Znamy wstępne przyczyny katastrofy lotniczej pod Moskwą. MAK: Mogli zawinić piloci

Trwa wyjaśnianie okoliczności katastrofy samolotu AN-148, do której doszło w niedzielę w okolicach miejscowości Stiepanowskoje pod Moskwą. Jak ustalił wstępnie Międzypaństwowy Komitet Lotniczy po analizie czarnych skrzynek, maszyna mogła rozbić się z powodu błędu pilotów. W katastrofie zginęło 71 osób.
Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

MAK: Doszło do błędu pilotów

Śledczy z Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) poinformowali, że do katastrofy mogło dojść dlatego, że piloci przed startem nie włączyli ogrzewania sprzętu mierzącego ciśnienie, co miało doprowadzić do jego oblodzenia. Przez to urządzenia w samolocie podawały błędne dane dotyczące prędkości.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Z autopilota na ręczne sterowanie

W rezultacie piloci zobaczyli różne dane na dwóch wskaźnikach pokazujących prędkość. Tuż przed uderzeniem w ziemię jedno urządzenie rejestrowało prędkość 800 kilometrów na godzinę, a drugie - 0 km/h. Piloci zdecydowali się na wyłączenie autopilota i sterowanie ręczne. Po sześciu minutach od startu samolot uderzył w ziemię na polu w pobliżu miejscowości Stiepanowskoje.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Złe przeszkolenie pilotów?

W Rosji pojawia się wiele opinii co do możliwych przyczyn tragedii. Pilot doświadczalny Magomed Tałbojew stwierdził w wywiadzie dla portalu informacyjnego Ura.ru, że jego zdaniem załoga popełniła wiele błędów, wynikających z niedostatecznego przygotowania.

Podobnego zdania jest także opozycyjny polityk Giennadij Gudkow, który skrytykował rosyjski system szkolenia i kontroli lotów. 

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Różne teorie dotyczące przyczyn

W związku z tym, że maszyna AN-148 była produkcji ukraińskiej w śledztwie mającym ustalić przyczyny katastrofy wezmą udział również eksperci z Ukrainy.

Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej od pierwszych godzin po zlokalizowaniu miejsca katastrofy twierdzi, że samolot stanął w płomieniach dopiero po uderzeniu w ziemię. Innego zdania jest część świadków, którzy przekonują, że widzieli spadającą maszynę z płonącym skrzydłem. Na tej podstawie wysnuto wersję o awarii silnika.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Przed śledczymi wielotygodniowe badania

Na miejscu katastrofy dobiegają końca prace poszukiwawcze. Odnalezione fragmenty ciał ofiar przewieziono do moskiewskiego laboratorium, gdzie na podstawie testów DNA zostanie przeprowadzona identyfikacja. Natomiast części rozbitej maszyny trafiły na lotnisko Żukowskij i tam zostaną poddane szczegółowej analizie.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Zamach niemal wykluczony

Śledczy biorą także pod uwagę możliwość zamachu terrorystycznego, ale zdaniem ekspertów jest to mało prawdopodobne.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

AN-148 wycofane

Saratowskie Linie Lotnicze zawiesiły eksploatację samolotów AN-148. Zdecydowano się na to mimo tego, że, jak zapewniają inżynierowie tej firmy, wszystkie samoloty są regularnie poddawane badaniom technicznym.

AN-148, który rozbił się w rejonie ramieńskim obwodu moskiewskiego miał 8 lat i wylatanych dopiero połowę godzin przewidzianych w certyfikacie.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Lot z Moskwy do Orska

Na pokładzie AN-148 znajdowało się 65 pasażerów i 6 członków załogi. Maszyna należąca do Saratowskich Linii Lotniczych wyleciała z moskiewskiego lotniska Domodiedowo do Orska.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Niewielkie szczątki samolotu

Maszyna rozpadła się na niewielkie kawałki. -"Praktycznie nie można odnaleźć ani jednego większego fragmentu kadłuba" - informowała krótko po zdarzeniu agencja TASS.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu AP / AP

Nagłe zniknięcie z radarów

Samolot krótko po starcie zniknął z radarów. Kontrolerzy lotów stracili także łączność z pilotami. Wszystko działo się w rejonie Ramieńskim, gdzie, jak twierdzą synoptycy, padał śnieg, ale pogoda nie mogła mieć wpływu na bezpieczeństwo lotu.

Katastrofa samolotu Katastrofa samolotu Fot. Alexander Zemlianichenko / AP Photo

Rosja w żałobie

Prezydent Władimir Putin polecił powołanie specjalnej komisji, która zbada przyczyny wypadku.

W rosyjskich cerkwiach odprawiane są nabożeństwa żałobne w intencji ofiar katastrofy. Na ręce przedstawicieli władz Federacji Rosyjskiej wpływają listy kondolencyjne od światowych przywódców i szefów międzynarodowych organizacji. 

Więcej o:
Komentarze (37)
Katastrofa lotnicza pod Moskwą. Znane są wstępne przyczyny
Zaloguj się
  • demaskator5

    Oceniono 10 razy -10

    Czyli test Putina wyszedł pomyślnie.
    A przyczyna jak zwykle ,błąd pilotów
    i na ścieżce pancerna brzoza.
    Jak widać z wraku szczepy ,Putin
    stosuje ładunek na wzór smolenski .

  • qawsedrftg

    Oceniono 6 razy -2

    Kwestią niedługiego czasu są całkowicie zautomatyzowane samoloty. Będzie bezpieczniej. Inna rzecz że w Rosji dziennie ginie ponad 50 osób w wypadkach drogowych...

  • kiss-my-arse

    0

    Wybuch musial nastapic - 6 minut po starcie samolot mial pelne zbiorniki paliwa; wg. portali brytyjskich chlopstwo okoliczne mowi o wielkiej dziurze w ziemi, nazywaja to "kraterem". To wlasnie - jak sadze - przyczyna, ze szczatki samolotu i ludzi zbiera sie przez sito w promieniu kilometra.
    Ciekawe, ze juz w niedziele brytyjscy komentatorzy - i w mediach, i na forach - za katastrofe winili oblodzenie i w zwiazku z tym nieprawidlowa prace wskaznikow, stad te korekty toru lotu w ciagu tych kilku minut. Wypowiedzi glownie praktykujacych pilotow, na goraco; uczonego Taylora miedzy nimi nie bylo. Swiat ciagle pamieta Air France Flight 447 z Brazylii.

  • lolik52

    Oceniono 4 razy 0

    W związku z tym, że maszyna AN-148 była produkcji ukraińskiej w śledztwie mającym ustalić przyczyny katastrofy wezmą udział również eksperci z Ukrainy.

    -o ile dobrze zrozumiałem rosyjski to w ich tv podawali że samolot został wyprodukowany w Woroneżu (Rosja) oczywiście na licencji ukraińskiej.,czyli konstrukcja ukraińska a producent rosyjski.

  • japka_putina

    Oceniono 4 razy 0

    Trochę to wszystko kupy się nie trzyma ze względu na kilometrowy rozrzut części.

  • drozd215a

    Oceniono 7 razy 1

    To w XXI wieku, takie urządzenia, jeśli muszą być podgrzewane, nie są podgrzewane automatycznie, a brak odpowiedniej temperatury powinien uniemożliwić start samolotu. To nie są zawiłe technicznie problemy.

  • my_kroolik

    Oceniono 4 razy 2

    Teza o błędzie pilotów to szarganie honoru munduru rosyjskiego... czy jakoś tak to szło w pisowskiej narracji

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX