Starbucks odzyskuje tożsamość w Rosji

Amerykańska Starbucks Corporation wygrała walkę sądową o swój znak towarowy w Rosji. Jest to jednak pierwsze zwycięstwo w długiej wojnie z "samozwańcami".
Problem Amerykanów polegał na tym, że rosyjska firma Starbaks zarejestrowała w moskiewskim sądzie znak towarowy "Starbucks" i chciała pozbawić amerykańskiego giganta praw do sprzedaży kawy pod marką "Starbucks Coffee". Jak poinformował dziennik ekonomiczny "Wiedomosti", rosyjska firma przegrała w sądzie arbitrażowym. Jewgienij Ariewicz, partner kancelarii Baker & McKenzie pracującej dla amerykańskiego koncernu Starbucks Corporation, słynącego z sieci kawiarni, zapowiada, że teraz jego klient będzie próbował odzyskać swoją markę również na innych polach, jak np. restauracje.

A rosyjski Starbaks nie śpi. Według "Wiedomosti" niedawno firma ta zwróciła się do urzędu patentowego z żądaniem unieważnienia rejestracji znaku "Starbucks barista", który zarejestrował tam jego amerykański właściciel. Sęk w tym, że Starbucks Corporation nie kwapi się z otwarciem swoich kawiarni w Rosji i właśnie ten argument wykorzystują prawnicy rosyjskiej firmy. Zgodnie z rosyjskim prawem patentowym rejestrację znaku towarowego można unieważnić, jeśli nie jest on używany przez trzy lata. I właśnie to spotkało amerykańskiego giganta, który zarejestrował swój znak towarowy w Rosji w 1997 roku.

Starbucks Corporation zarządza siecią 80 tys. kawiarni w ponad 30 krajach świata. Spółka jest właścicielem takich marek jak Seattle's Best Coffee i Torrefazione Italia, których używa ok. stu kawiarni w USA. Skonsolidowana sprzedaż Starbucks w ubiegłym roku wyniosła 4 mld dol., a zysk netto - 268 mln dol.