'Plan lekcji na tłusty czwartek. Umysły ścisłe też kochają pączki'

Nawet wielkie umysły nie potrafią oprzeć się magii pączków. W tłusty czwartek naukowcy stają się nieco bardziej podobni do zwykłych śmiertelników. Co więcej - nauka wciąż nie potrafi wyjaśnić fenomenu tych słodkich wypieków. O pączkach możemy się jeszcze wiele nauczyć.
Matematyka: Pączek w liczbach. Liczenie kalorii

Na początek trochę statystyki: według danych przeciętny Polak w tłusty czwartek konsumuje średnio 2,5 pączka.

Zawartość kalorii w pączkach wynosi od 250 do 400 kcal. Jeden pączek ma więc tyle kalorii, co stugramowy kotlet schabowy czy 100 g pełnotłustego sera żółtego. Średniej wielkości pączek o wadze 70 g zawiera ok. 50 g węglowodanów, ok. 5 g białka, 1 g błonnika oraz tłuszcz - od 10 do 15 g. 

Na koniec praca domowa: W tłusty czwartek piekarz Edek upiekł 2000 pączków. 30 proc. sprzedała cukiernia 'Bajaderka', a resztę cukiernia 'Szarlotka'. O ile procent więcej pączków sprzedano w 'Szarlotce'?

Biologia: Wpływ pączków na organizm

Pączek to bomba kaloryczna i siedlisko tłuszczu - grzmią dietetycy. Nie da się zaprzeczyć - zbyt duża ilość pączków to po prostu zbędne kalorie, które odkładają się w naszym organizmie pod postacią trudnej do zbicia tkanki tłuszczowej. Ale amatorzy tych karnawałowych specjałów zwracają uwagę na ich dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Pączki są wyrabiane z ciasta drożdżowego, bogatego w witaminy z grupy B, które dbają o nasze włosy, skórę i paznokcie. Zaś budyniowe czy czekoladowe nadzienie to źródło wapnia i magnezu.

Fizyka: Pączek jako źródło energii

Według obliczeń fizyków energia po spożyciu jednego pączka, przy założeniu, że miał 400 kcal, wystarczy nam na przejście ponad 2,5 km.

...a na koniec WF: Spalanie pączkowych kalorii

Na zakończenie tłustego czwartku warto zadbać o dobry bilans kaloryczny. Prezentujemy aktywności fizyczne i czas, przez który powinniśmy je wykonywać, aby spalić pączkowe kalorie.

Szybki bieg - 13 minut

Jazda na rowerze - 21 minut

Gra w siatkówkę - 23 minuty

Pływanie - 28 minut

Szybki spacer lub taniec brzucha - 46 minut

Wchodzenie po schodach - 13 minut

Mycie okien - 57 minut

Pisanie na komputerze - 1 godzina i 39 minut

Siedzenie przed telewizorem - 10 godzin.