"Podpity" dowódca, Rosja zrzuca winę na Polskę. Zagranica o raporcie MAK

Zagraniczna prasa i politycy oceniają raport Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, który większość winy za katastrofę smoleńską zrzucił na zaniedbania po stronie polskiej. Gazety podkreślają wątek nacisków psychologicznych na załogę samolotu i alkohol we krwi dowódcy polskich sił zbrojnych.
O "podpitym" dowódcy polskich sił powietrznych, który spowodował katastrofę, bo mimo ostrzeżeń smoleńskiej wieży kontrolnej zdecydował się lądować, pisze m.in. niemiecki "Die Zeit". Amerykańskie, brytyjskie i czeskie media, podobnie jak rosyjskie, piszą o "nacisku psychologicznym" na załogę.

"Die Zeit": zawinił "podpity" dowódca sił powietrznych

- Tragiczny wypadek samolotu polskiego prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Rosji został spowodowany przez podpitego dowódcę sił powietrznych, który, mając 0,6 promila alkoholu we krwi, mimo ostrzeżeń wieży kontrolnej lotniska, polecił pilotom lądować - pisze niemiecka gazeta, podkreślając słowa szefowej MAK, Tatiany Anodiny, o tym, że "nie było zezwolenia wieży kontrolnej w Smoleńsku na lądowanie" prezydenckiego samolotu.

New York Times: to rozsierdzi Warszawę

- Rosyjscy śledczy stwierdzili, że załoga prezydenckiego samolotu była pod presją wysoko postawionych osób, by wylądować w Smoleńsku - pisze "The New York Times". - Wnioski wysnute przez Rosjan zrzucają część odpowiedzialności za katastrofę na polskie władze, co z pewnością rozsierdzi Warszawę - komentuje amerykański dziennik. - Raport koncentrował się w szczególności na polskim dowódcy sił powietrznych, który - według Rosjan - miał 0,6 promila alkoholu we krwi, kiedy wszedł do kokpitu samolotu przed katastrofą - relacjonuje treść raportu MAK "NY Times".

"Guardian": Rosja zrzuca winę za katastrofę na Polskę

W podobnym tonie wypowiada się "Guardian". Brytyjska gazeta podkreśla, że prowadzący śledztwo Rosjanie zrzucili winę na Polaków, twierdząc, że załoga była naciskana, by wylądować podczas złej pogody, przez dowódcę sił powietrznych, który wcześniej pił alkohol. "Guardian" informuje też, że rosyjski raport nie znalazł winy po stronie kontrolerów z lotniska w Smoleńsku.

Czechy: mgła w ogóle nie pozwalała lądować

W Czechach publiczne telewizja i radio informują o raporcie MAK-u niemal co godzinę. Wiele miejsca poświęcają raportowi także portale internetowe. Media prezentują bardzo szczegółowe relacje z konferencji prasowej MAK-u i wniosków zamieszczonych w raporcie. Także nad Wełtawą zwraca się uwagę, że winą za katastrofę obarczono pilotów, którzy znajdowali się pod silnym naciskiem psychologicznym. Z wnioskami rosyjskiego raportu zgadza się m.in. publicysta lotniczy Martin Velek, którego zdaniem główną przyczyną katastrofy była mgła nad lotniskiem, co w ogóle nie pozwalało pilotom na wylądowanie . Ekspert wskazuje też błędne wskazania wysokościomierza w samolocie, i nałożony na to wszystko stres pilotów wywołany obecnością osób trzecich w kokpicie. Martin Velek podkreślił, że Jarosław Kaczyński niewłaściwie ocenił raport. - Wygląda mi na to, że rozpatruje to wszystko w kontekście polityki, a nie katastrofy lotniczej - powiedział redaktor Velek w wywiadzie dla czeskiej telewizji.

Rosyjska prasa: "Załoga bała się nie wylądować"

- Załoga Tu-154 bała się nie wylądować w Smoleńsku - takim tytułem opatrzył swoją informację popularny portal internetowy Rambler.ru. Portal, jak większość rosyjskich mediów, na pierwszym miejscu wybija informacje o psychologicznych naciskach wysokich urzędników państwowych, którzy domagali się, aby samolot bez względu na warunki pogodowe wylądował w Smoleńsku. "Moskiewski Komsomolec" tytułuje swoją informację: "Wylądować za wszelką cenę". Rosyjscy dziennikarze cytują wypowiedzi polskich pilotów pochodzące z zapisów czarnych skrzynek: "On się wkurzy" i "Jeśli tu nie wylądujemy, on będzie się mnie czepiał". "Wiesti" w pierwszym zdaniu stwierdzają, że "samolot z prezydentem Polski na pokładzie rozbił się z winy załogi". Ten sam serwis dodaje, że głównodowodzący Sił Powietrznych RP był pijany i wszedł do kabiny pilotów próbując dowodzić samolotem. Sugestiom o pijaństwie na pokładzie Tupolewa zaprzeczył szef komisji technicznej MAK Aleksiej Morozow, który powiedział na konferencji prasowej w Moskwie, że "we krwi członków załogi nie wykryto alkoholu i innych zakazanych środków".

Brytyjski europoseł: musi być międzynarodowe śledztwo

- Tylko niezależne i międzynarodowe śledztwo pozwoli wyjaśnić wszystkie przyczyny katastrofy smoleńskiej - powiedział rozmowie z Polskim Radiem brytyjski deputowany Charles Tannock. Europoseł podkreślił, że zbyt duże są rozbieżności między tym, co mówi strona rosyjska, która dziś przedstawiła raport o przyczynach katastrofy, a argumentami Polski. Tannock, członek Partii Konserwatywnej (której przedstawiciele w Parlamencie Europejskim zasiadają w jednej frakcji z PiS) od początku interesował się katastrofą w Smoleńsku, brał udział w wysłuchaniu w Parlamencie Europejskim poświęconym katastrofie.

- Jedynym sposobem na rozwianie wszelkich wątpliwości jest powołanie grupy międzynarodowych ekspertów lotnictwa, którzy przeanalizują wszystkie dowody. Niestety, część z nich została zniszczona, bo nie była dobrze zabezpieczona. Jesteśmy teraz w dość trudnej i skomplikowanej sytuacji po publikacji raportu. Dlatego musi być międzynarodowe śledztwo i szczerze powiem, nie widzę powodów dla których Polska i Rosja miałyby się sprzeciwić takiemu dochodzeniu - podkreślił Tannock w rozmowie z Polskim Radiem.

Więcej o:
Komentarze (218)
"Podpity" dowódca, Rosja zrzuca winę na Polskę. Zagranica o raporcie MAK
Zaloguj się
  • harry.portier

    0

    Raport polskiej komisji będzie się różnił tylko tym od raportu MAK, bo nasz będzie jeszcze zawierał odpowiedzialność rosyjskich kontrolerów. Jeśli chodzi o odpowiedzialność polskiej strony, to wszystko będzie to samo. Błasik nie kazał (werbalnie) lądować w Smoleńsku, ale wywierał nacisk psychologiczny żeby jednak wylądować. Jest tylko jedna uwaga co do alkoholu we krwi Błasika - nie trzeba było pić.

  • meteor39

    0

    do "baran 1949". Niemoralne jest wrabianie kogokolwiek w personalną odpowidzialność za katastrofę, nad szukaniem winnych pracuje prokuratura. Tym bardziej wstręt budzą we mnie słowa JK, że winnym jest pramier Tusk, i że gdyby on - Jaro - był premierem, to do katastrofy by nie doszło! Do katastrofy by nie doszło, gdyby przestrzegano przepisów i procedur, nie tylko lotniczych, we wszystkich działaniach, od pomysłu zorganizowania tego lotu aż do wysokości 100metrów nad progiem pasa...I nas, Polaków, po pierwsze powinny interesować te przyczyny i wynikające z ich okreslenia wnioski, które powinismy jak najprędzej wprowadzić w życie dla podniecienia poziomu bezpieczeństwa lotów w polskim lotnictwie. Tu - szczególnie lotów wykonywanych przez 36 pułk.

  • koloratura1

    Oceniono 1 raz 1

    Międzynarodowe śledztwo? - Nie daj Chryste Panie!

    Bez niego, wciąż możemy wrzeszczeć o wrednych ruskich, które nam zabiły Prezydenta, a teraz się wykręcają, a tak...?

  • scibor3

    Oceniono 1 raz 1

    @em-biz.

    Nie gadaj głupot. L.K. należał do takiej grupy osób która alkoholu nie potrzebuje. On bez niego gadał jak nawalony w 3du.py.

  • em-biz

    Oceniono 3 razy 3

    Rosjanie napisali to, o czym cała PL wiedziała od początku i przez delikatność względem Rodzin i "Głowy" Państwa głśno o tyn nie mówiono!
    Gdyby posłuchał Sejm Palikota i nzbadał L.K. na okoliczność jego ciągot do małych buteleczek zwanych "małpkami",może nie doszłoby do tej tragedii.
    Przecież zaraz po wyborze L.K. na "Głowę" PL,nie pojechał na spotkanie z prezydentami RF i D ("Trójkąt Weimarski") z powodu "
    niedyspozycji...Był w ośrodku w Juracie..."Tupot białych mew"???

  • flexibleautomation

    Oceniono 1 raz -1

    Tannock, niech sie lepiej zajmie wyjasnianiem ilu ludzi zabito i przesladowano w brytyjskich koloniach.
    Po kilkuset latach przymusowych obozow pracy, obozow koncentracyjnych, czystek etnicznych na kilku kontynentach, polnocnoeuropejski hitleryzm (aczkolwiek starszny) wyglada bledziutko.

    Kiedy Anglo-Frankoni oddadza zagrabiony majatek i czy Polska jako przyjaciel tez bedzie musiala za Anglo-Frankonskie zbrodnie kolonialne placic?

  • baran1949

    Oceniono 2 razy -2

    Rozumiem dobrze, co czuje żona generała. Nawet gdyby ten facet był alkoholikiem, nawet gdyby nie wiem co jeszcze, to on nie żyje, ona została w bólu. Dzisiejsi Polacy są jak bestie. Nie ma ostatecznej wersji przyczyny katastrofy, ale zginęli nasi, bez względu na winę. Jakaś solidarność, odrobina polskości w sercu powoduje u normalnych ludzi odruch trzymania ze swoimi, zwłaszcza, że ruscy zrobili Polakom w dziejach tyle krzywd, tylu ludzi wymordowali w bestialski sposób. Fora netowe są jednak pełne tzw. sprawiedliwych, niby broniących prawdy (ruscy wczoraj pokazali gdzie mają prawdę),
    ale tak naprawdę chodzi o to, by wrobić w winę śp. Lecha Kaczyńskiego, a jeszcze lepiej Jarosława, bo żyje. Katastrofa pokazała jak ważnym dla Polaków był Lech Kaczyński wbrew mediom, pogardą okazywaną przez tzw. POlityków, ale to nie wystarczy. Nie żyje, pluć trzeba nadal, a ten co żyje, to my mu pokażemy. To jest ogromna patologia, niewyobrażalnie smutna, bo pokazuje jak niewiele polskości w tak pięknym kraju nad Wisłą. Na koniec przykład z wczoraj: pijany zbiera na ulicy na "bułeczkę", bo bezrobotny... .Podchodzi do niego gó...arz i mówi: jak krzykniesz "nienawidzę kaczorów", dam ci na piwo. I? dał... . Jakoś dziwnie się czuje Polak, kiedy ruscy bredzą, oczerniają Polaków i maja poparcie... w Polakach... .

  • dragontatoo

    0

    Phi, 0,6 promila...
    We Francji dozwolone jest prowadzenie samochodu do 0,8 - jak przekroczysz tę granicę, to zaczynają się duże nieprzyjemności.

  • skoczowianka77

    Oceniono 1 raz 1

    Bardzo przykry jest fakt iż będący w pracy dowódca sił powietrznych był pod wpływem alkoholu.Az strach pomyśleć ilu było w podobnym stanie bo wątpię że pił sam.
    Jedno się potwierdza - fatalne warunki pogodowe, presja czasu i naciski były niewątpliwą przyczyną katastrofy.Szkoda dalszych badań, sporów i komisji- dalsze badania mogą tylko ujawnić kompromitujące nas Polaków fakty.
    To przykre.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX