złom, który obsługiwany jest przez pijanych pilotów i znarkotyzowany personel, używający młotka do naprawy. Wspaniały i bardzo potrzebny zakup.

  • central2

    Oceniono 32 razy 4

    Najważniejsze, że do F-16 można włożyć amerykańską broń jądrową i polecieć z tym na ruskich aby zacząć pełnoskalową (jak to niedawno ładnie nazwał Atlantic Council) wojnę z Rosją. Oczywiście będzie to misja jednokierunkowa i jednorazowa ale oczywiście to nie jest zmartwieniem Ameryki. To zostało przewidziane. Polska dostała rolę mielonki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX