LOT z ambitnymi planami. Te nowoczesne maszyny Boeinga mają pomóc w podboju nieba nad m.in. Europą

Polskie Linie Lotnicze LOT rozbudowują swoją flotę. Pod koniec 2017 roku na Lotnisku Chopina w Warszawie wylądowały dwa z sześciu zamówionych przez LOT Boeingów 737 MAX 8, najnowocześniejszych wąskokadłubowych samolotów świata.
1 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Paul Gordon / dla LOT-u

LOT na zakupach w USA

Boeingi 737 MAX 8 LOT-u przyleciały do Polski w grudniu z fabryki Boeinga w Renton (Seattle). Ze względu na zasięg, musiały odbyć międzylądowania w porcie Keflavik na Islandii, gdzie odbyło się tankowanie. Polski przewoźnik planuje wykorzystywać Boeingi 737 MAX na najpopularniejszych trasach krótkiego i średniego zasięgu.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

2 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Craig P. Larsen / dla LOT-u

Z MAX-em po europejskim (i nie tylko) niebie

LOT zmówił sześć MAX-ów, ich dostawy mają zakończyć się w maju 2019 r. Trzecią maszyną z zamówienia już wiosną będzie można polecieć do Tel Awiwu z Warszawy i portów regionalnych: Wrocławia, Poznania, Gdańska, Lublina i Rzeszowa. Docelowo MAX będzie obsługiwał połączenia z Warszawy także do Astany, Wiednia, Amsterdamu, Frankfurtu, Barcelony, Moskwy, Tbilisi i Kijowa.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

3 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

MAXymalnie cichy

Jak podaje producent, Boeing 737 MAX 8 jest w swojej klasie najbardziej ekonomicznym samolotem świata. Został wyposażony w dwa silniki nowej generacji CFM LEAP-1B, które dają mu zasięg 5750 km (o 2250 km więcej od starszego typu samolotu Boeing 737-400).

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Średnie zużycie paliwa jest niższe o ponad 20 proc. niż w Boeing 737-400 i 15 proc. mniejsze niż w modelu Boeing 737 800 NG. Silniki umożliwiają redukcję hałasu nawet o 40 proc. i znacznie niższą emisję CO2 w porównaniu do innych maszyn tej klasy, dlatego samolot jest cichszy, bardziej wydajny i przyjazny środowisku.

4 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

LOT nie zwalnia tempa

- Jesteśmy jednym z pierwszych przewoźników na świecie, który do obsługi połączeń średniego i krótkiego zasięgu wykorzystuje Boeingi 737 MAX 8. Nowe samoloty pomogą nam jeszcze bardziej zwiększyć efektywność kosztów naszych operacji i znacząco podnieść jakość oferty - mówi Adrian Kubicki, rzecznik prasowy LOT-u.

5 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Cacko od Boeinga z udogodnieniami dla pasażerów

Samolot ma na pokładzie 186 jednakowych foteli. Przewoźnik wydzielił trzy klasy: biznes, ekonomiczną premium i ekonomiczną. Miejsca zostały umieszczone wewnątrz kabiny w układzie 3x3.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Gniazdka elektryczne i wejścia USB znajdują z tyłu każdego fotela. Wnętrze kabiny pasażerskiej zostało zbudowane w formule Boeing Sky Interior, która bazuje na rozwiązaniach z większego Dreamlinera. Jest tu np. oświetlenie LED umożliwiające zmianę natężenia i barwy światła. W kuchni znajdą się m.in.: piekarniki konwekcyjne, chłodziarki i ekspres do kawy, które pozwalają na przygotowywanie lepszej jakości dań i napojów. Przewoźnik wydzielił trzy klasy: biznes, ekonomiczną premium i ekonomiczną.

6 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

LOT buduje siatkę z MAX-em

Nowe samoloty zostały pozyskane w formie leasingu operacyjnego, w ramach umowy z AirLease Corporation (ALC). Nowe maszyny uzupełnią flotę popularnych maszyn z rodziny 737 latających w barwach LOT-u, na którą składają się trzy samoloty Boeing 737-400 po unowocześnieniu wnętrza w 2016 r. oraz cztery egzemplarze samolotu Boeing 737-800 NG, które zasiliły siatkę polskiego przewoźnika latem 2017 r.

7 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Wysyp połączeń od LOT-u

W 2017 roku LOT uruchomił 22 trasy, m.in.: z Warszawy do Los Angeles, Newark i Astany oraz z Krakowa do Chicago. W 2018 roku polski przewoźnik rozpocznie bezpośrednie rejsy z Warszawy do Singapuru. Strategia  LOT-u na lata 2016-2020 zakłada, że przewoźnik  będzie posiadał co najmniej 15 sztuk MAX-ów do obsługi połączeń średniego i krótkiego zasięgu.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Więcej o planach narodowego przewoźnika i Centralnym Porcie Komunikacyjnym w specjalnym wywiadzie dla Gazeta.pl mówił prezes LOT-u Rafał Milczarski. Całą rozmowę można przeczytać TUTAJ.

Komentarze (205)
LOT z ambitnymi planami. Te nowoczesne maszyny Boeinga mają pomóc w podboju nieba nad m.in. Europą
Zaloguj się
  • luki.wawa

    Oceniono 26 razy 14

    W ostatnich kilku miesiącach miałem przyjemność podróżowania LOTem do USA i Ameryki Płd - czyli raczej dłuższa odległość 10-14 h.Samoloty niby nowe ale powiem tak od strony pasażera po za monitorami (które już są norma większości linii lotniczych) to wielkiego znaczenia nie ma.
    Jedyne co jest stale in minus to obsługa - która staje się z roku na rok bardziej opryskliwa i nieuprzejma. Tu LOT ma dużo od odrobienia w stosunku do linii czy to EU czy dalekiego Wschodu. O bliskim Wschodzie to nawet nie wspominam - bo to jest przepaść mentalna dla obsługi.
    Mnie zawszę to nurtuje z roku na rok są co raz bardziej rygorystyczne procedury bezpieczeństwa - np. przy odprawie. Zdejmowanie butów już powoli staje się normą. Ale jakoś nikomu nie przeszkadza spożywanie alkoholu w samolocie. Nie mowie tu o małym piwie, małej butelce wina czy małpce mocniejszego alkoholu. I tak w ostatnim locie 12 h męczyłem się z panami którzy kupili sobie po litrze gorzały. I przez te 12 godzin zrobili sobie imprezę łącznie z puszczaniem muzyki. Wku...eni byli wszyscy - co po za pyskowaniem nic nie dawało. Obsługa udawała że nie ma problemu. Jedyny dla nich był problem jak nie mogła przejechać wózkiem z towarem z bazarku tureckiego (perfumy, alkohol itd). Morał z tego jest taki że jesteś większym przestępcą za szmugiel wody czy jabłka a pokład. Ale już kilku facetów pijanych w 3 d..... nie jest problemem dla linii i bezpieczeństwa.
    A LOT niech czym szybciej wymieni obsługę to da większy efekt niż wymiana samolotów

  • cmok_wawelski

    Oceniono 26 razy 12

    Po raz kolejny red. GW pcha kryptoreklame 'NARODOWEGO PRZEWOZNIKA'. Jakis bilecik dla red. + narzeczonej wpadnie?
    Prosze dobrze przyjrzec sie temu nowemu 737 MAX. Jest tam max. upchania krzeselek, zero monitorkow, ekipa z waga latajaca wzdloz kolejki do wejscia na pokad i inne objawy niskokosztowej linii z cenami biletow kilkakrotnie wyzszymi niz prawdziwa niskokosztowa linia.
    LOT ma aktualnie (w sensie biznesowym) az 3 atuty. Zmiana kazdego z nich oznacza powrot do tych samych problemow, ktory byly przedtem:
    1. Aktualnie b. niskie koszty paliwa
    2. Niski koszt/kurs USD i silna zlotowka (a oplaty leasingowe, czesci, ubezpieczenia i wiele innych kosztow sa w USD)
    3. Za firme gwarantuje Panstwo czyli polski podatnik. W innym przypadku czekalby ja los AirBerlin, Malev-a i wielu innych, bo zaden bank nie dalby im kasy na te leasingi po 1 mln USD/szt./mies.

  • mikejar

    Oceniono 16 razy 10

    Po ponad 30 latach w zeszlym roku lecialem LOTEM z JFK do Warszawy a wracalem do Newark. Podroz nie byla zbyt mila poniewaz mialem problem z obsluga . Mialem miejsce w business class ale w czasie lotu chcialem porozmawiac ze znajomym ktory byl w economy class. Kiedy chcialem wrocic na swoje miejsce pani z obslugi zwymyslala mnie ze " PCHAM SIE DO LEPSZEJ KLASY" Tlumaczylem ze moje miejsce jest wlasnie w tej klasie. Mnie kazala czekac I poszla sprawdzic czy mowie prawde. Po chwili mowi " NIECH IDZIE I SIEDZI NA SWOIM MIEJSCU" Po jakims czasie przyszedl do mnie kapitan I przepraszal za nieporozumienie. Powiedzial ze ta pani bez przerwy lata kilka dni wiec dlatego tak zareagowala. Oczywiscie nie jest to dla mnie problemem ale chyba w przyszlosci wroce do korzystania z LUFTHANSY lub AIR FRANCE / KLM .

  • krunghtep01

    Oceniono 13 razy 9

    Chcialbym sie dowiedziec nie o tym o ile sa lepsze od starszych Boeningow ale dlaczego nie kupilismy nowych Airbusow.W dalszym ciagu fundujemy miejsca pracy w USA a przypominam ze my to jestesmy w Unii EUROPEJSKIEJ !!! No i druga rzecz typowo techniczna-jak jest 168 takich samych foteli to jak wyglada ta wygoda w klasie biznes ???

  • Black Swan

    Oceniono 15 razy 9

    "Nowe samoloty zostały pozyskane w formie leasingu"

    no to jak to się ma do tego waszego; "LOT kupił"? Jak wylizujecie samochody to sprawdźcie w dowodach rejestracyjnych do kogo one należą...

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 14 razy 8

    Co dzisiaj jest normalnością w nowoczesnych samolotach to ogólnodostępny internet i w każdym siedzeniu monitor.

  • californian-legit

    Oceniono 13 razy 7

    Unikam LOTu jak ognia. Takiego chamstwa, prostactwa (i niezrozumienia na czym polega obsluga klienta) nie da sie spotkac nigdzie indziej, no chyba ze na polskich drogach.

  • mer-llink

    Oceniono 13 razy 7

    Narodowy Przewoźnik zamówił 6 maszyn.
    Huraa!! Alleluja i do przodu!! Potęga!!!
    A taki wioskowy Ryanair zamówił drobne 96....

  • cmok_wawelski

    Oceniono 17 razy 7

    Póki co LOT jest na Polaków utrzymaniu więc dopóki jest to PAŃSTWOWA firma, nie da się nic mądrego (biznesowego powiedzieć).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX