Walka na rynku krzyżówek

Oficyna Wydawnicza Press Media - numer dwa na rynku krzyżówek - walczy z potentatem tej branży, częstochowskim Technopolem
Jak szacuje Jerzy Rogula, prezes częstochowskiej spółki Technopol, łączny nakład krzyżówek w Polsce sięga ok. 5 mln egzemplarzy miesięcznie. Większość z nich to krzyżówki dodawane do dzienników. Konkurencja na tym rynku jest duża.

Od lat niekwestionowanym liderem jest Technopol, który opanował 48 proc. rynku. Druga w rankingu Oficyna Wydawnicza Press Media z Mielca ma ponad dwukrotnie miejszy udział. Czytelnictwo wydawanych przez Technopol "100 Panoramicznych" sięga prawie 19 proc. Pod tym względem na rynku krzyżówek tytuł ten ma więc podobną pozycję, co np. "Gazeta Wyborcza" na rynku dzienników ogólnopolskich (badania SMG/KRC z drugiej połowy ubiegłego roku).

Wojna na boki i znaki

W walce o tak duży rynek gracze nie przebierają w środkach. Na początku tego tygodnia w Urzędzie Patentowym odbyła się rozprawa dotycząca tzw. kolorowego boku. Kolorowy bok to efekt tęczy osiągnięty przez odpowiednie kolorowanie stron. Technopol walczy o zachowanie prawa do tego efektu, a Press Media chce unieważnienia jego rejestracji.

Zdaniem prof. Ryszarda Skubisza, pełnomocnika mieleckiej firmy, kolorowy bok nie pozwala jednoznacznie odróżnić produktu, nie można go więc było zarejestrować. - Nikt nie jest w stanie zapamiętać kolejności kolorów, by odróżnić ten towar od innego. Zresztą na rynku było bardzo dużo wydawnictw szaradziarskich i krzyżówkowych z kolorowym bokiem jeszcze zanim Technopol zarejestrował ten pomysł - tłumaczył prof. Skubisz podczas rozprawy. Wyrok jednak nie zapadł, sprawę odroczono do czasu przedstawienia dowodów potwierdzających te stwierdzenia.

To nie pierwsza potyczka tych dwóch firm w Urzędzie Patentowym. Na wniosek Press Media Urząd unieważnił należący do Technopolu znak słowno-graficzny "100 Panoramicznych". Na rynku pojawiły się natychmiast podobne produkty konkurencji, np. "Chwila na 100 panoramicznych". Unieważnienie znaku "100 Panoramicznych" nie przeszkadzało jednak Urzędowi w zarejestrowaniu na rzecz Press Media znaku "100 krzyżówek A-Z". Technopol zażądał unieważnienia tej rejestracji.

W sądach też główkują nad krzyżówkami

Press Media i Technopol spierają się nie tylko o znaki towarowe. Na orzeczenie Sądu Najwyższego czeka wniesiona przez Press Media kasacja od wyroku sądu apelacyjnego. Ten oddalił pozew Press Media zarzucający Technopolowi nieuczciwą konkurencję.

Kolejną sprawą zajmuje się sąd we Wrocławiu. Na wniosek firmy Super Wiadomości (kupiła od Press Media licencję na krzyżówki) wydał on postanowienie o zabezpieczeniu powództwa: zakazał Technopolowi używania kolorowych ramek, w które wpisane są krzyżówki. Dlaczego? Bo taki wzór zarejestrowała firma z Mielca. Technopol wniósł oczywiście o unieważnienie tej rejestracji. Ale musiał zmienić ramki otaczające swoje krzyżówki.