Reporterzy bez Granic o karze dla TVN. 'Próba zdławienia krytycznego wobec rządu medium'

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nałożyła na TVN aż 1,5 mln złotych kary. Za co? Za relacjonowanie wydarzeń w Sejmie i protestów na Wiejskiej w grudniu ubiegłego roku. Stacja miała w ten sposób naruszyć art. 18 ustęp 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji poprzez propagowanie działań sprzecznych z prawem, polską racją stanu oraz sprzyjanie zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu. Kara dla prywatnego nadawcy nie uszła uwadze zagranicznych mediów. Oto kilka opinii ze świata.
Reporterzy bez granic Reporterzy bez granic Fot. rsf.org

Reporterzy bez Granic

Stanowisko w sprawie kary dla TVN zabrała organizacja Reporterzy bez Granic (RSF) - międzynarodowa organizacja zajmująca się propagowaniem i monitorująca wolność mediów. 

RSF jest "zaalarmowana" nałożeniem kary i ocenia ją jako próbę "zdławienia" krytycznego wobec rządu medium. Organizacja podkreśla, że decyzję KRRiT skrytykowała opozycja, a także że właścicielem TVN jest amerykańska firma. Organizacja zwraca też uwagę, że decyzja wygląda szczególnie źle w świetle zapowiedzi "repolonizacji" mediów i perspektywy zniechęcenia zagranicznego kapitału.

Washington Post Washington Post washingtonpost.com

"Washington Post"

W 'Washington Post' opublikowano szeroki materiał na temat kary dla TVN. We wstępie napisano, że Polska jeszcze nie tak dawno zmagała się z przemianą totalitaryzmu w demokrację. Dziś - w opinii 'WaPo' - dochodzi do rozmontowania instytucji wolnego społeczeństwa.

'W ostatnich dniach prawicowo-narodowy rząd uderzył w niezawisłość sądów i wolność mediów. Zdaje się, że Unia Europejska i Stany Zjednoczone nie mają woli ani środków, by pociągnąć rządzących do odpowiedzialności' - czytamy.

Stacja, będąca własnością Scripps Networks Interactive, to jedna z największych inwestycji USA w Polsce. Jednak lider PiS Jarosław Kaczyński, idąc przykładem Władimira Putina, chce zmusić TVN24 by przyjął linię prorządową albo został zamknięty lub sprzedany

- czytamy w 'WaPo'. Dziennik zauważa, że Kaczyński odmawia podjęcia pracy w rządzie, w zamian rozmieszczając u władzy swoich partyjnych podwładnych. 'Docenia sojusz Polski ze Stanami Zjednoczonymi i umizgiwał się do prezydenta Trumpa, podczas jego wizyty w Warszawie. Trump nie miał jednak do powiedzenia nic na temat rządów prawa i wolności mediów. Jeśli nadal nie zabierze głosu, polska kontrrewolucja będzie przybierała na sile' - podsumowano.

BBC BBC bbc.com

BBC

BBC powołuje się na słowa polskiego dziennikarza politycznego, który ocenił, że nałożenie kary jest bardzo niepokojące.

Dziennikarze przypominają, że wszyscy członkowie KRRiT są z nadania PiS lub prezydenta, który również wywodzi się z tej partii. 

Financial Times Financial Times ft.com

"Financial Times"

Przez ostatnie dwa lata PiS zacieśniło kontrolę nad publicznym nadawcą, co wywołało pytania instytucji unijnych o pluralizm w mediach. Z kolei politycy opozycyjni krytykują działania partii rządzącej i nazywają je atakiem na wolne media

- pisze 'Financial Times'.

Reuters Reuters reuters.com

Agencja Reutera

Reuters powołuje się na opinię Doroty Głowackiej z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. - To bardzo niepokojące, że relacjonowanie tego typu wydarzeń - kryzysu parlamentarnego i reakcji społeczeństwa - sprawia, że jedna ze stacji ma ponieść negatywne konsekwencje 

Jej zdaniem może to być odebrane jako sygnał ostrzegawczy dla wszystkich mediów, że niezależność jest źle widziana przez partię rządzącą. 

Agencja przypomniała, że polskie media szeroko relacjonowały ubiegłoroczne protesty w parlamencie, w tym blokadę mównicy przez opozycję, po tym, jak PiS stworzył ograniczenie w dostępie dziennikarzy do władzy ustawodawczej. 

U.S. News U.S. News usnews.com

Associated Press

U.S. News i inne media, które powołały się na depeszę Associated Press, piszą o doniesieniach na temat woli PiS, by przejąć TVN24. 'Przez dwa lata rządów partia Kaczyńskiego przekształciła już media publiczne w propagandową tubę. PiS ma też nadzieję, że w przyszłości będzie mogło kierować niezależnymi i należącymi do zagranicznego kapitału mediami'

Więcej o:
Komentarze (298)
KRRiT nałożyło karę na TVN. Opinie światowych mediów
Zaloguj się
  • fakie

    Oceniono 92 razy 68

    Polska demokracja cicho pojękuje zakneblowana banknotem 500zl z kaczym ch.... w d....

  • g.lesio

    Oceniono 75 razy 59

    Kto myśli, że PiS się tym przejmie jest w błędzie.
    Przecież oni robią wszystko ny wyjść z Unii.Hasło Polska wstaje z kolan jest obowiązujące jak i Polska dla prawdziwych Polaków patriotów katolików..
    A durny lektorat jeszcze temu klaszcze.
    Zgroza.
    Wszelkie sprzeciwy będą pacyfikowane przez aparat państwowy - po to były te wszystkie kanty z Trybunałem, sądami , prokuraturą i temu podobne.

  • krynolinka

    Oceniono 69 razy 47

    "Ekspertka" mówi, że podobno TVN zachowała się haniebnie bo dała tylko obraz bez komentarza. Ciekawa opinia..Publiczny dał obraz a nawet głos o paskach nie wspominając już.- Łobuzy przyszły pod sejm żreć darmowe kanapki Kuchcińskiego czy coś w tym stylu..

  • zsm-5

    Oceniono 49 razy 37

    A to świnie te światowe wolne media. Już podsłuchały naszych mądrali z Radiokomitetu albo wrogowie z opozycji donieśli. Nie ma wyjścia - pisiory muszą wypowiedzieć wojnę Ameryce. Antek z domofonem wezmą stacjonujące w Polsce wojska USA w jasyr jako zakładników.

  • dublet

    Oceniono 37 razy 35

    Kiedyś Wolna Europa, dziś BBC pluje na naszo socjalistyczno Ojczyznę! Ojczyznę Wielkiego Bieruta, Gomułki i Jarosława! Damy odpór w braterskim sojuszu z innymi Wielkimi Narodami, białoruskim, węgierskim i koreańskim!

  • obeznany

    Oceniono 45 razy 35

    "Jajo węża". Tak właśnie wyglądają początki faszyzmu, od eliminowania krytycznych opinii i zmiany retoryki na wojenną. Wolne media to według mini fuehrera "wróg" który chce ich "zniszczyć". Doniesienia o protestach to "pucz". Następny krok to zamykanie siedzib wolnych mediów i ludzi.

  • acototak

    Oceniono 36 razy 34

    A lepszy sort zachwycony powrotem komuny.

  • main_coon

    Oceniono 44 razy 34

    Pis-trolle na różnych forach walą, że tvn jest niemiecki. Mogą przekonać wschodnią Polskę, ale zachodnie media zachowują się jak trzeba: w większości z tekstów podkreśla się, że jest to atak na scripps network, AMERYKAŃSKIEGO właściciela tvn. I że, oczywiście, jest to atak na wolność mediów.

  • vito60

    Oceniono 36 razy 30

    Ciekaw jestem czy TVN się wystraszy. Sprawa ewidentnie do wygrania w Strasburgu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX