"Bo zupa była prawdziwa". Reklama firmy Profi oburzyła internautów

Na wielkich reklamach promujących jeden z produktów firmy Profi czytamy zdanie: "Bo zupa była prawdziwa". Podobieństwo do głośnego hasła "Bo zupa była za słona", nieodmiennie kojarzącego się z problemem przemocy domowej, jest wyraźne. Zdaniem wielu internautów reklama wykracza poza granice dobrego smaku. - To zdecydowane nadużycie - mówi kierowniczka Niebieskiej Linii, instytucji od lat walczącej z przemocą domową
"Bo zupa była za słona" to słynne hasło wypromowane w 1997 r. przez prowadzoną przez Niebieską Linię głośną kampanię społeczną "Powstrzymać przemoc domową". Autorzy akcji na miejskich billboardach zamieszczali bardzo drastyczne zdjęcia pobitych kobiet i dzieci. Kampania spotkała się z wyjątkowo dużym odzewem ze strony społeczeństwa, a hasło do tej pory kojarzy się z problemem przemocy domowej.

Firma Profi postanowiła wypromować jeden ze swoich produktów hasłem bardzo przypominającym to nagłośnione przez Niebieską Linię. Reklamujące ich produkt zdanie brzmi: "Bo zupa była prawdziwa". Słowom towarzyszy fotografia uśmiechniętej kobiety, której ktoś wręcza różę.

"Są tematy, z których trudno się śmiać"

- To ewidentne nawiązanie do akcji sprzed 15 lat. Wykorzystywanie w działaniach komercyjnych elementów kampanii społecznej, i to poruszającej tak istotny problem, to zdecydowane nadużycie - mówi Renata Durda, kierowniczka Niebieskiej Linii. - Żartowanie z problemu przemocy w rodzinie jest niezwykle bolesne, zwłaszcza dla osób, które jej doznały. Świadczy o tym reakcja wielu internautów. Są tematy, z których trudno się śmiać - dodaje. Zdaniem Durdy kampania firmy Profi z pewnością jest skuteczna marketingowo, jednak jej etyczna strona pozostawia wiele do życzenia.

Wielu internautów komentujących sprawę podziela zdanie szefowej Niebieskiej Linii. "Kompletna porażka... Nie dość, że hasło ewidentnie nawiązuje do kampanii antyprzemocowej i sugeruje, że kobieta powinna podać zupę Profi, by uniknąć bicia, to jeszcze podtrzymuje stereotyp, że tylko kobiety gotują, by w nagrodę usłyszeć męskie dziękuję. Strzał we własną stopę!!!" - czytamy w jednym z wielu krytycznych komentarzy opublikowanych na profilu firmy Profi na Facebooku.

Zdarzają się jednak także wpisy przychylne autorom kontrowersyjnej reklamy. "Chwyt reklamowy jest bardzo fajny! Świeży, czysty, zauważalny. Duży plus!" - pisze jedna z internautek.

"Podejrzenia o związki z inną kampanią są nieuzasadnione"

Co na to autorzy kontrowersyjnej reklamy? "Firma Profi jednoznacznie odcina się od jakichkolwiek podtekstów mających na celu nawiązywanie do innych kampanii, zwłaszcza o charakterze społecznym" - napisał w wiadomości przesłanej portalowi Gazeta.pl Jacek Feichner, przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za kreacje kampanii. "Pojawiające się w opinii grupy internautów podejrzenia o związki z inną kampanią są nieuzasadnione" - twierdzi.

W opinii Feichnera skojarzenia z kampanią Niebieskiej Linii są niezamierzone i przypadkowe. Tym niemniej firma Profi przeprasza tych, którzy czują się tą sytuacją urażeni. - Przekaz reklamowy przed jego upublicznieniem był testowany przez komórki prawne i etyczne podmiotów działających na rynku reklamy i nie wniesiono żadnych zastrzeżeń - podkreśla i dodaje, że w przeciwnym wypadku reklamy by się nie pojawiły.

Przedstawiciel firmy przekonuje także, że najważniejszym elementem całej dwuczęściowej kampanii jest słowo "prawdziwe". Ma ono oddawać charakter posiłków produkowanych przez Profi.

- Na wybranych nośnikach kampanii (tzw. cityscrollach) są kolejne odsłony layoutu, gdzie dominuje słowo "Dziękuję". Jednoznacznie oddaje to intencje autorów i jest przekonującym dowodem co do przesłania zawartego w komunikatach kampanii - mówi Jacek Freichner.

"Mamy do czynienia z niesmaczną reklamą"

Bez względu na intencje twórców reklamy w ocenie specjalistów skojarzenie jest bardzo silne. - Hasło "bo zupa była za słona" zapadło w pamięć wielu z nas. Gdyby ta kampania realizowana była dziś, pewnie stałaby się memem - mówi Marcin Małecki, copywriter z agencji Autentika i redaktor serwisu NowyMarketing. - Mimo że nawiązywanie do popularnych haseł czy kultowych powiedzeń jest dość powszechną praktyką i w dobrym wykonaniu może być naprawdę skuteczne, to w tym wypadku mamy do czynienia ze zdecydowanie słabą i niesmaczną reklamą - twierdzi Małecki.

Jego zdaniem łatwo było przewidzieć, z jakim odbiorem mogła spotkać się reklama i jak szybko dotrze ona do szerszego kręgu odbiorców. Zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych i powszechności "kryzysów social media". - I tutaj dopatruję się błędu twórców tej reklamy - mówi copywriter. - Chciałbym myśleć, że nie została ona obliczona na kontrowersje i wywołanie buzzu, ale ujrzała światło dzienne tylko dlatego, że komuś po prostu zabrakło wyobraźni - dodaje.

Więcej o:
Komentarze (108)
"Bo zupa była prawdziwa". Reklama firmy Profi oburzyła internautów
Zaloguj się
  • kalebas

    Oceniono 262 razy 148

    A mnie bardziej niż czyjś mniej lub bardziej wybredny dowcip ( co w końcu jest kwestią gustu i osobistej wrażliwości odbiorcy) zniesmacza pieniactwo różnych nadętych świętym oburzeniem osób, szukających na siłę okazji, żeby tylko zaistnieć w jakiś sposób w przestrzeni publicznej.

  • szyderczy_szyderca

    Oceniono 98 razy 80

    Oj tam - po prostu niech zmienią ten tekst na jakiś inny, równie rzutki, inteligentny i wpadający w ucho. Np "Zrób mi zupę Profi, bo jak nie to dostaniesz w pysk".

  • monoekann

    Oceniono 112 razy 80

    juz widze nastepne. kobieta robiaca 'dobrze' facetowi i podpisek
    'Bo diament mial ponad xx karatow'
    ewentualnie ww obrazek z podpisem
    'a Ty jak przeprosisz meza za porysowany samochod?'

  • jamj

    Oceniono 113 razy 61

    Z marketingowego punktu widzenia reklama osiągnęła cel. Komentarze "ludzi z branży" świadczą jedynie o ich źle ukrywanej zawiści...Nic nowego, ten sam, którego teraz to oburza, użyje jeszcze bardziej "odrażających" skojarzeń i będzie z siebie dumny...
    Metody jak w polityce - oburza tylko czyjeś zło.

  • zigzaur

    Oceniono 73 razy 41

    Proponuję inną planszę:

    Złośliwa żona dogaduje mężowi:
    "Pensję też masz małą!"

  • odier

    Oceniono 56 razy 32

    skoro ta zupa taka prawdziwa to chetnie uslysze jej sklad... Pewnie pelny chemii i soli... Nieprawdaz?

  • zalobanarodowa

    Oceniono 43 razy 27

    ""Firma Profi jednoznacznie odcina się od jakichkolwiek podtekstów mających na celu nawiązywanie do innych kampanii, zwłaszcza o charakterze społecznym" - napisał w wiadomości przesłanej portalowi Gazeta.pl Jacek Feichner, przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za kreacje kampanii. "Pojawiające się w opinii grupy internautów podejrzenia o związki z inną kampanią są nieuzasadnione" - twierdzi"

    Nie ma to siarczyście pierdnąć i wmawiać wszystkim wokoło że się przesłyszeli.

  • pijatyka

    Oceniono 104 razy 26

    Chyba was (prawie) wszystkich pogięło (a 'sonda' jest idiotyczna).

    Nawiązanie jest oczywiste - ale nie widzę w tym nic 'oburzającego' ani nawet 'kontrowersyjnego' ; samo "bo zupa była..." bylo już wykorzysywane choćby przez różne kabarety setki razy.

    Reklama Profi może nie olśniewa, ale jest lekka, pogodna i (no, w miarę ;) dowcipna; wg moich kryteriów - raczej w górnej strefie stanów średnich.

  • yarrrr

    Oceniono 91 razy 19

    Bardzo pozytywna, wręcz dowcipna reklama, nawet jeśli przywołuje pamięć tamtej akcji. Odwrócenie czegoś w pozytywnym kierunku nie jest złe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX