NASA: w oceanie pod lodową skorupą księżyca Saturna są warunki do podtrzymania życia

13.04.2017 20:25
Jeden księżyc Saturna - Enceladus - ma oceany pod lodową skorupą. Może być też pod nią życie. Są do tego warunki - podali naukowcy.
1 Prezentacja NASA Prezentacja NASA NASA

Według nowej publikacji NASA, bazującej na odkryciach sondy Cassini, w ukrytych pod grubą warstwą lodu oceanach krążącego wokół Saturna Enceladusa dochodzi do reakcji chemicznych pomiędzy wodą a skałami jądra księżyca. To w ich wyniku wytrąca się wodór, który wykryto wśród substancji tryskających z gejzerów, które przebijają się przez lodową skorupę księżyca.

Dlaczego to jest ważne?

NASA wskazuje, że wiemy o trzech czynnikach, niezbędnych do przetrwania żywych organizmów. Są to woda w stanie płynnym, odpowiednie substancje chemiczne (związki węgla, wodoru, azotu, tlenu, fosforu i siarki) oraz źródło energii. Oceany Enceladusa odcięte są od światła słonecznego, jednak reakcje chemiczne na dnie mogłyby pełnić taką rolę. Podobne środowiska na dnie oceanów Ziemi obfitują w bakterie, a także bardziej złożone organizmy.

2 Tytan - największy księżyc Saturna Tytan - największy księżyc Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Odkrycie umożliwiła sonda kosmiczna Cassini-Huygens. Od jakiegoś czasu wiemy, że co najmniej dwa księżyce Saturna - Tytan oraz Enceladus - skrywają pod swoją powierzchnią oceany.

To zdjęcie Tytana - największego księżyca Saturna - jest dla astronomów ciekawe ze względu na spowijające go chmury węglowodorowe. W latach 2010-2014 badacze zaobserwowali ich zniknięcie. Dzięki Cassini mogą regularnie badać aktywność chmur i analizować, czy mają związek z położeniem księżyca względem Saturna.

3 Tetyda, Mimas i Enceladus Tetyda, Mimas i Enceladus Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Ponad pierścieniem krąży Tetyda. Księżyce poniżej to Enceladus i Mimas - oba zostały odkryte w 1789 roku przez odkrywcę Urana W. Hershela.

4 Enceladus i Tetyda Enceladus i Tetyda Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Sonda Cassini wykonała zdjęcie, na którym Enceladus i Tetyda znalazły się w jednej linii. Zdjęcie dobrze oddaje różnicę w wielkości tych satelitów.

5 Mimas - jeden z wielu księżyców Saturna Mimas - jeden z wielu księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Na zdjęciu widzimy siódmy pod względem wielkości księżyc Saturna - Mimas. Choć zdjęcie wygląda, jakby było robione z bliska, to tak naprawdę satelita jest oddalony od Cassini aż o 183 tys. km.

6 Mimas - jeden z wielu księżyców Saturna Mimas - jeden z wielu księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Mimas jest najmniejszym znanym ciałem niebieskim, który dzięki własnej grawitacji utrzymuje kształt bliski sferycznemu. Podobnie jak Tetyda nosi ślady wielu uderzeń. Na zdjęciu dobrze widać największy krater uderzeniowy nazwany na cześć Williama Herschela - astronoma, który odkrył nie tylko Mimas, ale przede wszystkim Urana.

7 Olbrzymi Saturn i maleńki Mimas Olbrzymi Saturn i maleńki Mimas Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Mimas wydaje się niesamowicie mały w porównaniu z Saturnem, wokół którego krąży. Również pierścienie sprawiają wrażenie znacznie większych od księżyca. Naukowcy uważają jednak, że masa pierścieni jest tylko nieznacznie większa od masy satelity. Być może dzięki Cassini uda im się to potwierdzić.

8 Północna półkula Saturna Północna półkula Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

To to samo ujęcie północnej półkuli Saturna i jego pierścieni. Zdjęcia różnią się, ponieważ do ich wykonania użyto czterech różnych filtrów.

9 Dione - jeden z wielu księżyców Saturna Dione - jeden z wielu księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Dione - czwarty pod względem wielkości księżyc Saturna - został sfotografowany od swojej ciemnej strony. Widzimy jednak odrobinę światła, które odbija od swojej planety. Dione dostał nazwę na część matki greckiej bogini miłości Afrodyty.

10 Tetyda - jeden z wielu księżyców Saturna Tetyda - jeden z wielu księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

To kolejny z wielu księżyców Saturna - Tetyda. Tetyda jest piątym satelitą tej planety pod względem wielkości, jest też jednym z większych okrążających ją księżyców lodowych. Na jego powierzchni widać ślady po wielu obiektach, które w niego uderzyły. Z lewej strony widzimy Odyseusza - ogromny krater uderzeniowy. Być może w chwili zderzenia Tetyda znajdowała się w stanie półpłynnym. To wyjaśniałoby, dlaczego je przetrwała.

11 Daphnis - jeden z księżyców Saturna Daphnis - jeden z księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Daphnis należy do wewnętrznych księżyców Saturna. Krąży w obrębie pierścienia A. Jego grawitacja doprowadziła do powstania szczeliny w tym pierścieniu, nazwanej przerwą Keelera, i odpowiada za fale, które zmieniają kształt jej brzegów. Daphnis została odkryta właśnie przez Cassini.

12 Pandora - jeden z wielu księżyców Saturna Pandora - jeden z wielu księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Pandora to jeden z księżyców pasterskich Saturna i krąży po zewnętrznej stronie pierścienia F. Jej kurs jest nieprzewidywalny, ponieważ znajduje się w związku grawitacyjnym z innym satelitą - Prometeuszem. To zdjęcie też jest wyjątkowe. Jeszcze nigdy nie widzieliśmy tego niesamowitego ciała niebieskiego z tak bliska.

13 Prometeusz - jeden z wielu księżyców Saturna Prometeusz - jeden z wielu księżyców Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Choć to jedno z mniej dokładnych zdjęć w tej kolekcji, astronomowie i tak są z niego zadowoleni. Cassini rzadko miała dobry widok na Prometeusza - księżyc pasterski pierścienia F.

14 Tetyda i Hyperion Tetyda i Hyperion Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Wbrew pozorom Tetyda (z lewej) i Hyperion (z prawej) nie są bliskimi sąsiadami. Oba są księżycami lodowymi.

15 Tetyda i Rea Tetyda i Rea Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Na stronie NASA czytamy, że Tetyda i Rea to 'siostry z Saturna'. Coś w tym jest. Zostały odkryte przez jednego człowieka - Giovanniego Cassiniego - i otrzymały imiona dwóch sióstr z mitologii greckiej. Obie składają się też głównie z lodu.

16 Saturn i Tetyda Saturn i Tetyda Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

To kolejne zdjęcie pokazujące ogrom Saturna w porównaniu z jego księżycami. Tetyda (niemal idealnie nad planetą) niemalże na nim ginie. Sondzie udało się uchwycić niesamowitą symetrię.

17 Tetyda i Janus Tetyda i Janus Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

To znowu Tetyda, tym razem w sąsiedztwie znacznie mniejszego Janusa. Janusa łączy szczególna relacja z Epimeteuszem - krążą niemal po tej samej orbicie. Co ciekawe, nie dochodzi do zdarzenia między nimi, dzięki wymianie momentu pędu, która sprawia, że się odpychają.

18 Niezwykle dokładne zbliżenie na pierścienie Saturna Niezwykle dokładne zbliżenie na pierścienie Saturna Fot. NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Cassini jest już bardzo blisko pierścieni Saturna. To zdjęcie pokazuje je w niezwykłej jakości. A być może w końcówce kwietnia zobaczymy jeszcze więcej - Cassini ma wtedy wlecieć między pierścienie.

• parazyd

Postęp w naukach ścisłych jest imponujący!
    Oczywiście nie aż tak bardzo jak w teologii. Ale tam są znacznie trudniejsze problemy. Wielkie twierdzenie Fermata zostało już udowodnione, a problem dotyczący ilości diabłów na łebku szpilki wciąż pozostaje nierozwiązany! Nie wspominając o dowodzie istnienia Boga.

• litecode

"Co ciekawe, nie dochodzi do zdarzenia między nimi, dzięki wymianie momentu pędu, która sprawia, że się odpychają."
    ...że co, proszę?

• ziuziutek

"Dione dostał nazwę na część matki greckiej bogini miłości Afrodyty." - którą część?

• yosemitesam

Niech się NASA tak nie chwali tymi odkryciami, Sasin i spóła już dawno robili tam referendum ws przyłączenia do Warszawy.