Wypadki lotnicze w wojsku w ostatnich latach

Najtragiczniejszym rokiem w historii ostatnich lat lotnictwa wojskowego był 1996. W dziewięciu wypadkach zginęło wtedy pięciu lotników. Ostatnia katastrofa wojskowego samolotu miała miejsce w 2005 roku.
11 października 2005 w katastrofie lotniczej iskry koło Bełchatowa mimo katapultowania zginął 40-letni major Jerzy Stonsiek, szef bezpieczeństwa lotów 3 Korpusu Obrony Powietrznej z Wrocławia

4 kwietnia 2003 r. na poligonie pod Drawskiem Pomorskim doszło do wypadku śmigłowca bojowego Mi-24 D. W jego wyniku zginęły trzy osoby, a sześć zostało rannych.

5 czerwca 2002 r. nad ośrodkiem szkoleniowym "Start" w Radomiu rozbił się samolot "Orlik". Nikt nie zginął. Przyczyną awarii był gwałtowny spadek mocy silnika podczas podejścia do lądowania. Dwóch pilotów katapultowało się i bezpiecznie wylądowało na ziemi. Przed katapultowaniem się piloci skierowali samolot w rejon niezabudowany. "Orlik" pochodził z 2. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Radomiu.

11 października 2001 r. doszło do wypadku "Orlika" na terenie województwa świętokrzyskiego. Samolotem leciała 19-letnia słuchaczka Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej Sił Powietrznych w Dęblinie. W chwili, gdy zauważyła nieprawidłowości w pracy silnika, zgłosiła je kierownikowi lotu i katapultowała się.

27 września 2001 r. w Nowej Pilonie pod Elblągiem (woj. warmińsko-mazurskie) rozbił się samolot wojskowy MIG-21, należący do 41. Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Pilot samolotu zdążył się katapultować. Bezpośrednią przyczyną wypadku była nieszczelność instalacji paliwowej w samolocie.

13 czerwca 2001 r. w wypadku samolotu Su-22 w Powidzu (woj. wielkopolskie) zginęło dwóch pilotów - zastępca dowódcy 6. Eskadry Lotnictwa Taktycznego 36-letni podpułkownik Maciej Górkiewicz i 27-letni porucznik Arkadiusz Madej. Do wypadku doszło w nocy, tuż przed lądowaniem. Przyczyną wypadku było nagłe, nieprzewidziane załamanie się pogody.

29 października 1999 r. w Kuźnicy na Płw. Helskim doszło do wypadku MIG-a 21 bis z 1. Dywizjonu Lotniczego Marynarki Wojennej w Gdyni - Babich Dołach. Samolot po kilku minutach od startu rozbił się. Maszyna zahaczyła o budynek mieszkalny, zniszczyła sezonowy sklep i uszkodziła linię wysokiego napięcia. Jej szczątki wpadły do Zatoki Puckiej. Nikt nie odniósł obrażeń. Nic nie stało się też pilotowi, który katapultował się. Przyczyną wypadku był błąd pilota.

7 maja 1999 r. na polach niedaleko Malborka (woj. pomorskie) rozbił się samolot wojskowy MIG-21 bis z 41. pułku myśliwskiego z Malborka. Pilot katapultował się i nie odniósł żadnych obrażeń.

11 listopada 1998 r., w dniu 80. rocznicy Święta Niepodległości - rozbił się pod Otwockiem wojskowy samolot szkoleniowo-bojowy Iskra. W katastrofie zginęło dwóch pilotów.

Kilka miesięcy wcześniej, w maju 1998 r. w katastrofie Iskry zginął kapitan, który odbywał lot szkoleniowy maszyną Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Samolot rozbił się w Żelechowie (woj. siedleckie); uderzył w ziemię i stanął w ogniu.

W lutym 1998 r., również w katastrofie Iskry, zginęło dwóch doświadczonych pilotów wojskowych. Samolot rozbił się w okolicach lotniska szkolnego w Dęblinie, na skraju miejscowości Bobrowniki (woj. lubelskie).

Pół roku wcześniej, w czerwcu 1997 r., pilot instruktor oraz szkolący się plutonowy-podchorąży z 61. Lotniczego Pułku Szkolnego w Białej Podlaskiej zginęli w wypadku Iskry w okolicach miejscowości Glinnik w Podlaskiem.

W kwietniu 1993 r. w wypadku Iskry w indyjskim stanie Andhra Pradesz zginęli na miejscu dwaj polscy piloci, którzy mieli przekazać stronie indyjskiej wyremontowane Iskry.

W 1998 r. w Polsce w wojskowych katastrofach lotniczych zginęło 8 osób. Oprócz dwóch ofiar wspomnianej katastrofy Iskry - w marcu w wyniku błędu pilota zginęła 4-osobowa załoga śmigłowca Anakonda, który uczestniczył w akcji ratunkowej na morzu.

W kwietniu koło Zakopanego rozbił się śmigłowiec Mi-2, pochłaniając dwie ofiary.

Katastrofy w roku 1996 władze lotnictwa wojskowego określiły mianem "czarnej serii" - w 9 wypadkach zginęło wtedy 5 lotników. Rozbiły się: śmigłowiec Mi-2, szkolno-bojowa Iryda, cztery myśliwce MiG-21, Su-22, szkolno-treningowy "Orlik" i transportowy

Komentarze (1)
Wypadki lotnicze w wojsku w ostatnich latach
Zaloguj się
  • wrobel67

    0

    katastrofa Iskry w 1998 r w Otwocku,to zwykłe samobójstwo pilota ,który zabrał ze soba nieswiadomego nawigatora .przed rozbiciem się samolotu w lesie otwockim ,pilot zwiększył moc silników ,nastąpił wybuch na niebie jaki towarzyszy przekroczeniu bariery dzwięku .20 sekund póżniej samolot pionowo uderzył w ziemie a po 10 sekundach pózniej nastapił wybuch na ziemi ,,wtedy odpaliła katapuplta .byłem jedynym tego swiadkiem 14 lat temu-jednakze zmanipulowano wyniki śledztwa i zrobiono bohatera z pilota -nawigator nie miał żadnych szns na ucieczke przy prędkości 1000km/h,pewnie też niebył świadomy zamiarów pilota

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX