TVP i Polskie Radio za rz±dów PiS. Tak traci³y i zyskiwa³y media publiczne [WYKRESY]

Styczeñ 2016 r. To w³a¶nie wtedy po wygranych przez PiS wyborach parlamentarnych dosz³o do wymiany w³adz w TVP i Polskim Radiu. Media publiczne stopniowo zaczê³y siê stawaæ symbolem partyjnej propagandy. Czy odbi³o siê to na wynikach s³uchalno¶ci i ogl±dalno¶ci? Przeanalizowali¶my i porównali¶my dane z ostatnich kilku lat. Wybrali¶my piêæ stacji: radiow± Jedynkê, radiow± Trójkê, TVP1, TVP2 i TVP Info.
Radiowa Jedynka Radiowa Jedynka Gazeta.pl

Radiowa Jedynka

Od listopada 2011 r. do stycznia 2016 r. prezesem Polskiego Radia by³ Andrzej Siezieniewski. Po jesiennych wyborach w 2015 r. w³adzê w PR objê³a Barbara Stanis³awczyk. W kwietniu 2017 r. zast±pi³ j± Jacek Sobala. Obecnie, od sierpnia 2018 r.,+ Polskim Radiem kieruje Andrzej Rogoyski.

Z badañ s³uchalno¶ci Radio Track wynika, ¿e Jedynka stopniowo w ostatnich latach traci³a udzia³ w rynku.

W okresie pa¼dziernik - grudzieñ 2015 r., a wiêc przed zmianami personalnymi, ¶rednia s³uchalno¶æ wynosi³a 9,5 proc. Rok pó¼niej by³o to ju¿ 8,7 proc., a w 2017 r. - 6,9 proc. W okresie grudzieñ 2018 r. - luty 2019 r. Jedynka odnotowa³a najni¿sz± od lat s³uchalno¶æ, wynosz±c± 5,5 proc.

Radiowa Trójka Radiowa Trójka Gazeta.pl

Radiowa Trójka

Równie¿ w Trójce odnotowano spadki, choæ pocz±tek zmian wydawa³ siê optymistyczny - w okresie styczeñ-marzec 2016 r. osi±gnê³a najwy¿szy w ci±gu ostatnich kilku lat udzia³ na poziomie 8,6 proc. W analogicznym okresie 2017 r. by³o to ju¿ 7,7 proc., a w 2018 r. - 5,8 proc.

W przedziale grudzieñ 2018 r. - styczeñ 2019 r. s³uchalno¶æ wynios³a 5,3 proc.

TVP1 TVP1 Gazeta.pl

TVP1

W styczniu 2016 r. prezesa TVP Juliusza Brauna zast±pi³ Jacek Kurski.

W okresie styczeñ-marzec 2015 r. ogl±dalno¶æ TVP1 wynosi³a ¶rednio 925,1 tys., rok pó¼niej by³o to 877,9 tys., w 2017 r. ok. 790 tys., a w 2017 - 767,7 tys. Wszystko wskazuje na to, ¿e jeszcze ni¿sze mog± byæ wyniki równie¿ za pierwszy kwarta³ tego roku.

TVP2 TVP2 Gazeta.pl

TVP2

Ogl±dalno¶æ TVP2 tak¿e siê zmienia³a. Przyk³adowo, w okresie styczeñ-marzec 2015 r. by³o to ¶rednio 674,2 tys. widzów, w 2016 r. - 613,4 tys., w 2017 r. - 584,6 tys., a w 2018 r. - 607,7 tys.

¦rednia ogl±dalno¶æ w pierwszym kwartale 2019 r. najprawdopodobniej pozostanie na zbli¿onym poziomie.

TVP Info TVP Info Gazeta.pl

TVP Info

Stacja TVP Info w porównaniu do TVP1 i TVP2 odnotowa³a najmniejsze spadki, a w niektórych okresach wystêpowa³y równie¿ wzrosty.

W okresie styczeñ-marzec 2015 r. ¶rednia liczba widzów wynosi³a 222,3 tys., w 2016 r. - 228,5 tys., w 2017 r. - 244,2 tys., a w 2018 r. - 244,8 tys.

W styczniu tego roku TVP Info ogl±da³o ¶rednio 255,2 tys. widzów, w lutym - 226 tys.

Trójka. Polskie Radio Trójka. Polskie Radio Fot. Dawid ¯uchowicz / Agencja Gazeta

Ogl±dalno¶æ TVP i s³uchalno¶æ Polskiego Radia

Spadki ogl±dalno¶ci Telewizji Polskiej nie s± niczym nowym. Widownia TVP zaczê³a stopniowo maleæ ju¿ kilkana¶cie lat temu. Portal OKO.press wyliczy³, ¿e w 2005 r. ³±czny udzia³ kana³ów TVP w widowni wynosi³ a¿ 52 proc. Z biegiem lat odsetek ów spada³, np. w 2010 r. wynosi³ 39 proc., a w 2015 r. - 31 proc. W 2018 r. by³o to ju¿ 28 proc.

- Dla wielu grup widzów TVP jest telewizj± niedobr±, szczuj±c±. Jako¶ciowa ocena telewizji publicznej jest mia¿d¿±ca. Pojawia siê pytanie, czy to mo¿e wp³ywaæ na liczbê widzów. Nie ma na to prostej odpowiedzi.  Gdyby to prze³o¿enie by³o tak jasne i proste, to TVP powinien ogl±daæ elektorat prawicy, wynosz±cy ponad 40 procent. Jak widaæ, tyle osób jej nie ogl±da

- komentuje w rozmowie z Gazeta.pl prof. Wies³aw Godzic, medioznawca, Uniwersytet SWPS.

Co przyczynia siê do stabilnych, wynosz±cych ok. 200 tys. widzów wyników TVP Info? - To przyk³ad medium agresywnego, walcz±cego. W³a¶nie dlatego triumfuje, bo okre¶lona grupa widzów jest przekonana, ¿e na tym powinna polegaæ rola telewizji, lubi tego typu gwa³towne zachowania - mówi medioznawca.

Wed³ug eksperta do spadków w Polskim Radiu oprócz zmian programowych i personalnych mog³y siê przyczyniæ czêste rotacje na stanowiskach kierowniczych. Jedynk± od stycznia 2016 r. kierowa³y trzy osoby, Trójk± - sze¶æ. Ca³ym Polskim Radiem zarz±dza obecnie trzeci prezes. Ka¿da z tych osób ma w³asn± wizjê tego, jak powinny wygl±daæ media publiczne.

- Jedynki s³ucham z potrzeby badawczej. Z kolei Trójka to inne radio od tego, którym chocia¿by jeszcze rok temu stara³o siê byæ - dodaje prof. Wies³aw Godzic.

Wiêcej o:
Komentarze (136)
TVP i Polskie Radio. Tak traci³y i zyskiwa³y media za rz±dów PiS
Zaloguj siê
  • boobooo

    Oceniono 59 razy 57

    Problemem nie jest ¿e ogl±dalno¶æ spada, ale ¿e wici±¿ kto¶ (a nawet spory procent) to ogl±da. Wyra¼nie widaæ ¿e Polacy ch³on± t± propagandê, tak jakby¶my siê niczego za komuny nie nauczyli

  • taroudant

    Oceniono 52 razy 46

    Najbardziej szokuje, ¿e nadal istnieje spora grupa debili ogl±daj±cych TVP. Ale oni równie chêtnie gapi± siê na bieliznê po¶cielow± krêc±c± siê w oknie pralki.

  • marywil2012

    Oceniono 30 razy 30

    elektorat prawicy wynosi 18,6 procent uprawnionych do g³osowania. jak siê doliczy dzieci do 18 roku. to mo¿e skoczy o kilka punktów. Ale nawet 18,6 to daje 5mln ludzi wraz z lud¿mi w gospodarstwie, to jest kilka milionów osób. Obawiam, siê ¿e tê ¿enuj±c± telewizjê ogl±da tylko beton / starsi ludzie. Rola telewizji w kszta³towaniu propagandowym bêdzie s³ab³a. Moim zdaniem ca³a krecia robota pisowskich szafernakerów jest przenoszona do internetu. Czy trolle ruskie w tym uczestnicz± to jest ju¿ inna sprawa.

  • zielonyludek

    Oceniono 32 razy 30

    Managerowie - miernoty w typie Kurskiego.
    Wiêkszo¶æ to miernoty us³u¿ne w³adzy.
    Ci±g³e ingerowanie polityków w te¶æ programów.
    G³ówna tre¶æ to propaganda jedynie s³usznej linii wyznaczonej prze ja¶nie panuj±cego Jaros³awa.
    To jest i efekt.

  • lkolesio

    Oceniono 25 razy 23

    Od momentu przejêcia w³adzy przez pis tzw. media ,,publiczne,, zaczê³y mi siê kojarzyæ raczej z domami publicznymi. Oszustwo , k³amstwo dzika propaganda nienawi¶ci. ,,trujka,, ,której s³ucha³em od zawsze sta³a siê szczujni± i ¶ciekiem partyjnym ,

  • lepiregenre

    Oceniono 22 razy 20

    Zamiast znaczka TVP powinni wprowadziæ znak PiS. Po drugie zamiast anteny na dachu powinni umie¶ciæ krzy¿ wielki co najmniej na 100 m, a w ka¿dym pokoju redakcyjnym podobiznê Ojca Dyrektora. Alleluja, Pan i m³ode panny z nami.

  • biesczad1

    Oceniono 17 razy 17

    W re¿imowych mediach chyba nie chodzi o s³uchalno¶æ czy ogl±dalno¶æ, ale o si³ê przekazu i propagandê?

  • pafkas

    Oceniono 15 razy 15

    Ja jestem wdziêczny, to jedyna dobra zmiana która odczu³em... Przesta³em w ogóle ogl±daæ telewizjê.

  • zofia.rydz

    Oceniono 17 razy 15

    U mnie w domu w ogole nie ma mozliwosci nawet przypadkowego wlaczenia pisowskich mediow. Zstawilam tylko TVP Kultura. Pozdrawiam ;)

Aby oceniæ zaloguj siê lub zarejestrujX