iTunes Music Store prawie ogólnoeuropejski

Już prawie wszystkie kraje starej Unii mają dostęp do największego sklepu muzycznego w sieci. Nowa Unia będzie musiała jeszcze poczekać
iTunes Music Store firmy Apple - do tej pory dostępny jedynie dla mieszkańców USA, Wlk. Brytanii, Francji i Niemiec - od wtorku objął zasięgiem niemal wszystkie państwa "starej" Unii, poza Irlandią, Danią i Szwecją. W przyszłym miesiącu internetowy sklep muzyczny Apple'a ma ruszyć także w Kanadzie.

Choć iTunes nie obejmuje całej Unii, w komunikacie prasowym firmy określany jest jako EU iTunes Music Store. Kiedy obejmie zasięgiem resztę Europy, w tym Polskę? Firma nie podaje tego oficjalnie. Nieoficjalnie wiadomo, że największą przeszkodą są negocjacje z wytwórniami płytowymi i organizacjami reprezentującymi twórców. Między poszczególnymi krajami istnieją ogromne różnice w dziedzinie prawa autorskiego, stawek dla twórców i praw do rozpowszechniania danych utworów. Tymczasem sklep iTunes ma działać według prostej zasady - oferować jak najwięcej piosenek i wszystkie w tej samej cenie. EU iTunes oferuje 700 tys. piosenek po 99 eurocentów za sztukę (w amerykańskiej wersji do ściągnięcia jest już ponad 1 mln utworów po 99 centów).

Od premiery w kwietniu 2003 r. iTunes Music Store sprzedał już grubo ponad 150 mln utworów (na każdym z nich Apple zarabia niespełna 10 centów, reszta to zysk wytwórni fonograficznych i koszty dystrybucji). Jak twierdzi wiceprezes Apple Eddy Cue odpowiedzialny m.in. z iTunes sklep Apple'a ma ok. 70-proc. udział w rynku sieciowej muzyki w USA i w Wielkiej Brytanii. Najwięksi konkurenci iTunes to Napster firmy Roxio, Rhapsody firmy Real Networks, MusicMatch oraz raczkujący dopiero serwis muzyczny Microsoftu.

iPod Photo

Apple zaprezentowało też nową wersję iPoda - najpopularniejszego przenośnego odtwarzacza muzycznego na świecie (ok. 80-proc. udział w rynku). iPod Photo pozwala nie tylko słuchać muzyki, ale także oglądać zdjęcia na kolorowym wyświetlaczu lub na ekranie telewizora. iPod Photo wyposażony jest w twardy dysk o pojemności 40 lub 60 GB. Mieści 10 lub 15 tys. piosenek i tysiące zdjęć. Bateria wystarcza na 15 godzin słuchania muzyki lub 5 godzin oglądania zdjęć. iPody to istotna część strategii Apple'a - to właśnie na nich firma zarabia najwięcej. W poprzednim kwartale Apple sprzedało ponad 2 mln iPodów (od kilku miesięcy dystrybuuje je także Hewlett-Packard).

Oprócz iPoda Photo pojawiła się też specjalna edycja iPoda U2 - czarny odtwarzacz z czerwonym kółkiem na metalowej obudowie z tyłu ma wygrawerowane podpisy członków irlandzkiej grupy U2.