LOT z nowym prezesem

Dariusz Nowak został nowym prezesem Polskich Linii Lotniczych LOT. Będzie dziewiątą osobą kierującą spółką w ciągu nieco ponad dwóch lat.
- Zna się na problemach lotniczych - zachwalał go na pierwszej konferencji szef rady nadzorczej LOT-u Jacek Kseń.

- To nie jest zły wybór. Prezes ma doświadczenie menedżerskie, nie jest z nadania politycznego. Mam nadzieję, że zaprezentuje podejście bardziej biznesowe niż jego poprzednicy - mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski, szef katedry polityki transportowej Uniwersytetu Gdańskiego.

Nowy prezes (przez ostatni miesiąc pełniący obowiązki szefa firmy) odziedziczył po poprzednikach m.in. problem ze związkowcami, którzy są w sporze zbiorowym z pracodawcą, domagając się głównie podwyżek. Firma ma też kłopoty z powodu spóźnionych dostaw nowych boeingów 787 Dreamliner oraz dużych strat ponoszonych przez spółkę-córkę Centralwings.

- Chcemy prowadzić szczery i konsekwentny dialog ze związkowcami - zapowiedział wczoraj Nowak. Zakończeniem sporów zbiorowych ma się zająć nowy członek zarządu ds. pracowniczych Andrzej Wysocki, który już kiedyś pełnił tę funkcję w Locie.

Nowy zarząd ma się przyjrzeć przyjętej przez poprzedników strategii LOT-u do 2012 r. - To pozwoli nam określić cele na ten rok kalendarzowy - mówił Nowak. LOT ma skupiać uwagę na połączeniach europejskich oraz atlantyckich, chce aktywniej niż do tej pory wykorzystywać członkostwo w sojuszu lotniczym Star Alliance (szczegółów nie podano).

Kilka dni temu LOT rozpoczął po prawie dziesięciu latach przerwy loty do Pekinu. "Klapą roku" nazwali to we wczorajszym tekście w "Gazecie" wiceszef sejmowej komisji infrastruktury Janusz Piechociński (PSL) oraz Adrian Furgalski z firmy doradczej TOR. Wszystko przez słabe zapełnienie samolotów, złe godziny lądowań i startów w Pekinie.

Zapytany o to nowy prezes LOT-u stwierdził: - Będziemy mieli ostrożne, ekonomiczne spojrzenie na to połączenie. Interesuje mnie, ile zarobimy na nim pieniędzy.

Dariusz Nowak jest absolwentem wydziału Handlu Zagranicznego SGPiS (obecnie SGH), dyplomowanym biegłym księgowym i rewidentem. Przez dziesięć lat pracował w firmie doradczej PricewaterhouseCoopers w Polsce, Wielkiej Brytanii i Luksemburgu. Zasiada w radzie audytu Eurocontrol - Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.

W wyścigu o fotel prezesa pokonał Marka Mazura, który rok temu przez krótki czas był szefem LOT-u, ale odwołał go kierowany przez PiS resort skarbu, oraz Tomasza Szymczaka, szefa spółki Warsaw Airport Services.

Rada nadzorcza wybrała też wczoraj nowego członka zarządu ds. operacyjno-technicznych. Został nim pracujący od ponad 20 lat w LOT Wiesław Wypych. W nowych władzach firmy brakuje jeszcze tylko członka zarządu ds. handlowych.