Wp造w snu na zdolno軼i poznawcze cz這wieka

Nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 cz這wiek do prawid這wego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dawki snu. W trakcie gdy 酥imy nasz organizm regeneruje si i przygotowuje do podj璚ia dzia豉 kolejnego dnia.
Od tego, ile godzin 酥imy zale篡 nasze samopoczucie. Zbyt ma豉 dawka snu powoduje, 瞠 rano wstajemy zm璚zeni, ospali, nierzadko z b鏊em g這wy. Nasza efektywno嗆 zmniejsza si, mamy problemy z zapami皻ywaniem oraz trudno軼i z koncentracj. Z b豉hego powodu zdarza nam si wpada w z這嗆 i manifestowa swoje rozdra積ienie otoczeniu. 90 procent populacji 酥i 7-8 godzin na dob. Nie istnieje jednak sztywna liczba godzin, jak powinni鄉y przesypia, bo dla ka盥ego cz這wieka jest ona inna. Kto mo瞠 i嗆 spa po p馧nocy i wsta rze鄂i o 6 rano, inny natomiast, aby wsta o 8, musi po這篡 si o 22. Leonardo da Vinci sypia po 15 minut co cztery godziny. Winston Churchill, John F. Kennedy i Napoleon Bonaparte na sen przeznaczali od czterech do sze軼iu godzin na dob. Punktem wyj軼ia jest zapewnienie sobie takiej ilo軼i snu, po kt鏎ej b璠ziemy budzi si rano wypocz璚i i pe軟i energii do wykonywania zada.

Drzemka - dobry pomys?

Wielu ludzi, aby m鏂 efektywnie dzia豉, pozwala sobie w trakcie dnia na kr鏒kie drzemki. Trwaj帷a od 15 do 20 minut drzemka pozwala odzyska utracony czas na sen i nie wp造wa negatywnie na sen nocny. Z drzemki nie powinny jednak korzysta osoby, kt鏎e maj problem z za郾i璚iem wieczorem. Nale篡 tak瞠 zwr鏂i uwag, aby czas drzemki nie by zbyt d逝gi. Ma to bowiem z造 wp造w na organizm i powoduje, 瞠 budzimy si zm璚zeni i bardziej senni.

Weekendowe dosypianie

Po intensywnym tygodniu nauki czy pracy, warto po鈍i璚i par godzin na sen np. w niedzielne popo逝dnie. Dzi瘯i temu mo積a nadrobi "nieprzespane" godziny z poprzednich dni. Przy okazji pozb璠ziemy si uczucia zm璚zenia, zyskamy zapa i si喚 do podj璚ia nowych wyzwa oraz poprawi nam si nastr鎩. Dlatego je郵i nasz organizm domaga si popo逝dniowej sjesty - pozw鏊my mu na to. W ten spos鏏 unikniemy r闚nie problem闚 z za郾i璚iem wieczorem.

Sen polifazowy. Co to jest?

Sen polifazowy stanowi alternatyw dla "normalnego" snu. Zostaje rozbity na ok. 25 minutowe drzemki co 4 godziny albo na sze嗆 20 minutowych drzemek. Wa積e jest, aby nie zmienia godzin snu. Czas trwania ka盥ej drzemki powinien by zawsze taki sam i nie mo積a pomin望 瘸dnej z nich. Dzi瘯i takiej metodzie zyskujemy czas, kt鏎y mo瞠 okaza si przydatny zw豉szcza przy nauce ogromnej partii materia逝. Oczywi軼ie ten rodzaj snu obok plus闚 posiada tak瞠 minusy. Ka盥y z nas przyzwyczajony jest do funkcjonowania w dw鏂h trybach: dzienny-aktywno嗆, nocny-odpoczynek. Ich nag豉 zmiana spowoduje, 瞠 b璠ziemy mniej efektywni, zm璚zeni, ospali. Przez pierwsze dni mo瞠my zasypia albo opuszcza drzemki. To z kolei skutecznie mo瞠 nas zniech璚i do tego typu snu. Schemat przestrzegania drzemek staje si niemo磧iwy do wykonania np. gdy zachorujemy albo musimy wyjecha. W ten spos鏏 zasady snu polifazowego ulegaj zak堯ceniu i organizm traci szans na przystosowanie si do nich. Powstaje tak瞠 pytanie, co robi z wolnym czasem w nocy, kiedy nawet znajomi, z kt鏎ymi rozmawiamy przez internet ju 酥i. Dlatego ka盥y sam powinien odpowiedzie sobie na pytanie czy warto go wypr鏏owa.

Dobry i zdrowy sen wp造wa korzystnie nie tylko na nasze samopoczucie i urod. Naukowcy udowodnili, 瞠 wzmacnia tak瞠 pami耩, co odgrywa du膨 rol w procesach zapami皻ywania i uczenia si. Zatem nie zarywaj nocy, wy陰cz wcze郾iej telewizor. Po prostu 酥ij.

A czy wiecie, 瞠 delfiny podczas snu maj jedne oko otwarte?

Anna Szczechowiak



Czytaj tak瞠:

15 sposob闚 na relaks przed matur

Strategia picia kawy

Szko豉 przetrwania





Skomentuj:
Wp造w snu na zdolno軼i poznawcze cz這wieka
Zaloguj si

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX