Ziołopex przejął producenta wafelków "Grześki"

Grupa Ziołopeksu kontrolowana przez rodzinę Kolańskich umacnia pozycję w branży cukierniczej. Właściciel bydgoskiej Jutrzenki sfinalizował w czwartek przejęcie Kaliszanki, producenta słynnych wafelków "Grześki".
Ziołopex, znany dotychczas przede wszystkim z ziół i przypraw pod marką Appetita, osiągnie po tym przejęciu ok. 14-proc. udział w rynku słodyczy w Polsce i będzie ustępować jedynie Cadbury-Wedel (ok. 20 proc.). Giełdowi przedstawiciele branży: Wawel i Mieszko mają każdy po ok. 5 proc. rynku. Tak znaczącą pozycję Ziołopeksowi udało się osiągnąć w niecałe dwa lata, dzięki przejęciu Jutrzenki, poznańskiej Goplany i teraz - Kaliszanki.

Ziołopex, kierowany przez wielkopolskiego przedsiębiorcę Jana Kolańskiego, zapłacił za udziały 265 właścicielom producenta grześków. Specjaliści z branży szacowali, że transakcja ma wartość ok. 100 mln zł.

- Cena jest objęta tajemnicą - powiedział nam Jan Kolański. Dodał, że Ziołopex kupił 99,7 proc. udziałów fabryki.

Po tej transakcji celem grupy jest uporządkowanie nowej struktury i obniżenie kosztów. Służyć ma temu np. budowa w przyszłym roku wspólnego centrum logistycznego pod Poznaniem. Prezes Kolański szacuje przyszłoroczne przychody grupy na poziomie 500-600 mln zł. Docelowo wszystkie przedsiębiorstwa mają zostać połączone w jedną spółkę.

O nieuchronności konsolidacji branży cukierniczej przekonani są szefowie firm i analitycy. Wskazują, że coraz bardziej liczyć się będą producenci mający silne i rozpoznawalne marki, których stać na kosztowne kampanie reklamowe. Mniejszym graczom pozostaje korzystnie się sprzedać lub próbować samodzielnie walczyć o przetrwanie.

Nasz rynek cukierniczy jest perspektywiczny, bo rośnie w tempie 6-7 proc. rocznie. Jeszcze lepiej ma się eksport, szczególnie po wejściu do Unii. Polacy na słodycze wydają rocznie 9 mld zł, czyli mniej więcej tyle, ile na piwo i wino.