Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

Siedem z czternastu pociągów ED74 przekazanych do PKP Intercity w 2008 roku niszczeje w bazie w Krakowie Bieżanowie. Przewoźnik nie chce ich używać, a składy są wystawione na działanie pogody i wandali. W końcu znalazł się chętny do ich zakupu. Jak podaje 'Rynek Kolejowy', trwają w tej sprawie rozmowy z Kolejami Małopolskimi.
Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

Siedem z czternastu pociągów ED74 przekazanych do PKP Intercity w 2008 roku niszczeje w bazie w Krakowie Bieżanowie. Przewoźnik nie chce ich używać, a składy są wystawione na działanie pogody i wandali. W końcu znalazł się chętny do ich zakupu. Jak podaje "Rynek Kolejowy", trwają w tej sprawie rozmowy z Kolejami Małopolskimi.

Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

Koleje Małopolskie są zainteresowane zakupem wszystkich czternastu składów - siedmiu wykorzystywanych przez PKP Intercity i siedmiu, które niszczeją na bocznicy w Krakowie.

O stanie stosunkowo nowych pociągów stojących w Krakowie Bieżanowie alarmowało m.in. Centrum Zrównoważonego Transportu.

Działacze CZT weszli w maju na teren bazy PKP Intercity i dokładnie obejrzeli wszystkie pojazdy. - Nikt się nami nie zainteresował. Jak widać nikt też zapewne nie interesuje się osobami przychodzącymi tu w innych celach - informowali.

Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

Składy Pesa ED74 zostały wyprodukowane na zamówienie PKP Przewozy Regionalne w 2006 roku. Dwa lata później wszystkie 14 sztuk przekazano PKP Intercity. Zakup pociągów został sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz wkładu własnego z budżetu państwa.

Wszystkie pociągi kosztowały ponad 200 mln zł.

Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

W 2015 roku portal Inforail podawał, że sprawnych pozostało tylko siedem jednostek. Druga połowa oczekiwała na naprawy. W tym samym czasie PKP Intercity wypożyczało składy od niemieckiego przewoźnika DB Schenker i PKP Cargo.

Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

Dlaczego Intercity przestało korzystać z pociągów? Tak tłumaczyli sami zainteresowani:

"Ze względu na rosnące zainteresowanie naszą ofertą ze strony pasażerów, dziś składy nie spełniają zarówno naszych oczekiwań (zbyt mała liczba miejsc na pokładzie, jedynie 200), jak i oczekiwań naszych klientów  (niewystarczający standard w obszarze komfortu, np. w porównaniu ze składam PesaDART czy FLIRT3, które oferują wygodniejsze fotele, doskonalsze wyciszenie czy lepszy system informacji)".

Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

Działacze CZT złożyli zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego prezesa PKP Intercity Marcina Celejewskiego, za którego rządów spółka "zaniechała napraw taboru w wymaganej skali".

Wydatki na remonty zostały ograniczone o połowę w porównaniu do poprzedniego zarządu. Doprowadziło to do konieczności wynajmu w 2015 r. taboru obcego za kwotę min. 6,5 mln zł (tylko za lokomotywy).

Niszczejące pociągi Niszczejące pociągi czt.org.pl/

Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec

- Jesteśmy już po rozmowach z przedstawicielami przewoźników regionalnych, którym przedstawiliśmy ofertę sprzedaży. W pierwszej kolejności sprzedane zostaną składy stojące na bocznicy od grudnia 2013 r., a w dalszej te, które obecnie realizują nasze wybrane połączenia - zapewnia w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Więcej o:
Komentarze (411)
Pociągi za unijne pieniądze niszczeją na bocznicy w Krakowie. Teraz znalazł się kupiec
Zaloguj się
  • login12345678

    Oceniono 106 razy 96

    Tym "malarzom" to powinny łapy upie...ć, tak na samej górze aby nawet użyteczny kikut nie został.

  • Black Swan

    Oceniono 89 razy 63

    co za kuziwa idioci? Najpierw kupują pociągi za 200 milionów, które nie spełniają ich oczekiwań więc odstawiają je ba bocznice i za kolejnych 6,5 miliona rocznie wynajmują takie które maja wygodniejsze fotele... Juz abstrahując od menadżerskich zdolności naszych politycznych nominatów to czy nie mogli ich sprzedać nawet poniżej kosztów zakupu by zminimalizować straty?

  • Jan Terma

    Oceniono 52 razy 30

    Pis już rządzi pół roku i jeszcze te pociągi stoją?!!
    I to ma być dobra zmiana!
    Oczekuję że już w nocy ruszą na trasę!
    Słyszycie darmozjady i matoły z pisowskie?!
    bo was odspawam od koryta za cztery lata!

  • kantrzyn

    Oceniono 33 razy 29

    A PiS chce dać przywileje emerytalne również SOKistom. Ja się pytam za co??? skoro nawet nie potrafią pociągów przed wandalami z farbą upilnować. Sprywatyzować to wszystko i się skończy to marnotrawstwo.

  • pawlaka12

    Oceniono 29 razy 25

    Polska dla Polaków, hehe.
    Jedni durnie kupili, drudzy durnie postawili na bocznicy, trzeci durnie pomazali.

  • tetrahydrokannabinol_iskra

    Oceniono 20 razy 18

    a to nie były za czasów poprzedniego panowania Kaczyńskich?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX